دیدبان
محاصره‌کنندگان:

تفاهمنامه آمریکا با قطر نتیجه فشارهای ماست، ولی کافی نیست

تفاهمنامه آمریکا با قطر نتیجه فشارهای ماست، ولی کافی نیست

به گزارش دیدبان به نقل از واس، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه در جریان دیدار از قطر، یادداشت تفاهمی را با دوحه امضا کرد، که هدف از آن «تشدید مبارزه با تروریسم» عنوان شده‌ است. تیلرسون سفر منطقه‌ای خود را برای کمک به کاهش تنش بین چهار کشور عربی و قطر صورت داده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در واکنش به امضای تفاهم میان قطر و آمریکا، اعلام کردند که تلاش‌های ایالات متحده برای مبارزه با تروریسم، مقابله با تامین منابع مالی آن و اتحاد قوی ناشی از نشست عربی-اسلامی-آمریکایی را ارج می‌نهند.

در بیانیه این ائتلاف چهارگانه آمده است «امضای تفاهم‌نامه مقابله با تامین منابع مالی تروریسم بین آمریکا و مقام‌های قطر، نتیجه فشارهای مکرر و خواسته‌های ما طی سال‌های گذشته‌ است با این حال تاکید می‌کنیم که این گام‌ها کافی نیست و چهار کشور از نزدیک جدیت مقام‌ها (در دوحه) برای مبارزه علیه هرشکل از تامین منابع مالی تروریسم، حمایت و پشتیبانی از آن را زیر نظر خواهند داشت.»

در این بیانیه، قطر متهم شده‌ که پیش از این نیز توافق‌نامه‌ها و پیمان‌های امضاشده را «نقض می‌کرده است».

عربستان، امارات، مصر و بحرین، در این بیانیه گفته‌اند به «اقدامات فعلی خود» علیه دوحه تا زمانی‌که خواسته‌هایشان که «ایجاد ضمانت برای مقابله با تروریسم، برقراری ثبات و امنیت در منطقه» را هدف قرار داده، به‌طور کامل برآورده نشود، ادامه خواهند داد.

چهار کشور عربی و چند دولت دیگر، بیشتر از یک ماه پیش، روابط خود را با قطر، به‌دلیل آنچه حمایت آن کشور از «تروریسم» و «اخلال در امنیت و ثبات» کشورهای خود و منطقه نامیده‌اند، قطع کردند. دوحه این اتهام‌ها را رد کرده و عربستان، امارات و دیگر کشورها را به تلاش برای دخالت در امور داخلی خود و تلاش برای نقض حاکمیت ملی‌اش، متهم کرده است.

این ائتلاف چهارگانه، مدتی پس از قطع رابطه، فهرست شروط خود را برای قطر فرستادند که از جمله آنها می‌توان به کاهش روابط با ایران و بستن دفاتر دیپلماتیک آن در قطر، پایان دادن به فعالیت شبکه «الجزیره» و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه قرار دارند. قطر این شرایط را رد کرده‌است. دولت‌های عربی نیز تهدید کرده‌اند دست به اقدام‌های بیشتری علیه دوحه می‌زنند.

قطع روابط چهار کشور و قطر باعث شده تا وزارت خارجه آمریکا، که با هر پنچ دولت رابطه نزدیک نظامی، سیاسی و اقتصادی دارد، برای میانجی‌گری و جلوگیری از افزایش تنش‌ها دست به اقداماتی بزند.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»