دیدبان

دادگاه کانادا رأی به مصادره اموال ایران به نفع قربانیان تروریسم داد

دادگاه کانادا رأی به مصادره اموال ایران به نفع قربانیان تروریسم داد

به گزارش دیدبان به نقل از نشنال‌پست، دادگاه تجدید نظر «اونتاریو» در کانادا حکم صادر شده توسط دادگاه آمریکایی مبنی بر مصادره یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران به نفع قربانیان تروریسم را تایید کرد.

بر اساس این حکم، ایران به دلیل حمایت از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و همچنین حزب‌الله لبنان در وقایع بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۲ میلادی محکوم شناخته شده است.

 «ویلیام هوریگان» قاضی این دادگاه با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس، گفت که این امر بسیار ناامید کننده است که یک دولت خارجی از این گروه‌ها در اقدام‌های بی‌رحمانه خود حمایت می‌کرده است.

وی تاکید کرد که استفاده از ابزارهای قانونی و مسالمت‌آمیز موجود برای مقابله با پدیده تروریسم قابل قبول است.

قاضی هوریگان اضافه کرد که عکس‌العمل مناسب در قبال دولت‌های حامی تروریسم کاملا با ارزش‌های اخلاقی قانون کانادا همسو است.

برخی از شهروندان آمریکایی با طرح شکایت علیه ایران خواستار دریافت غرامت از این کشور «به دلیل حمایت تهران از اقدام‌های تروریستی که به آنها آسیب رسانده است، شده‌اند».

دادگاه‌ آمریکایی پیش از این، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران را به دلیل حمایت از تروریسم به نفع شاکیان مصادره کرده بود و حال این افراد با رجوع به دادگاه‌های کانادا قصد دارند از منابع مالی ایران که ذخیره بیشتری از آن در بانک‌های کانادایی وجود دارد، غرامت بیشتری دریافت کنند.

فهرست جرایمی که ادعا شده تهران در آن دست داشته و بر اساس آن از ایران به عنوان حامی تروریسم شکایت شده است، عملیات انتحاری حزب‌الله لبنان در پایگاه دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ با ۲۴۱ کشته، چهار حمله جداگانه در لبنان در سال ۱۹۸۴ به سفارت آمریکا توسط حزب‌الله با ۱۴ کشته، عملیات‌های مختلف حزب‌الله علیه آمریکا در لبنان در دهه ۸۰ میلادی و شکنجه و قتل برخی از نیروهای آمریکایی، سه حادثه بمب‌گذاری در دهه ۹۰ میلادی در سرزمین‌های اشغالی، عربستان سعودی و آرژانتین و بمب‌گذاری در دانشگاه عبری قدس اشغالی در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط حماس با یک کشته را شامل می‌شود.

قانون حمایت از قربانیان تروریسم کانادا که در سال ۲۰۱۲ به تصویب رسید به قربانیان تروریسم اجازه می‌دهد علیه تروریست‌ها و دولت‌های خارجی برای دریافت غرامت شکایت کنند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»