دیدبان

پشت‌پرده روابط "آقای سلمان" و "خانم می" در تامین مالی تروریست‌

پشت‌پرده روابط "آقای سلمان" و "خانم می" در تامین مالی تروریست‌

به گزارش «دیدبان» به نقل از گاردین، وزارت کشور انگلیس در سال گذشته گزارشی ویژه را در مورد منابع مالی تروریست ها و حامیان خارجی آنها تهیه و به «دوانینگ استریت» (دفتر نخست وزیر انگلیس) ارسال کرد اما با وجود گذشت مدت زمان طولانی از ارسال این گزارش، داونینگ استریت از انتشار آن خودداری می کند.

پیگیری های روزنامه گاردین نشان می دهد که شخص «ترزا می» نخست وزیر انگلیس جلوی انتشار این گزارش را گرفته است.

در همین رابطه «کارولین لوکاس» از رهبران حزب سبز انگلیس، به شدت بدنبال انتشار این گزارش است اما پیگیری های وی هنوز به نتیجه نرسیده است.

لوکاس معتقد است دلیل آنکه می از انتشار این گزارش جلوگیری می کند آن است که در این گزارش تاکید ویژه ای بر نقش عربستان در حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست ها شده است و از آنجا که انتشار این گزارش انتقادهای زیادی را متوجه ریاض می کند «می» از انتشار آن جلوگیری می کند.

به نوشته گاردین، «می» روابط نزدیکی با عربستان دارد و از زمان تصدی پست نخست وزیری انگلیس تلاش کرده تا روابط لندن با ریاض را افزایش بدهد.

در ادامه این گزارش آمده است: پیگیرهای لوکاس در مورد دلیل منتشر نشدن گزارش منابع مالی تروریست ها منجر به این نتیجه شده که هم وزارت کشور و هم دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرده اند که مسئولیت انتشار و یا عدم انتشار این گزارش خاص فقط و فقط به ترزا می مربوط است.

تا کنون چندین نهاد حقوق بشری و حتی برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس تلاش کرده اند تا به دلیل حملات عربستان به یمن، صادارت تسلیحات به ریاض را متوقف کنند اما توفیقی در این راه کسب نکرده اند.

انگلیس تنها در فاصله زمانی آوریل ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ یعنی در اولین سال از جنگ یمن، حدود ۳.۳ میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی فروخته است. اما با وجود انتشار گزارش‌های متعدد در مورد کشته شدن غیرنظامیان یمنی در حمله جنگنده‌های ائتلاف نظامی عربستان، دولت انگلیس تاکنون در برابر درخواست نهادهای بین‌المللی و نمایندگان مجلس خود برای توقف فروش سلاح به این کشور مقاومت کرده است.

در همین رابطه روز شنبه هفته جاری نیز «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس در مصاحبه با الجزیره با محکوم کردن استفاده از تسلیحات ساخت انگلیس در حملات عربستان سعودی به یمن، خواستار توقف فروش سلاح به ریاض شد.

از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن در سال ۲۰۱۵ تا کنون انگلیس مجوز فروش ۴.۱ میلیارد دلار سلاح را به عربستان سعودی صادر کرده است.

کوربین با اشاره به این موضوع خواستار برقراری آتش بس در یمن و توقف فروش سلاح به عربستان شد.

رئیس حزب کارگر انگلیس در ادامه گفت: برای آنکه نشان دهیم طرفدار روند صلح در یمن هستیم و نه طرفدار حملات عربستان به این کشور خواستار توقف فروش سلاح به ریاض هستیم.

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه