دیدبان

نشنال اینترست: طالبان گروه تروریستی نیست

نشنال اینترست: طالبان گروه تروریستی نیست

به گزارش دیدبان به نقل از نشنال اینترست، این پایگاه تحلیلی طی یادداشتی با پرداختن به مساله حضور نظامی چندین ساله آمریکا در افغانستان تصریح کرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور در حال از دست دادن زمان برای خارج شدن از افغانستان است و با اعزام نیروهای آمریکایی جدید به خاک افغانستان، ترامپ سومین رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواهد بود که وارد این جنگ شده است.

در ادامه نویسنده این یادداشت ضمن تمجید از افزایش اختیارات «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در خصوص مساله حضور نظامی در افغانستان با عاقلانه قلمداد کردن این تصمیم، تجربه متیس را بسیار راه‌گشا دانست و افزود این تصمیم منجر به بررسی دقیق جنگ در افغانستان و تحقیق دقیق در خصوص سازمان‌های آمریکایی مرتبط با این امر از جمله وزارت دفاع، سازمان‌های اطلاعاتی، وزارت خارجه و دیگر سازمان‌های مرتبط می‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ سعی دارد تمامی امور مربوط به جنگ افغانستان را به وزارت دفاع آمریکا محول کند و این در حالی است که پنتاگون علاقه ندارد شکست دیگری را در کارنامه خود ثبت کند و از سوی دیگر همچون ترامپ با مقصر خواندن گذشتگان از زیر بار مسئولیت‌های خود نیز شانه خالی نمی‌کند.

وزارت دفاع به خوبی به این امر واقف است که آمریکا با ۲۰ برابر نیروی نظامی بیشتر از نیروهای فعلی خود در افغانستان، نتوانست به پیروزی دست یابد و با در نظر داشتن تمامی این امور است که هیچ یک از فرماندهان امریکایی معتقد نیستند که آمریکا می‌تواند در افغانستان به پیروزی دست یابد.

حتی در اظهارنظرهای خود نیز از عباراتی همچون «ایجاد ثبات»، «ممکن است، روز پیروزی در جنگ افغانستان در تقویم مشخص نشده باشد» و «جنگ افغانستان جنگی است که ممکن است نسل‌ها طول بکشد» و اینکه «ما در کره بیش از ۶۵ سال است که حضور نظامی داشته‌ایم»، استفاده می‌کنند.

نشنال اینترست در ادامه می‌نویسد که طالبان گروه تروریستی بین‌المللی نیست و یک گروه شبه‌نظامی محلی قلمداد می‌گردد. علاوه بر آن نیز تروریست‌هایی که حمله یازده سپتامبر را انجام دادند از اعضای القاعده بوده و از طالبان نبودند. درست است که طالبان از آن‌ها میزبانی می‌کند، اما اکثر اعضای القاعده سعودی‌ها بودند و طالبان نیز به دلیل ارزش بالایی که افغان‌ها بر مهمان‌نوازی قائلند، با اعضای القاعده مانند مهمان رفتار می‌کردند.

در یاداشت مذکور بیان شده است: این ادعا که خروج آمریکا از افغانستان کشور را به پایگاه آموزش تروریست‌ها تبدیل می‌کند، نادیده گرفتن این حقیقت است که حملات تروریستی اخیر در غرب توسط افراد محلی انجام شده و در این حملات از ابزاری چون چاقو و خودرو استفاده شد. اگر این تروریست‌ها برای چنین حملاتی آموزش دیده باشند، از طریق اینترنت این آموزش صورت گرفته است.

به نظر نویسنده افزایش نیروهای نظامی آمریکا در نقاط مختلف هیچ تاثیری در توقف تروریست‌ نخواهد داشت. علاوه بر این نیز داعش در چندین کشور پایگاه دارد و اگر ما برای برخورد با تروریست‌ها باید کشورهایی که در آن‌ها آموزش می‌بینند را اشغال کنیم، بنابراین آمریکا باید به اشغال و حضور در لیبی، سوریه، عراق، یمن، سومالی، و قسمت‌هایی از نیجریه و مالی ادامه دهد. این در حالی است که آموزش طالبان غالباً در پاکستان انجام می‌شود.

در پایان تصریح شده است که: آمریکا باید بیش از اینکه به فکر نابود کردن تروریست‌ها باشد باید به این فکر کند که تروریست‌های بیشتری به وجود نیاورد و کشتار غیرنظامیان در جنگ علیه تروریسم باعث گرایش بیشتر افراد به گروه‌های تروریستی می‌شود.

 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن