دیدبان
لاریجانی در همایش قوه قضاییه:

رئیس‌جمهور کابینه را براساس کارآمدی و انقلابی بودن افراد انتخاب کند نه خطی بودن

رئیس‌جمهور کابینه را براساس کارآمدی و انقلابی بودن افراد انتخاب کند نه خطی بودن

به گزارش «دیدبان»، فارس نوشت: علی لاریجانی صبح امروز یکشنبه (11 تیرماه 96) در همایش قوه قضاییه که در سالن اجلاس سران برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: تحولات منطقه‌ای از جهتی مسرت‌بخش است از جمله اینکه داعش بر عراق کاملاً سرنگون شد و این بسیار ارزشمند است.

وی افزود: مسئولان عراقی و ارتش این کشور هم تلاش خوبی در این زمینه داشتند البته نیروی قدس هم تلاش جدی در این میان داشت. البته کمک ایران هم برای سرکوب کردن داعش بسیار برجسته بود و همه اینها دست به دست هم داد تا یک نیروی تروریستی بدخیم سرکوب شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: با کمال تأسف باید گفت به نظر می‌رسد در میان‌مدت از مسئله تروریسم خلاصی پیدا نکنیم چرا که اینها گاهی به صورت هدایت شده مهاجرت می‌کنند.

لاریجانی برهمین اساس اضافه کرد: در حال حاضر با یک آشفتگی امنیتی در منطقه مواجه‌ایم که دقت‌نظر بیشتری را می‌طلبد. چرا که آمریکایی‌ها در چند ماه اخیر به صورت شفاف‌تری مواضع و سیاست‌های خود را بیان می‌کنند و این پیچیدگی‌ عمل آنها را نمایان می‌کند.

وی گفت: برخی بیانات و طرح‌هایی که آمریکایی‌ها ارائه می‌کنند سر فلش را روشن می‌کند که آنها به چه سمتی هستند و در حقیقت هدف اصلی آنها تضعیف جایگاه ایران در منطقه است. برخی طرح‌های مصوب سنا هم با همین هدف صورت می‌گیرد. آنها در حقیقت می‌خواهند فشارها را به ایران افزایش دهند و اینکه آنها چقدر می‌توانند در این امر موفق شوند بستگی به دقت‌نظر ایران دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حتماً جمهوری اسلامی ایران مواردی که نقص توافق هسته‌ای است را دنبال می‌کند و همچنین سایر امور و طرح‌هایی که سنا تصویب کرد را هم قطعاً پیگیری خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: در حقیقت آمریکایی‌ها می‌خواهند فشارها را از نظر بین‌المللی به ایران بیشتر کنند و باید به این موضوع دقت کرد که این اقدامات چقدر با مسائل امنیتی ما در تعارض است.

وی با تشریح وضعیت اقتصادی داخلی کشور گفت: درست است که ما در حال حاضر در مسیری قرار می‌گیریم که ممکن است بر برخی از این مشکلات فائق آییم و از نظر رکود و نرخ رشد به سمت مثبت در حرکت هستیم اما رهبر معظم انقلاب طی چند سال گذشته به ویژه سال جاری بر تولید ملی تأکید بسیار داشته و دارند و این تنها کلید حل مشکلات اقتصادی است.

لاریجانی افزود: ما هنوز با پدیده و معضل بیکاری مواجه هستیم و حل این موضوع جز با سرمایه‌گذاری امکانپذیر نخواهد بود و لازمه آن یک وفاق ملی است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه این دولت مدام در حال انبساط است، گفت:‌ این انبساط به گونه‌ای است که 90 درصد کل بودجه کشور مربوط به بودجه جاری است و تنها 10 درصد از آن به بخش عمرانی اختصاص یافته است. متأسفانه ما با یک پدیده‌ای مواجه‌ایم که 90 درصد بودجه کل کشور جاری است و نیازمند یک اهتمام عمومی است.

وی همچنین تصریح کرد: تمامی مواردی از قبیل قوه قضاییه، مناطق آزاد، کول‌بری و سایر سیاست‌ها در قاچاق نقش دارند. هرچند میزان قاچاق نسبت به سایر سال‌ها کاهش یافته است اما همان 12.5 میلیارد نیز مقدار کمی نیست و این موضوع جز با اهتمام جمعی حل نمی‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمنی در داخل کشور وجود دارد، عنوان کرد: متأسفانه ما بودجه سال 96 کشور را به سختی توانستیم جمع کنیم چرا که دچار کسری شده بودیم و تا زمانی که ثروت در کشور به وجود نیاید و اقتصاد کشور حل نشود، با روش‌های وصله پینه‌ای مشکلات اقتصادی ما برطرف نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به یک تصویر روشن از شرایط و هماهنگی تام و تمام در مسائل اداره کشور نیاز داریم و حتماً باید از مسائل حاشیه‌ای در داخل کشور پرهیز شود.

وی افزود: با این جدال‌هایی که اکنون در داخل کشور وجود دارد نمی‌توان مشکلات را حل کرد. چرا که این موضوعات جزو مسائل فرعی است و مسئله اصلی ما اقتصاد است.

لاریجانی با بیان اینکه تا اقتصاد ما تولیدمحور نشود نمی‌توان تولید ثروت کرد، بیان داشت: یکی از راه‌حل‌های اصلی در این حوزه این است که حواشی را کاهش دهیم و همچنین کابینه جدیدی برای دولت تشکیل شود.

وی ضمن توصیه به رئیس جمهور در اصلاح کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: دوش‌هایی که زیربار مسئولیت‌های سنگین می‌روند باید اهل کار باشند لذا کابینه دولت جدید باید کارآمد باشد. چرا که سهمیه‌خواهی و این مسائل حتماً روش نادرستی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر فرد کارآمد و انقلابی که بتواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند حتماً باید از او استفاده کند.

لاریجانی برهمین اساس اضافه کرد: فردی گفته بود انتخابات یک رفرنداندم است چرا ما چنین چیزهای می‌گوییم. انتخابات یک انتخابات بود و هیچ رفراندمی در کار نبود.

وی همچنین تأکید کرد: خواهشی که از رئیس جمهور دارم این است که معیار اصلی او برای انتخاب کابینه دولت جدیدش کارآمدی و انقلابی بودن باشد نه خطبی بودن افراد ما امروز بیش از گذشته نیازمند هماهنگی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر امینت سرمایه‌گذاری در داخل کشور تأکید کرد و گفت: سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند باید دلگرم باشند که قوه قضاییه پشت آنها است و این تنها با گفتن و حرف زدن حل نمی‌شود. بنابراین روش‌های مختلفی که سرمایه‌گذاران در داخل کشور دلگرم می‌شوند باید تبیین و تعیین شود.

لاریجانی با تأکید براینکه در دام کشمکش‌های رسانه‌ای نباید بیفتیم، عنوان کرد: هیچ کدام از مسئولان قوه قضاییه و نه حتی محسنی اژه‌ای سخنگوی این قوه نباید وارد کشمکش‌های رسانه‌ای شوند و نباید کشمکش ایجاد کنند چرا که زمانی که سرمایه‌گذاران حس کنند در داخل کشور کشمکش وجود دارند وارد سرمایه‌داری نخواهند شد لذا باید در رسانه‌ کمتر مطالب تنش‌زا گفته شود و به گونه‌ای عمل کنیم که همه احساس آرامش کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن