دیدبان
وزیر خارجه سعودی:

فهرست درخواست‌ها از قطر قابل مذاکره نیست

فهرست درخواست‌ها از قطر قابل مذاکره نیست

به گزارش دیدبان به نقل از اسکای‌نیوز، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی که در سفر واشنگتن به‌سر می‌برد، عصر سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که کشورش مذاکره با قطر درباره فهرست درخواست‌های ارائه‌شده به آن توسط میانجگیری کویت را رد می‌کند.

الجبیر تصریح کرد که قطر باید درباره توقف حمایت از افراط‌گرایی و تروریسم تصمیم‌گیری کند.

وزیر خارجه سعودی گفت: «ما موضع خود را بیان کرده‌ایم و گام‌های خود را برداشته‌ایم،‌ اکنون نوبت قطری‌ها است که رفتارشان را اصلاح کنند. هر وقت این شروط را اجرا کردند می‌توان کارهایی را انجام داد، ولی اگر چنانچه (این شروط را ) انجام ندهند، همچنان در انزوا باقی خواهند ماند.»

وی افزود: «قطر اگر می‌خواهد به شورای همکاری خلیج‌فارس بازگردد، می‌داند که باید چه کارهایی انجام دهد.»

این اظهارات وزیر خارجه سعودی در حالی مطرح شد که «شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر گفته است: «آنچه کشورهای مشارکت‌کننده در محاصره قطر ارائه کرده‌اند، مجموعه‌ای از ادعاهای اثبات‌نشده است نه درخواست.»

وزیر خارجه قطر، که برای رایزنی با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن سفر کرده است، تأکید کرد، درخواست‌های طرف مقابل باید «واقع‌بینانه و قابل اجرا» باشد و اگر درخواست‌ها چنین نباشند، مردود هستند.

طبق این گزارش، چهار کشور عربستان، امارات متحده عربی و بحرین، به همراه مصر ماه گذشته روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند. این کشورها شروط سیزده‌گانه‌ای برای ازسرگیری روابط و پایان دادن به تحریم علیه قطر مطرح کرده‌اند. قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله این شروط است.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»