دیدبان

موافقت دیوان عالی آمریکا با دستور مهاجرتی ترامپ

موافقت دیوان عالی آمریکا با دستور مهاجرتی ترامپ

به گزارش دیدبان به نقل از آسوشیتدپرس، با موافقت دیوان عالی آمریکا با دستور مهاجرتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور مبنی بر ممنوعیت ۹۰ روزه سفر اتباع شش کشور عمدتا اسلامی به ایالات متحده، حکم دادگاه بدوی که مانع اجرای این محدودیت می‌شد، لغو خواهد شد.

این تصمیم به عنوان یک پیروزی برای ترامپ در عمده‌ترین جنجال حقوقی دوران ریاست جمهوری وی قلمداد می‌شود.

ترامپ هفته گذشته اعلام کرده بود که این ممنوعیت ۷۲ ساعت پس از موافقت دادگاه، اجرایی خواهد شد.

پیش از این، دادگاه فدرال در شهر «ریچموند» در ایالت ویرجینیای آمریکا به ادامه توقف اجرای فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهوری این کشور رای داده بود.

این دادگاه با رای ۱۰ به سه، به دلیل آنچه «نارواداری مذهبی، تخاصم و تبعیض» ناشی از این فرمان خواند، حکم توقف اجرای فرمان رئیس‌جمهوری را تایید کرده بود.

بر پایه فرمان مهاجرتی ترامپ، شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان لیبی، سوریه، یمن، سودان، سومالی و ایران به مدت ۹۰ روز از ورود به خاک ایالات متحده منع می‌شوند.
دونالد ترامپ با این استدلال که تشدید اقدام‌های امنیتی داخلی برای آمریکا ضروری است، چنین فرمانی را ابلاغ کرده بود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم دیوان عالی این کشور در اجرایی کردن بخش‌هایی از فرمان ممنوعیت موقت ورود اتباع شش کشور عمدتا مسلمان و پناهندگان به خاک این کشور را «یک پیروزی آشکار برای امنیت ملی آمریکا» خواند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که کاخ سفید روز دوشنبه منتشر کرد گفته است: «حکم امروز دیوان عالی، به من اجازه می‌دهد تا از ابزاری مهم برای محافظت از میهن‌مان استفاده کنم.»

ترامپ ضمن بیان اینکه «وظیفه شماره یک وی حفاظت از مردم آمریکاست»، تاکید کرده است که به عنوان رییس‌جمهوری نمی‌تواند اجازه دهد «مردمی که قصد صدمه زدن به آمریکا را دارند وارد این کشور شوند».

«جف سشنز» دادستان کل آمریکا، نیز با تقدیر از اقدام دیوان عالی، گفت: «این تصمیم یک گام مهم رو به جلوست برای اعاده مجدد اصل تفکیک قوا در بخش‌های مختلف دولت فدرال.»

وی افزود: «پرونده ممنوعیت مسافرتی باعث ایجاد پرسش‌هایی عمیق درباره تعادل صحیح بین این نیروهای وابسته به قانون اساسی‌ شده است.»

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»