دیدبان
بهمن در گفت‌وگو «دیدبان» مطرح کرد:

«رقه»؛ فصل مشترک همکاری یا تقابل روسیه و آمریکا

«رقه»؛ فصل مشترک همکاری یا تقابل روسیه و آمریکا

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در تشریح امکان تقابل روسیه و آمریکا در پرونده پاکسازی رقه در گفت‌وگو با خبرنگار «دیدبان» عنوان کرد: موضوع رقابت روسیه و آمریکا در پرونده "آزادسازی رقه" حول این محور می‌گردد که هر دو کشور دارای نیروی زمینی مستقر در زمین بازی سوریه هستند و امکان دارد که در مقاطعی هم از آن استفاده کرده باشند، اما واقعیت این است که عنصر فعال نظامی که در میدان عمل سوریه بتواند منافع هر دو کشور را به صورت مستقل تامین کنند در حالت فعلی در سوریه وجود ندارد.

وی ادامه داد: از یک طرف تلفات انسانی و از سوی دیگر احتمال فشار افکار عمومی مسکو و واشنگتن بر روی دولت‌های حاکم در کرملین و کاخ سفید موجب شده تا راهبرد طرفین با تفاوت‌های زیادی پیگیری شود؛ به گونه‌ای که آمریکایی‌ها امروز به سراغ کُردها رفتند و از حزب دموکراتیک سوریه حمایت می‌کنند و در مقابل روسیه هم با محور مقاومت هماهنگ شده است. باید در اینجا به این نکته توجه داشت که غربی‌ها در حمایت از کردها مشکلاتی را سد راه خود می‌بینند که یکی از آنها "ترکیه" است.آنکارا بارها از مقامات آمریکایی در خصوص حمایت از طیف کردهای سوریه شکایت کرده و از این منظر آمریکایی‌ها همچنان به دنبال همکاری و حمایت از کردها در جهت کسب منافع خود هستند.

 این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به راهبرد روسها در پرونده آزادسازی رقه گفت: روسیه در حالت فعلی فاقد نیروی زمینی سازماندهی شده و محکم در سوریه می‌باشد و از این نظر آزادسازی رقه ابعاد مختلفی در سیاست‌های نظامی و دیپلماتیک دو قدرت جهانی یعنی روسیه و آمریکا به خود می‌گیرد. بنابراین اگر روس‌ها بخواهند در کارزار جدید یعنی پرونده آزادسازی رقه دست برتر را داشته باشند باید نخست، نیروی زمینی مشخص و هماهنگ وارد سوریه کنند و یا اینکه با جبهه مقاومت به توافق برسند و اگر چنین توافقی صورت بگیرد مسکو می‌تواند دست برتر میدانی را در سوریه داشته باشد.

وی افزود: در تحولات میدانی هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد بودیم که روس‌ها در مناطق بزرگ و استراتژیک سوریه اقدام به افتتاح و برقراری پایگاه‌های نظامی کردند از این جهت اگر روسیه بخواهد فقط در موضع حفظ و استقرار جغرافیای مشخص اقدام به کنشگری نظامی کند، بدون تردید آمریکایی‌ها در آزادسازی رقه دست برتر را خواهند داشت. در اینجا باید تاکید کرد که تصمیم جبهه مقاومت و البته شرایط میدانی و عملیاتی سوریه و سنجش مدل عملیات‌ها باید مدنظر قرار بگیرد.

بهمن در پایان با اشاره به عملیات موشکی ایران علیه تروریست‌های داعش در شهر دیرالزور سوریه خاطرنشان کرد: از حملات موشکی ایران چنین به نظر میرسد که تهران و مسکو توجه خود را بر روی "دیرالزور" معطوف کردند که دلایل آن طرح دراز مدت ایالات متحده برای تصرف و افزایش حضور خود در مرز عراق و سوریه است تا بتواند از این طریق نفوذ ایران و روسیه را به حداقل برساند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن