دیدبان
گزارش «دیدبان»، از صحت ادعای هلاکت سرکرده داعش؛

آیا ابوبکر البغدادی کشته شده؟

آیا ابوبکر البغدادی کشته شده؟

گروه رصد تروریسم «دیدبان»، جعفر تهرانی:: تمام نیروهای درگیر در جنگ سوریه و عراق تمایل دارند که افتخار هلاکت سرکرده گروهک ترویستی وهابی داعش را از آن خود کند. ابوبکر البغدادی خلیفه وهابی‌های داعش، تاکنون بارها و بارها رصد، هدف قرار گرفته و زخمی شده و از شورای خلافت و رهبری داعش هم امروز کمتر کسی زنده است؛ داعش وقتی مرد که یکی از زبده‌ترین تئورسین‌های خود یعنی محمد العدنانی را از دست داد.

 

اما تاکنون و با وجود حمله‌های گسترده ابوبکر البغدادی توانسته از همه تلاش‌ها برای کشتنش جان سالم به در ببرد و هر بار هم با کمک تیم پزشکی یکی از کشورها تحت درمان قرار گرفته است. این کشورها هر کدام دلایلی برای زنده ماندن البغدادی دارند، ترکیه یک زمانی نیاز داشت تا به زعم خود با داعش کردهای سوریه را نابود کند، آمریکا، اردن و ترکیه از زنده بودن خلیفه داعش می‌خواستند منافع راهبردی خود که قطع مسیر ایران - عراق - سوریه است را تامین کنند و به همین دلیل به داعش کمک کرده و می‌کنند.

 

همین یک ماه پیش بود که در مواضع و مراکز داعش که در سوریه پاکسازی شد، مواد غذایی و دارویی از ترکیه با تاریخ تولید یک تا دو ماه پیش کشف و ضبط شد. این نشان می‌دهد که ترک‌ها با وجود جنگ با داعش با وساطت بخشی از تجار سوری و کرد همچنان در حال تجارت با این سازمان تروریستی هستند و بقای داعش برای ترکیه بسیار مهم است.

براساس اطلاعات منتشر شده سرکرده داعش تاکنون حداقل سه بار به صورت قطعی هدف قرار گرفته است. یک بار توسط جنگنده‌های آمریکایی، یک بار جنگنده‌های عراقی و بار سوم هم نیروی هوایی روسیه شانس خود در هدف قرار دادن البغدادی امتحان کرده‌اند. روس‌ها اولین بار هفته گذشته از هدف قرار دادن وی خبر دادند. آنها گفتند که سرکرده داعش را در نشستی با فرماندهان این گروهگ در شهر رقه هدف قرار داده اما از مرگ وی آگاهی ندارند، ادعایی که البته از طرف آمریکایی‌ها تائید نشده و بعید هم به نظر می‌رسد آنها به این راحتی قبول کنند رقبایشان زودتر از آنها توانسته‌اند البغدادی را به هلاکت برسانند.

یک هفته بعد از انتشار خبر احتمال کشته شدن الیغدادی توسط روس‌ها که در واقع انداختن ترقه در انبار ساختار رسانه‌ای داعش بود، اکنون آنها توسط برجسته‌ترین دیپلمات خود مدعی هلاکت وی هستند. سرگئی لاوروف در حالی مدعی احتمال نزدیک به قطع در خصوص کشته شدن البغدادی است که حتما برای آن مدعایی دارد؛ از سوی دیگر اما این ادعا ترقه خبری در ساختار مکتوم رسانه‌ای است و این نوع خبرها در این شرایط تاثیر بسیار زیادی در سرنوشت نبردها علیه این گروهک دارد.

داعش در هفته‌ای که گذشت در مورد دو خبر سکوت معناداری کرده است، یکی حمله موشکی ایران به مواضع این گروه تروریستی در شهر المیادین و دیگری هم خبر روس‌ها در مورد هلاکت سرکرده آنها بود. این دو خبر برای نیروهای خلافت بسیار هزینه دارد و عملا بر روحیه دفاعی آنها تاثیر خواهد گذاشت.

 

روس‌ها و ایرانی‌ها هر دو از یک شگرد خبری استفاده کرده‌اند اما اینکه کدام یک به نتیجه برسند، باید منتظر ماند و دید؛ از یک طرف اعلام هلاکت ۱۷۰ نفر در حمله موشکی ایران که ۹ نفر از فرماندهان ارشد این گروه تروریستی را هم شامل می‌شود، ضربه بزرگی است که به سادگی قابل جبران نیست و از طرف دیگر خبر قطعی روس‌ها در مورد کشته شدن البغدادی مساله‌ای نیست که داعش بتواند از آن به راحتی رد شود.

 

اکنون همه منتظر هستند تا ببینید واکنش رسانه‌های داعش به این اخبار چه خواهد و آیا صدایی، تصویری و خبری از خلیفه‌شان منتشر می‌کنند یا نه؛ موضوعی که دیروز شبکه خبری سومریه‌نیوز به نقل از یک منبع محلی در استان نینوا احتمال آن را مطرح کرده بود.

این منبع محلی گفته بود: داعش بخشنامه غافلگیرکننده‌ای را در ساعات اولیه صبح دیروز در بیشتر مساجد تلعفر و مقرهای اصلی‌اش پخش کرده و در آن از اعضایش خواسته منتظر صدور بیانیه مهمی درباره ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش باشند.

حالا توپ در زمین رسانه های داعش است، هر چند این گروهک ۷۰ درصد از نیروی رسانه‌ای خود را در نبردهای مختلف از داده است، اما با توجه به تولیدات جدید آن می‌توان گفت که هنوز نیمه جانی برای قانع کردن نیروهای خود دارد.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن