دیدبان
سفیر سابق ایران در اردن تشریح کرد:

۱۰ نکته استراتژیک عملیات موشکی سپاه پاسداران

۱۰ نکته استراتژیک عملیات موشکی سپاه پاسداران

به گزارش «دیدبان»، احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در اردن و لبنان در یاداشتی که در اختیار پایگاه تبیینی-تحلیلی «دیدبان» قرار داد ابعاد مختلف عملیات موشکی سپاه پاسداران بر علیه مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه را در در قالب ۱۰ نکته استراتژیک متذکر شده است.

متن یادداشت به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

۱) جمهوری اسلامی ایران با شلیک این موشک‌ها نشان داد که حتی درشرایط بسیار خفقان آور ترامپیستی اراده شلیک را دارد. اراده شلیک یکی از مهمترین راهبردها در دکترین دفاعی هر کشور است. و در همین اراده شلیک نشان داد که تفاوتی ندارد دشمن کیست، هر کس فضولی کند، تنبیه خواهد شد.
۲) عملاً این فرمایش بسیارمهم وکاربردی رهبرمعظم را نشان داد که فرمودند دیگر دوران بزن در رو تمام شد. هر کس بزند، پاسخش را خواهد گرفت. فرقی نمی‌کند کی و کجا باشد.
۳) ایران در صحنه عمل و مقتدرانه نشان داد که این تنها آمریکا نیست که می‌تواند از دور دست به اهداف معین موشک شلیک کند. ایران هم این قابلیت و توانایی را دارد. و هرگاه اراده کند میتواند آنرا عملیاتی کند.


۴) این حمله موشکی در واقع پاسخی به ورود "سامانه موشکی هیمارس" آمریکا به خاک سوریه و سخن‌پراکنی چند روز اخیر آنها در ارتباط با مقاومت بود و همین وضعیت را می‌توان در بیانیه سپاه که به نحو ظریف و هوشمندانه‌ای هشدار به آینده را نمایان کرده بود این وضعیت را به چشم دید.
۵) پیام این اقدام انقلابی و مجازات گونه کاملاً روشن است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست‌های تکفیری و «حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان» هشدار می‌دهد که در صورت تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، "خشم انقلابی و شعله‌های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملین و مسببان آنرا در بر خواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم رهنمون می‌سازد."
در حقیقت ایران این پیام را خیلی شفاف به آمریکا‌یی‌ها داد که در دیرالزور، جایی برای آنها وجود ندارد. شاید در زمان حضور آنها هم چنین شلیک‌هایی صورت بگیرد.
۶) شلیک موشک‌ها تقریباً در فاصله کمتر از یک ماه پس از سفر  ترامپ به ریاض رخ داد. سفر پر طمطراقی که سعودی‌ها با نگاهی از بالا باد در غبغب انداخته بودند و سرمست از فتح الفتوح علیه ایران و تشکیل ائتلاف کذایی بودند تا حد زیادی نتایجش با بن بست روبرو شد. حال آنکه با جمع کردن سران کشورهای اسلامی برای ایجاد جو رعب و وحشت تمامی تلاش خود برای راه اندازی ناتوی عربی به کار بردند اما باز هم به بن بست رسیدند.
از جمله اقدامات شکلی و تهی آنان انعقاد قرارداد چند صد میلیارد دلاری خرید سلاح ازجمله سامانه حساس ضد موشکی تاد بود. عملاً نشان داده شد که موشک‌های شلیک شده ایران که سرعتی غیرقابل تصور دارند، میتوانند از هر سامانه‌ ضدموشکی عبور کرده و به هدف اصابت کنند که دست برتر ما در بزنگاه را نشان می‌دهد.
۷) نشان داده شد اگر برد این موشک‌ها به دیرالزور رسیده است، بدون شک این موشک‌ها می‌توانند به نقطه مرزی "التنف" در مرز عراق و سوریه هم برسد.


۸) گفته میشود پیش از این ایران از طریق روس‌ها به طرف آمریکایی‌ها پیام داده بود که صبر ایران حد و حدودی دارد، اگرکاسه صبر ایران لبریز شود کسی نمی‌تواند مقابل آن بایستد.
۹) شلیک موشک‌ها دو روز پس از وضع تحریم‌های جدید سنا علیه ایران به بهانه‌های واهی از جمله قدرت موشکی سپاه و تروریستی بودن آن صورت گرفت. بدون شک در حلت کنونی ترامپ بر سر دوراهی بزرگ و آزمونی بزرگتر قرارگرفته است؛ یا باید دیگر هارتو پورت نکند و چاقوکشی را کنار بگذارد و چاقوکشان منطقه‌ای رابه حال خود رها کند تا به حسابشان رسیده شود و یا به چاقوکشی‌های خود ادامه دهد و سیلی‌های بزرگتری را دریافت کند.
درهر دو حال بازنده اصلی این وضعیت ترامپ و جوانک چاقوکش نابخرد سعودی خواهد بود. به هرحال بنظر میرسد ناچار خواهد بود که  برای حفظ آبروی خود به مسیر عقلانی و اصلی بازگردد وگرنه در آتش خشم ایران خواهد سوخت.
۱۰) کشورهای محور مقاومت که از حمایت ایران برخوردار هستند از این به بعد با قدرت و جسارت بیشتری با دشمنان خود برخورد خواهند کرد. دوستان هم پیمان در محور مقاومت از ثبات آراء محکم‌تری برخوردار خواهند شد؛ لذا وقتی نیروهای عراقی و سوری در "البوکمال" بهم‌ برسند که چندان دور از ذهن نیست اثرات این اقدام استراتژیک  بیشتر خود را نشان خواهد داد. به هرحال تحولات مهم و بزرگی در پیش رو خواهد بود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن