دیدبان

بازتاب حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌های داعش در رسانه‌های جهان

بازتاب  حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌های داعش در رسانه‌های جهان

به گزارش دیدبان، به طور کلی بازتاب حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروه تروریستی داعش در شهر دیرالزور در آینه رسانه‌های عربی و انگلیسی زبان اشکال کاملاً متفاوت و متمایزی داشته است.


رویترز خبر نخست خود را به این رویداد اختصاص داده و نوشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تلافی حملات تروریستی روی داده در تهران اقدام به شلیک موشک‌های زمین به زمین از غرب کشور به سوی دیرالزور سوریه و مقر تروریست‌های داعش کرد.


سی‌ان‌ان‌ همچون رویترز نوشت این رویداد را باید اقدامی تلافی‌جویانه از سوی ایران تلقی کرد و اظهار کرد ایران با پرتاب موشک‌های خود به سوی مقر گروه تروریستی داعش به حوادث تروریستی تهران پاسخ داد.


روزنامه صهیونیستی جروزالم پست بدون اشاره به این که مقر تروریست‌های داعش در این حمله مورد اصابت قرار گرفته است نوشت: "ایران گروه‌های شبه نظامی در شرق سوریه را موشک‌باران کرد و با این نوشته پروژه‌ای در راستای تخریب چهره‌ی ایران در حمله افرادی که ممکن است در ادبیات محور واشنگتن-تل‌آویو از آن‌ها نه به عنوان تروریست بلکه به عنوان شبه نظامیان مسلح مخالف دولت اسد یاد می‌شود را کلید زد.


روزنامه صهیونیستی هاآرتص پا را از این هم فراتر گذاشته و سعی در القای این امر داشته است که ایران بدون توجه به این امر که دقیقاً چه نقطه‌ای را هدف قرار داده است با این تیتر خبر خود را آغاز کرد:« سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین استفاده عملیاتی از موشک‌های خود به دیرالزور حمله کرد» و به مخاطب خود این امر را القا می‌کند که در اینجا هدف نه گروه تروریستی داعش بلکه مردم سوریه بوده‌اند.


هیل با عنوان «ایران حملات ضد داعشی خود را آغاز کرد» ضمن اعلام خبر حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروه‌ تروریستی داعش در دیرالزور، از این حمله به عنوان آغاز حملات سپاه پاسداران یاد کرد و افزود این حملات ادامه پیدا خواهد کرد.


لوفیگارو چاپ فرانسه نیز نوشت این نخستین حمله موشکی ایران از خاک خود به گروه‌های تروریستی در سوریه بوده است.


یکی از جالبترین عناوین خبری مربوط به اسپوتنیک بوده است که با عنوان «سیلی ایران که دیگران باید صدای آنرا بشنوند» تلویحاً به دیگر دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تهران این هشدار را می‌دهد که در صورت هرگونه اقدام علیه امنیت ملی ایران از سوی هر کشور و یا گروهی، بازخورد شدید و سختی را مشاهده خواهند کرد.


شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در خبر مربوط به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروه تروریستی داعش اعلام کرد ایران برای تامین امنیت ملی خود و مقابله با هر گروه یا کشوری که این امنیت ملی را به چالش بکشد هیچ خط قرمزی را نمی‌شناسد.


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم در این خصوص نوشت ایران برای تنبیه تروریست‌ها در سوریه، مقر آن‌ها را با موشک مورد اصابت قرار داد.


بی‌بی‌سی نیز نوشت ایران با موشک‌های میان برد ذوالفقار که بردی معادل ۷۰۰ کیلومتر دارد مواضع گروه‌ تروریستی را در دیر الزور مورد اصابت قرار داد.


برخی دیگر از رسانه‌های منطقه‌ای عرب زبان نیز این حمله را زنگ خطری برای دیگر کشورهای منطقه‌ای که مواضعی خصمانه نسبت به ایران اتخاذ می‌کنند قلمداد کردند.


با توجه به عناوین و اخبار تدوین شده در هر رسانه به وضوح چند امر به نظر و ذهن مخاطب آن رسانه القا می شود. یکی از آن‌ موارد ورود جدی‌تر و فراتر از حضور مستشاری ایران در سوریه است که احتمال آنرا در ذهن مخاطب افزایش می‌دهد.


مساله دیگر شدت گرفتن عملیات‌های ضد داعش و ضد تروریستی در تمامی نقاط عراق و سوریه است که نیروهای وابسته به ایران زین پس به صورت جدی ضربات مهلک‌تری بر پیکره گروه تروریستی داعش وارد می‌آورند.


از مهمترین موضوعاتی که به واسطه این اخبار به ذهن مخاطبین القا شده است؛ خطر بالقوه ایران برای دشمنان منطقه‌ای یعنی اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین علیه پایگاه‌های نظامی دشمن شماره یک خود یعنی ایالات متحده آمریکا در منطقه است که آن‌ شکل بالقوه سابق، به نوعی فعالیت در فراسوی مرزهای ایران تبدیل شده است.

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه