دیدبان

آتش به اختیار نخبگان فرهنگی

آتش به اختیار نخبگان فرهنگی

سهند هاشمیان / آتش به اختیار کیست؟ این پرسشی است که پس از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان مطرح شد.

رهبرانقلاب در این دیدار فرمودند: «وقتی دستگاه های فرهنگ، سیاست و... مختل و تعطیلند، به هسته های فکری، فرهنگی می گویم: مستقل و بقول میدان جنگ، آتش به اختیار کار کنید.»

برخی از این عبارت چنین سوءتعبیر کردند که قرار است نهادهای دولتی زیرسوال رفته و اقداماتی خودسرانه پیش گرفته شود، اما آیا مراد از آتش به اختیار این است؟

 

مخاطب کیست؟

برای فهم دقیق این عبارت ابتدا باید دید روی سخن رهبر معظم انقلاب با کیست؟ آیا چنانکه برخی مدعی هستند، همه افراد در همه عرصه‌ها آتش به اختیار هستند یا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دقت روی سخن خود را تنها هسته‌های فرهنگی و فکری قرار داده‌اند؟

چنانکه از متن فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مشخص است، ایشان هسته‌های فکری و فرهنگی و در واقع نخبگان را آتش به اختیار دانسته‌اند. آن هم در همان عرصه‌های فرهنگی که دستگاه‌های اجرایی دچار رکود و رخوت شده‌اند.

رهبر معظم انقلاب سال گذشته بود که هشدار دادند ولنگاری فرهنگی کشور را فراگرفته و دستگاه‌های فرهنگی باید برای رفع این نقیصه برنامه‌ریزی کنند. با وجود سپری شدن یک سال، هنوز در این زمینه کاری صورت نگرفته است. اینجاست که رهبر انقلاب خطاب به نخبگان فرهنگی تاکید می‌کنند که نباید منتظر دستگاه‌های فرهنگی بمانند و خود باید آستین بالا بزنند.

بنابراین برخلاف همه سوءتعبیرهای صورت گرفته از بیانات معظم‌له، ایشان نه فقط تاکیدی بر موازی‌کاری با دولت نداشته‌اند، بلکه در واقع تصریح می‌کنند که هسته‌های فکری و فرهنگی باید بار بر زمین مانده در عرصه فرهنگ را بردوش کشیده و به دولت کمک کنند.

 

اهمیت جنگ نرم و خواب غفلت بروکرات‌ها

استفاده از یک مفهوم جنگی از سوی رهبر معظم انقلاب در رابطه با یک مساله فرهنگی، خود نشان از آن دارد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ابعاد جنگ نرم آشنایی کامل دارند و می‌دانند که این جنگ دست‌کمی از جنگ سخت ندارد. ایشان دو دهه قبل درحالیکه کمتر کسی متوجه ابعاد جنگ فرهنگی بود، بر ناتوی فرهنگی تاکید کرده و نخبگان را متوجه پیچیدگی‌های دفاع از ارزش‌های ایرانی و اسلامی در عصر جهانی‌ شدن کردند.

در همین راستا، ایشان در فرمایشات اخیرشان یک‌بار دیگر از ادبیات جنگی برای حوزه فرهنگ استفاده کردند تا یادآوری کنند که باید در این عرصه نیز مانند جنگ سخت نظامی هوشیار بود. این هوشیاری در کنار سرعت‌عمل می‌تواند از جبهه‌های اندیشه‌ای انقلاب اسلامی دفاع کند.

رهبر فرزانه انقلاب در همین راستا به اختلال در حوزه‌های اجرایی عرصه فرهنگ اشاره کردند و از هسته‌های فکری و فرهنگی خواستند تا با جبران ضعف‌های موجود، آتش به اختیار باشند و به‌طور خودجوش در عرصه‌های فکری و فرهنگی به فعالیت موثر انقلابی بپردازند.

 

ماهی‌گیری اپوزیسیون از آب‌گل‌آلود

با وجود اینکه بیانات رهبر معظم انقلاب کاملا روشن و شفاف است، اپوزیسیون و رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند تا با تحریف این فرمایشات، به‌گونه‌ای القا کنند که گویی آتش به اختیار بودن، در معنای نظامی خود از سوی رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.

رسانه‌های غربی و عربی که خود آتش‌بیار معرکه جدال در منطقه هستند، حالا دلسوز ایران شده و می‌خواهند افکارعمومی را به‌گونه‌ای مسموم کنند که گویی آتش به اختیار بودن، در تضاد با حفظ نظم عمومی است. این درحالی است که برای مخاطبان داخلی که به‌خوبی معنای جنگ در حوزه فرهنگ را درک می‌کنند و شاهد تهدید ارزش‌های اسلامی هستند، معنای آتش به‌اختیار کاملا مشخص بوده و به همین خاطر اپوزیسیون خارج‌نشین از آمادگی نیروهای مردمی و انقلابی برای اصلاح ضعف‌ها در حوزه فرهنگ نگرانند.

غربی‌ها که سال‌هاست در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی برای به انحراف کشیده شدن ذهن جوانان برنامه‌ریزی کرده‌اند، از اینکه جوانان مومن و انقلابی به‌طور خودجوش در حوزه فرهنگ پاسخ آنها را بدهند، هراسان شده‌اند و به همین خاطر می‌خواهند با منحرف کردن اذهان، راه فراری برای خود دست و پا کنند.

با این همه پس از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب، جوانان خوش‌فکر انقلابی آماده‌اند تا در عرصه فرهنگ معنای واقعی «آتش به اختیار» را به مروجان فرهنگ مهاجم غربی به‌خوبی نشان دهند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن