صفحه اصلی > سیاست کد خبر: 37909
ف
یادداشت/مهران ابراهیمیان

خانه مادر بزرگه دولت دوازدهم!

علائم و اخبار همان طور که نگارنده پیش‌بینی کرده بود نشان می‌دهد ایام حاضر ایام تقسیم غنایم و تلاش برای کسب کرسی‌های مدیریت‌های لایه‌های بالایی است و از هر طیفی در تلاشند تا خود و تیم خود را عامل پیروزی بدانند.

به گزارش دیدبان؛ علائم و اخبار همان طور که نگارنده پیش‌بینی کرده بود نشان می‌دهد ایام حاضر ایام تقسیم غنایم و تلاش برای کسب کرسی‌های مدیریت‌های لایه‌های بالایی است و از هر طیفی در تلاشند تا خود و تیم خود را عامل پیروزی بدانند و در این رهگذر نیز سهم خود را از خوان سمت‌های دولتی با حقوق‌های نجومی دریافت کنند. اتفاقاً این موضوع از سوی برخی کارشناسان فعال در بخش خصوصی مانند پدرام سلطانی نیز مورد نقد قرار گرفته است. 

طیف‌های مختلف اکنون در تلاشی بی‌وقفه به دنبال کسب 18 کرسی وزارت و حداقل 874 سمت در سطح معاونت وزارتخانه‌ها و 145 هزار مدیران ستادی و استانی هستند، از این رو فضای زیر آب زنی، غلو در توانمندی‌ها و نقش‌آفرینی‌های معجزه‌آسا در ایام انتخابات و تبلیغات هر فضایی از محیط‌های اداری را پر کرده است.

  در این میان نیز اخبار دیگر حاکی از تلاش بخشی دیگر از فعالان انتخاباتی برای بزرگ‌تر کردن دولت و جای دادن برخی دیگر از بیرون مانده‌هاست ظاهراً قرار است بر خلاف ادعای دولت یازدهم و شعارهای دولت دوازدهم بزرگ‌تر شدن دولت در قالب اضافه شدن دو وزارتخانه و یک سازمان در دستور کار قرار گیرد تا بلکه حدود 100 سمت جدید در سطح معاون وزیر نیز مجدداً احیا شود.  اما آیا واقعاً مشکل اقتصاد تشکیل دو وزارتخانه و یک سازمان اقتصادی است؟ آیا وجود حداقل یک مدیر برای 240 نفر ایرانی کافی نیست؟ چرا ما به جای تغییرات کاربردی و عینی دائم به تغییرات ظاهری و شکلی با منافع کوتاه‌مدت و محدود برای عده‌ای در تلاش جهت تغییر هستیم و با کوچک‌ترین تغییرات قیمتی در منابع فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و گازی انتظار داریم این فشارها را همه مردم تحمل کنند و ناکارآمدی‌ها را پوشش دهیم؟ مشکل اکنون اقتصاد ایران در واقع رکود، بیکاری وکاهش نرخ سرمایه‌گذاری است که در سال گذشته نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی 3/3 درصد بوده و نرخ منفی 12/6 درصدی برای تشکیل سرمایه در ساختمان رقم خورده است.

مشکل اصلی مدیریت ناکارآمد است نه کمبود مدیر در بدنه‌های دستگاه اداری و نه نامگذاری‌های جدید برای وزارتخانه‌ها!

در ساختارهای موجود و مدیریت‌های ناکارامد اگر بیش از 40 وزارتخانه هم مشغول باشند و هر طیفی هر چه دلش بخواهد نامش را بگذارد، باز هم وضعیت اقتصاد بهبود نمی‌یابد زیرا دغدغه‌ها در فضای اداری موجود به خصوص در بخش اقتصادی کشور چیز دیگری است.

با این نگاه منفی می‌توان مدعی شد تقلید دولت دوازدهم از دولت‌‌های نهم و دهم برای استخدام 2هزار جوان با موضوع دستیاران جوان دولت نیز دغدغه تربیت مدیران جوان و کارآمد نیست بلکه به نظر می‌رسد آقا‌زاده‌های بیرون مانده از دستگاه‌های دولتی نیازمند استخدام هستند تا موفقیت و پست‌های مدیریتی را ده پله، یکی طی کنند، وگرنه دیر زمانی نیست که دکتر نجفی مشاور رئیس‌جمهور از مدیران چترباز که آقازاده هستند و ناگهان از روی هوا روی پست‌های مدیریتی فرود می‌آیند، سخن گفته است.

متأسفانه دولت و پست‌های مدیریتی در دولت ( فارغ از اینکه چه طیفی بر مسند هستند) دقیقاً حکایت «خانه مادر بزرگه » است که هر که با استفاده از رانت آشنایی و رفاقت و آقازادگی قصد دخول در دستگاه‌های دولتی را دارد و نتیجه آن این است که حدود 4 میلیون شاغل و کارمند دستگاه‌های اداری داریم و بنابه ادعایی معادل کل کارمندان دولت ژاپن (حدود 400 هزار نفر) مدیر! با این حال  باز هم اصرار داریم تا همچنان بدنه دولت را بزرگ و بزرگ‌تر کنیم که مبادا رفقا و آقازاده‌ها از ما دلگیر شوند بی آنکه به مردم بگوییم هزینه این قبیل استخدام‌ها و تغییرات چه اندازه از سهم مالیات هر ایرانی را بیشتر می‌کند یا چه مقدار از فروش نفت را به جای توسعه و آبادانی و  به جای تخصیص به فعالیت‌های عمرانی به حقوق این عزیزان (!) اختصاص خواهد داد، البته ما با جوامع توسعه‌یافته که اقتصاد و بودجه‌ای شفاف دارند فاصله بسیاری داریم.

اما‌ ای کاش مانند آنها این تغییرات را در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی خود می‌گنجاندند و هزینه‌های آن را نیز به مردم اعلام می‌کردند، به عنوان مثال اگر هزینه استخدام حدود 100 معاون جدید وزیر یا پست سازمانی همتراز را با تشکیل دو وزارتخانه و یک سازمان محاسبه کنیم و حقوق و پرداختی‌های آنها را برای هر یک از این معاونان در خوشبینانه‌ترین حالت ماهانه حداقل 20 میلیون برآورد کنیم و دریافتی 2 هزار نفر مشاوران جوان را نیز حداقل 10 میلیون برآورد کنیم، رقمی حدود 250 میلیارد تومان به بخش هزینه‌های دولت اضافه خواهد شد. اگر چه این رقم در مقابل تخلفات هزاران میلیاردی رقمی نیست اما باید بدانیم که نتیجه این تغییر آیا بازدهی معادل را خواهد داشت؟

آیا اساساً این ایده‌هایی که نشئت گرفته از داستان‌های فولکلور ماست و دولت را به شکل خانه مادر بزرگی می‌داند که قد غربیل است اما تعداد زیادی موجودات را در خود راه می‌دهد و دور هم می‌خورند و می‌خوابند، درست است؟

چرا حرف ما با عمل ما در کوچک‌سازی دولت و انضباط مالی یکی نیست و چرا به جای ایده‌هایی اینچنینی به دنبال کوچک‌سازی‌های منطقی نیستیم؟

منبع: جوان

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: افشای نامه محرمانه سعودی‌ها برای رابطه با اسرائیل
  • :: تفاوت اساسی میان تفکر تهران و ریاض
  • :: فرار عناصر داعش به مناطق در اشغال کردها
  • :: سردار سلیمانی رسما پایان داعش را اعلام کرد
  • :: انفجار انتحاری در نیجریه ۵۰ کشته بر جای گذاشت
  • :: داعش از طیف جدید نیروهای خود در افغانستان رونمایی کرد + تصاویر
  • :: بسیاری از کشورهای عربی در جنگ با برجام به ما کمک می‌کردند
  • :: اگر روسیه نبود اسد سقوط می‌کرد/ ایران تظاهر می‌کند که در سوریه قدرت دارد
  • :: ادامه حواشی در ارتباط با استعفای الحریری/ حمایت مرکل از برگزاری مجدد انتخابات/ اعلام پایان خلافت خودخوانده داعش از سوی حزب‌الله
  • :: اسد جنگ علیه داعش را یک‌سره کرده است
  • :: پوتین و اسد در سوچی دیدار کردند
  • :: آمریکا، کره‌شمالی را در فهرست کشور‌های حامی تروریسم قرار داد
  • :: سعودی‌ها برای فرار از واقعیت، ایران را متهم می‌کنند/ شرطی برای بازگشت حریری به لبنان نداریم/ بوکمال آخرین شهری نیست که آزاد می‌شود
  • :: کشته شدن سه کودک در حمله انتحاری در کامرون
  • :: ۳۰۰ کودک فلسطینی در بازداشتگاه‌های اسرائیل
  • :: حمله خمپاره‌ای کردهای سوریه به ارتش ترکیه در ادلب
  • :: انتقال اعضای خارجی داعش به بغداد
  • :: واکنش طعنه‌آمیز رئیس پارلمان لبنان به بیانیه اتحادیه عرب
  • :: سناریوهای پس از آزادی الحریری
  • :: پیام رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی درباره ایران
  • :: سی‌ان‌ان: موگابه با استعفا موافقت کرده است
  • :: امارات و اسرائیل مانند «دو برادر» هستند
  • :: رفراندوم اقلیم کردستان غیرقانونی است
  • :: گزارش المیادین از حضور سردار سلیمانی در شهر البوکمال سوریه
  • :: عربستان رهبر ارکستر نشست اتحادیه عرب/ خاورمیانه در انتظار جنگ جدید؟
  • :: فرانسه برگزاری نشست بین‌المللی درباره لبنان را بررسی می‌کند/ سفر فرستاده ماکرون به تهران و بیروت
  • :: الحریری و السیسی فردا در قاهره دیدار می‌کنند
  • :: اظهارات خصمانه عربستان و بحرین علیه ایران/ موافقت اقلیم کردستان عراق با شروط بغداد برای مذاکره/ عدم استعفای موگابه
  • :: قطر برخی خواسته‌های ما را برآورده کرده است
  • :: وزیر صهیونیستی از «تماس محرمانه» با سعودی‌ها علیه ایران خبر داد
  • :: تکرار ادعاهای ضدایرانی الجبیر در نشست اتحادیه عرب
  • :: بر سر مسائل مهم توافق شد/ دیدار رؤسای ستادکل نیروهای مسلح ایران، روسیه و ترکیه ۲۲ نوامبر در سوچی
  • :: «چمن‌زنی» و راهبرد بازدارندگی رژیم صهیونیستی؛ اهداف و ضرورت مقابله
  • :: «سعد الحریری» و تعبیر وارونه واقعیت
  • :: وسوسه سعودی و نیاز نتانیاهو برای حمله به لبنان
  • :: تأملی بر نقش پارادوکسیکال فرانسه؛ هم بازار و هم تهدید ایران
  • :: چشم طمع ریاض و احتمال وقوع نبرد بزرگ