دیدبان
یادداشت/حسین محمدی

حمله تروریستی لندن برآیند تقابل داعش و اروپا

حمله تروریستی لندن برآیند تقابل داعش و اروپا

به گزارش دیدبان، حمله تروریستی داعش در لندن بار دیگر نهادهای امنیتی انگلیس را دچار بهت و شوک کرده است. در این حادثه راننده یک خودروی ون با زیر گرفتن عابرین پیاده در لندن تسویه حسابی دیگر را رقم زد. طبق گزارش پلیس لندن در نزدیکی محل این واقعه فردی دیگر به وسیله چاقو به شهروندان  این شهر حمله‌ور شده و عده‌ای را از پای در آورده است.

در همین حین در محله  بورو مارکت  لندن تیر اندازی‌های متعدد، امنیت محلی را در شرایط قرمز فرو برد. چندی پیش نیز شهر منچستر انگلیس شاهد کشته شدن 19 جوان و زخمی شدن 50 نفر از حاضرین  در یک کنسرت بود. داعش عهده دار این حملات تروریستی شد.

با توجه به وضعیت موجود  شکست‌های متعدد داعش در عراق و سوریه از یک سو و از طرف  دیگر ناکامی عربستان در سرنگونی بشار اسد و جبهه  الحوثی در یمن، موج بحران را به داخل مرزهای دوستان ریاض کشانده و بار دیگر اروپا تاوان ائتلاف ضد داعش را پس می‌دهد.

سؤال اینجاست که چرا قلب انگلیس و شهرهایی مانند لندن و منچستر باید کانون چنین رخدادهایی باشند؟ آیا این تبعات غارتگری و قدرت طلبی  غرب در افغانستان، سوریه، یمن و دیگر کشورهای مظلوم اسلامی است که اینگونه به واقعیت تبدیل شده و به سمت حامیان تروریسم کمانه کرده است؟

 در آغازین روزهای  بروز و ظهور داعش در سوریه، نگاه مقامات اروپایی به این پدیده نگاهی از زاویه تهدید نبود، اما گذر زمان و بازی دوگانه  غرب با داعش زمینه ساز بحران شد. به همین دلیل امروز شاهد کمانه و بازگشت بحران به خاک دولت‌هایی هستیم که دولتمردان آنها روزی داعش را فرصتی برای یافتن خاورمیانه‌ای نو با خلق عربستان سعودی دیگر می‌دانستند.

آن روزها رهبر معظم انقلاب چنین روزهایی را پیش بینی کردند و در بیاناتشان خطاب به جامعه سیاسی غرب اعلام داشتند که آتش داعش دامان سازندگانش را نیز خواهد گرفت و این تحلیل  امروز به واقعیت تبدیل شده است.

چرا در اسرائیل هیچ عملیات تروریستی اتفاق نمی‌افتد؟

در این میان باز هم اسرائیل به عنوان مرد خاکستری بازی با تروریسم در امنیت کامل به سر می‌برد و این اروپاست که باید تاوان تئوری‌های تقسیم خاورمیانه کاخ سفید و تل آویو را بچشد. باید گفت داعش و مسئله سوریه برای اسرائیل یک موقعیت مثال زدنی است، چراکه نبود بشار یا حداقل تبدیل سوریه به عنوان یک سرزمین سوخته، امنیت اسرائیل را بیش از پیش از بحران دور کرده است.

عربستان سعودی نیز با ادعای رهبری جهان اسلام و با پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی اهرم فشار خود بر کشورهای هم پیمان یا مخالف را تقویت می‌کند.امروز پروژه  اهرم فشار عربستان سعودی چند وجه دارد.

اول بحران‌های امنیتی و اقتصادی را از اسرائیل دور می‌کند چراکه مقوله خلق داعش به دنبال افزایش  امنیت اسرائیل و کاهش قدرت ایران و حزب الله لبنان بوده است. دوم اینکه به دنبال و حفظ تحکیم  نفوذ عربستان سعودی در جهان است، شاید ایجاد یک مجموعه دولت‌های تکفیری با پرچمداری عربستان سعودی. 

سوم اینکه احتمالاً عملیات‌های تروریستی در اروپا برای این باشد که سعودی‌ها زمینه ساز انعطاف هرچه بیشتر دولتهای اروپا در قبال خواسته‌هایشان باشند با این استدلال که ائتلاف ضد داعش که اروپا نیز در آن دخیل است خود از علل ناکامی عربستان در سرنگونی بشار اسد و تقسیم عراق به شمار می‌رود؛ به تبع آن نیز مقاومت‌های سوریه و عراق سطح ناکامی ریاض در یمن را نیز بالا برده است.

چهارم، این اتفاقات بیشتر برنامه‌های چند وجهی اعراب را روشن می‌کند؛ مثلاً اینکه نا امنی اروپا می‌تواند غربی‌ها را متقاعد سازد که استوانه  امنیت اروپا تنها در دستان آمریکاست و باید بیش از گذشته امنیت خود را با آمریکا شریک شوند. ترامپ نیز در آغازین روزهای ریاست جمهوری‌اش متذکر شده بود که حمایت امنیتی باید با پرداخت هزینه بیشتر از سوی حکام همراه باشد.

باید گفت که وقایع تروریستی لندن و همچنین انفجار اخیر منچستر پیامی واضح و روشن را برای اروپا و غرب به همراه دارد. این پیام حاوی این مطلب است که اگر بنا باشد حکومت اسد در سوریه و یکپارچگی عراق حفظ شود، همچنین عربستان جبهه یمن را بدون هیچ دستاوردی ترک کند، باید اروپا هزینه  آن را بپردازد.

عملیات‌های تروریستی اخیر در غرب دور جدید از روابط را میان اروپای دموکراتیک و هم پیمانان تکفیری‌اش را رقم خواهد زد. در صورت تکرار تاریخ شاید بار دیگر اعراب بازنده بازی دزد و پلیس باشند، چراکه یکبار در تاریخ برای صدام حسین چنین اتفاقی افتاد.

یادداشت: حسین محمدی اصل

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن