دیدبان
یادداشت/جواد غیاثی

درباره مناقشه گازی با ترکیه

درباره مناقشه گازی با ترکیه

به گزارش دیدبان، طی چند روز گذشته حتما با یک پست یا خبر درباره ارسال گاز رایگان به ترکیه و ارتباط آن با کرسنت مواجه شده اید. درباره اصل ماجرا قبل از این در این ستون توضیح داده شد که مفت فروشی گاز در کار نیست بلکه موضوع پرداخت جریمه به ترکیه به خاطر گرانفروشی در سال های گذشته در قالب صادرات گاز است. اما در مورد اینکه "چرا در دادگاه محکوم شدیم" حرف و حدیث بسیار است.

برخی می گویند که صدور رای به نفع ترکیه نتیجه مستقیم کرسنت است. از آنجا که در قرارداد کرسنت، قیمت گاز بسیار پایین در نظر گرفته شده بود، حالا ترک ها هم مدعی و خواستار گاز ارزانتر شده اند. اگرچه با توجه به عدم انتشار اطلاعات دادگاه ها و دادخواست ترکیه و محرمانه بودن قراردادها قضاوت در این رابطه آسان نیست اما بر اساس شواهد می توان گفت که احتمال مبناقراردادن کرسنت برای اقامه دعوا علیه ایران توسط ترکیه اندک است. چرا که اولا کرسنت اصلا اجرا نشده است و قرارداد متوقف شده و معلق است. ضمن آنکه در کرسنت قرار بود گاز ترش به امارات صادر کنیم و اینجا موضوع صادرات گاز شیرین است. علاوه بر آن بنا بر اعتراف وزیر نفت در اواخر سال 94 و زمانی که هنوز رای دادگاه صادر نشده بود(اعترافی که البته بهتر بود علنا گفته نشود) قیمت گاز صادراتی ما به ترکیه بالاست. بر این اساس ترک ها با مبنا قراردادن قیمت گاز صادراتی آذربایجان و روسیه علیه ما اقامه دعوا کردند و همین دلیل برای موفقیت آنها کافی است و نیازی به شاهد آوردن از یک قرارداد اجرانشده، آن هم  درباره گاز ترش نبود.

اگرچه به نظر می رسد ارتباط دادن موضوع به کرسنت بیشتر احساسی یا سیاسی باشد اما عملکرد وزارت نفت هم قابل دفاع نیست. وزارت محترم نفت مثل همیشه (مثلا در موضوع قراردادهای نفتی یا تغییر تعرفه گاز داخلی) علاقه ای به شفاف سازی، رفع تناقضات و توضیح ندارد. جالب است که هنوز رقم دقیق جریمه هم مشخص نیست. حتی وزیر محترم "جریمه" را نپذیرفته و از اصلاح قیمت سخن گفته است. کاش توضیح بدهند که دلایل اقامه دعوای ترک ها دقیقا چه بوده است تا حرف و حدیث ها تمام شود. بگویند که چرا به جای پرداخت تدریجی جریمه، بنا شده چندین ماه (حدودا 14 ماه) گاز رایگان صادر کنیم؟ چرا جریمه تقسیط نشد؟ ای کاش بعد از 15 سال، درباره کرسنت هم شفاف به مردم توضیح داده شود. اما اگر بنا بر رجزخوانی و دفاع از کرسنت باشد، منتقدان از هر بهانه ای برای ایجاد چالش و داغ کردن موضوع کرسنت استفاده خواهند کرد.

منبع: خراسان

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود

پیمان پولی دوجانبه هزینه مبادلات تجاری را کاهش می دهد