دیدبان
یادداشت/عباس سلیمی نمین

حسابرسی از دانشگاه آزاد؛ فرصتی تاریخی برای جنبش دانشجویی

حسابرسی از دانشگاه آزاد؛ فرصتی تاریخی برای جنبش دانشجویی

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، متن یادداشت عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره تحولات اخیر دانشگاه آزاد اسلامی به شرح ذیل است:

مباحثی که این روزها درمورد دانشگاه آزاد مطرح می‌شود امید به قانون‌مندی بیشتر این سرمایه ملی را فزونی می‌بخشد. برای اولین بار بعد از سی و پنج سال، مؤسسه حسابرسی "مفید راه‌بر" در این نهاد آموزشی و پژوهشی مستقر شده است تا به بررسی اسناد مالی آن بپردازد. این فرصتی استثنایی برای جنبش دانشجویی و همه دلسوزان سلامت اقتصادی کشور است تا ضمن افزایش شناخت خود از مناسبات پنهان در اصلاح امور این آب و خاک توفیق بیشتری را از آن خود سازند. تشکل‌های دانشجویی با گرایش‌ها و سلایق مختلف با تعیین نماینده و رابط با "مفید راه‌بر" می‌توانند بر مسائل پیچیده‌ای وقوف یابند. همچنین مباحثی که در این ایام بین رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد و رئیس سابق این دانشگاه مبادله می‌شود می‌تواند کمک فراوانی به تأثیرگذاری فعالانی باشد که هیچ کژی و انحراف مالی و تبعیض را نمی‌پسندند. آقای دکتر ولایتی در مصاحبه‌ای می‌گوید: " این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح شده بود.

آقای علی محمد نوریان که دبیر کل هیئت مؤسس هستند واز سوی مرحوم هاشمی رفسنجانی به سمت بازرسی منصوب شده بودند این موارد را مطرح کرده بودند و بنا به شهادت برخی از اعضای هیئت مؤسس و امنا ( که در صورت لزوم اسامی آن‌ها را خواهم گفت) قرار بود آقای میرزاده عزل شود. اگر لازم شد نام بعضی از مدعیان امروز که خبر تصمیم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر عزل میرزاده را حضوراً به این‌جانب گفتند را خواهم گفت. وقتی آیت الله هاشمی گزارش این مفسده‌ها را شنیده گفته بود که برخورد با فرد مورد نظر پس از انتخابات صورت گیرد " ( روزنامه اطلاعات، 10 خرداد، ص7) در ادامه، این جریده توضیحات رئیس سابق دانشگاه آزاد- آقای میرزاده- را در این رابطه منتشر ساخته که در فرازی از آن این‌گونه می‌خوانیم: " در اطلاع رسانی بعدی اعلان خواهم کرد که چه اشخاصی حتی در حیات مرحوم آیت الله هاشمی در تحولات اخیر دانشگاه و قبل از آن هیزم‌کشی و فتنه‌انگیزی و جعل واقعیت کردند". ( همان)

در این پاسخ رئیس سابق دانشگاه تلویحاً پذیرفته که این تخلفات مالی در زمان حیات آقای هاشمی مطرح بوده است. ضمن این‌که بازرس منصوب مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز بر گزارش شدن تخلفات به ایشان تأکید دارد. البته نباید از این واقعیت غافل شد که تا زمانی که مناسبات این سرمایه ملی جملگی قانون‌مند نشود سوءاستفاده از آن در سطوح مختلف کاملاً متصور است. بنابر روایت رئیس هیئت امنای این دانشگاه، رئیس حسابرسی " مفید راه‌بر" آقای نادریان گزارش اولیه خود را اختلالات مالی این دانشگاه عرضه داشته که به طور مستند به قوه قضائیه تسلیم خواهد شد.

متأسفانه در چنین شرایطی که افکار عمومی می‌تواند فرصت تأمل بر مناسبات پنهان بنگاه‌های اقتصادی، سیاسی و البته آموزشی پیدا کند برخی تلاش می‌کنند با احساسی کردن فضا، اذهان عمومی را به سوی دیگر سوق دهند:" یاسر هاشمی پس از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه، در اظهار نظری ضمن (ابراز) نگرانی از این اقدام آن را بر خلاف سیره آیت الله هاشمی رفسنجانی دانسته و... " (روزنامه جمهوری اسلامی، 8 خرداد 1396، ص2) در این رابطه باید گفت: اولاً در زمان حیات آقای هاشمی رفسنجانی و از طریق بازرس منصوب شخص ایشان تخلفات گزارش می‌شود، ثانیاً حتی اگر بعد از فوت ایشان انحرافی آشکار می‌شد این چه بحثی است که برخورد با تخلف را مغایر سیره آقای هاشمی بنامیم؟ ثالثاً حتی اگر چنین برداشتی صحیح باشد آیا می‌توان سیره شخصیتی را بر نص قانون برتری بخشید؟

در گذشته از این سرمایه ملی در شکل‌گیری مناسبات ناسالم سیاسی استفاده شد و برخی نیروها در قوای سه‌گانه به امتیاز طلبی و ویژه‌خواری سوق داده شدند. اکنون که فرصت نظارت برای دلسوزان سلامت کشور فراهم آمده است از آن به‌خوبی بهره‌مند گردیم. تا زمانی که جاذبه‌های زیاده‌خواهی فراروی سیاست‌مداران و مدیران و صاحب‌منصبان گشوده باشد انتظار خدمت‌گزاری صادقانه و مجدانه آنان برای ملت چندان منطقی نیست؛ لذا بار دیگر باید از تشکل‌های دانشجویی استمداد طلبید تا ابزارهای مؤثر اقتصادی را به مسیر به‌حق خود بازگردانند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن