دیدبان
یادداشت/مجتبی امانی

مقایسه اجلاس ریاض و شرم الشیخ دهه ۹۰

مقایسه اجلاس ریاض و شرم الشیخ دهه ۹۰

به گزارش دیدبان، مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در یادداشتی، در خصوص اجلاس آمریکایی-عربی ریاض با شبیه دانستن اجلاس ریاض با اجلاس شرم الشیخ بیست و دو سال پیش، نوشت: قدرت امروز ایران و حزب الله از آن زمان کمتر نیست و البته آمریکا هم از دو حمله نظامی خود به افغانستان و عراق پشیمان است. رژیم صهیونیستی نیز چندین جنگ را با حزب الله و حماس آزموده و شکست خورده است.

آقای سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی اخیر خود‌، به اجلاس شرم الشیخ سال 1996 اشاره کرد و گفت آن زمان هم حزب الله را به حمله نظامی و نابودی تهدید می‌کردید؛ اما نتیجه‌ای بدست نیاوردید. در آن زمان ما فقط دارای کاتیوشا با برد بیست کیلومتر بودیم؛ اما امروز شما می‌دانید که قدرت ما چگونه است. وی همچنین مقایسه مشابهی از وضعیت و قدرت فعلی حماس و جهاد اسلامی داشت.

هدف اجلاس شرم الشیخ که در اسفند 1374 با نام "همایش سازندگان صلح" در این شهر ساحلی مصر برگزار شد؛ مقابله با تلاش‌های کشورها و مجموعه‌هایی بود که با برقراری صلح با رژیم صهیونیستی مخالف بودند. چند ماه قبل از این اجلاس، اسحاق رابین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی بدست یک یهودی افراطی ترور شده بود و رژیم صهیونیستی با بحران داخلی و خارجی مواجه شده بود.

حدود یک ماه بعد از این اجلاس، شیمون پرز که پس از ترور اسحاق رابین نخست وزیری اسرائیل را عهده دار شده بود، برای تقویت موضع خود در انتخابات و در اجرای تصمیمات اجلاس شرم الشیخ، حمله گسترده‌ای را به لبنان با نام عملیات "خوشه‌های خشم" آغاز کرد.

هدف پرز از این حمله که به جنگ شانزده روزه مشهور است؛ این بود که حزب الله را نابود کند، اما برخلاف تصور همه سران عربی و غربی شرکت کننده در اجلاس شرم الشیخ، هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان نه تنها از قدرت حزب الله نکاست؛ بلکه حزب الله موقعیتی مستحکم‌تر از گذشته در لبنان و منطقه کسب کرد.

گرچه باید با دقت تصمیمات اجلاس ریاض را پیگیری و رصد کرد؛ اما می‌توان اطمینان داشت که آمریکا و سعودی و رژیم صهیونیستی که تلاش دارند هدف مشترک خود را برای از بین بردن محور مقاومت در منطقه محقق کنند، در موقعیتی بسیار ضعیف‌تر از قبل بسر می‌برند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن