دیدبان
یادداشت / بهروز کمالوندی

رایزنی‌های فنی هسته‌ای در تهران

رایزنی‌های فنی هسته‌ای در تهران

به گزارش دیدبان، در شرایط فعلی، ایران به لحاظ فنی همکاری مناسبی با سایر کشورها دارد و ارتباط خوبی با بسیاری از کشورها در این زمینه برقرار است.

حدود دو ماه پیش همراه با اتحادیه اروپا، سمیناری را با حضور مقامات عالیرتبه برگزار کردیم و در این سمینار در مورد موضوعات مختلف، بحث و تبادل‌نظر شد. در این زمینه با تک‌تک کشورها بخصوص اروپایی‌ها ارتباطات فنی خوبی داریم و یادداشت‌ تفاهم‌های بسیاری میان جمهوری اسلامی ایران با آنها امضا شده است. ارتباطاتمان با روسیه نیز در حوزه‌های متنوعی برقرار است که از جمله آنها می‌توان به همکاری مشترک برای ساخت دو نیروگاه جدید اشاره کرد.

تهران و مسکو همچنین در زمینه سوخت و ایزوتوپ‌های پایدار همکاری می‌کنند.

می‌توان گفت درحال حاضر فضای جدیدی از همکاری بین ما و کشورهای دنیا برقرار شده و این همکاری‌ها باعث می‌شود در زمینه‌های مختلف هسته‌ای بخصوص پزشکی هسته‌ای، تعاملات مناسبی داشته باشیم. در زمینه مسائل فنی، هیات‌هایی از چین، روسیه و آلمان در تهران حضور دارند و بناست با آنها در مورد مسائلی گفت‌وگو کنیم و امیدواریم روند اخبار مثبت همچنان در آینده نیز ادامه داشته باشد.

البته باوجود این‌گونه ارتباطات مناسب میان ما و سایر کشورها، چند روز گذشته یک رسانه نه چندان مطرح انگلیسی مدعی شد که قزاقستان صادرات اورانیوم به ایران را معلق کرده است. این در حالی است که ما مذاکرات طولانی با قزاقستان داشتیم و البته خرید 950 تن اورانیوم از این کشور مورد تائید همه کشورهای عضو کمیسیون مشترک ایران و 1+5 حتی آمریکا و انگلیس نیز قرار گرفته بود اما انگلیس پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا با تغییر موضع اولیه خود با این موضوع مخالفت کرد و سوالات جدیدی را در مورد میزان نیاز ما به اورانیوم مطرح کرد، ما نیز در حال پاسخ به آنها هستیم و پروسه‌ای در جریان است و تلاش‌های وزارت امور خارجه نیز برای متقاعد کردن انگلیس ادامه دارد.

در عین حال به ‌نظر می‌رسد خبرسازی‌هایی از این نوع توسط رسانه‌های نه‌چندان مطرح انگلیسی با اهداف خاصی صورت می‌گیرد. آنها به‌دنبال این هستند که نشان دهند کشورهای دیگر به دلایلی حاضر به همکاری با ایران نیستند تا به این ترتیب و با این‌گونه خبرسازی‌ها موجب شوند کشورهای دیگری که خواهان همکاری با ایران هستند، مردد شوند. اما تهران خطاب به همه کشورها می‌گوید که این‌گونه مطالب، خبرسازی است و پایه و اساسی ندارد.

منبع:جام جم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن