دیدبان
قدیری‌ابیانه؛

تجلی حماسه حضور

تجلی حماسه حضور

به گزارش دیدبان، «محمدحسن قدیری‌ابیانه» در روزنامه «حمایت» نوشت:

روز گذشته کشور و ملت بزرگ ایران با حضور همدلانه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها حماسه‌ای پرشور و غرورآفرینی را رقم زده و برگ زرین دیگری را به دفتر افتخارات کشور افزودند. حضور گسترده و چشمگیر مردم در انتخابات، فارغ از اینکه به کدام یک از کاندیداهای ریاست جمهوری رأی داده و کدام یک از آن‌ها پیروز انتخابات خواهد شد، یک پیروزی تاریخی دیگر برای نظام جمهوری اسلامی ایران و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب برای مشارکت در این حماسه عظیم بود. در این باره گفتنی‌هایی هست:

1. نکته شاخص در خصوص انتخابات در جمهوری اسلامی این است که هرچه تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر و آراء رئیس جمهور منتخب بیشتر باشد، اقتدار نظام اسلامی ایران در دید ناظران بین‌المللی و افکار عمومی جهان فزونی خواهد یافت. در حقیقت انتخابات 29 اردیبهشت به دنیا ثابت کرد که ایران اسلامی از بالاترین معیارهای مردم‌سالاری برخوردار است و نشان داد که جمع بین «جمهوریت» و «اسلامیت» امری ممکن و عملی است،‌ افزون بر اینکه شرکت سلایق و افکار گوناگون از هر حزب و سلیقه‌ای در انتخابات، نشان دهنده اعتماد به نظام و مهر تأییدی است بر صحت و سلامت انتخابات. از این منظر، حضور حماسی مردم، گسست‌ناپذیری آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب با هویت مردم را به نمایش گذاشت، ماندگاری انقلاب اسلامی را تضمین کرد و بر توهمات نظام سلطه مهر «باطل شد» زد.

2. انسجام و وحدت مردم در حماسه سیاسی روز گذشته حول محور ولایت، این پیام مهم را به جهان مخابره کرد که این ملت زنده، پاینده و نسبت به آینده خویش خوش‌بین است. هر رأی مردم نسبت به توطئه‌های دشمن جنبه بازدارنده دارد و سایه تهدید را از کشور دور می‌کند و اینکه گفته شود آن جریان سیاسی یا این تفکر جناحی، تهدیدات دشمنان را خنثی کرده، برخلاف واقعیت‌ها و صلاح کشور است. هر مسئولی که به منصبی می‌رسد و متصدی بخشی از حاکمیت کشور می‌شود، با پشتوانه مردم به آن پست و مقام می‌رسد؛ بر این اساس، این مردم هستند که با حمایت خود از نظام، کشور و مسئولین، تهدیدهای گوناگون را در مقاطع تاریخی انقلاب خنثی کرده‌اند و حضور مردم نشان داد که باید مسیر مقتدرانه گذشته، بدون کوچک‌ترین تساهل و تسامحی پیگیری و عملیاتی شود.

3. امنیت کشور در منطقه‌ کاملاً ناامن غرب آسیا مثال زدنی است، به ویژه اینکه امنیت در زمان انتخابات، بهترین مقطعی است که می‌توان آن را به عنوان شاخص برجسته امنیت ارزیابی کرد، یعنی زمانی که دشمنان مایل‌اند در آن ناامنی ایجاد کنند. بدخواهان این مرز و بوم برای اینکه در کشور انتخابات برگزار نشود یا در روند اجرای آن وقفه و خللی به وجود آورند، به هر وسیله‌ای متوسل شدند و از اجیر کردن تروریست‌ها برای انجام عملیات‌های تروریستی تا القای ناامیدی، هر ترفندی را بکار گرفتند تا مانع از نمایش اقتدار کشور شوند. اخباری هم که اخیراً در خصوص دستگیری تیم‌های تروریستی در آستانه برگزاری انتخابات منتشر شد، مؤید این حقایق است و حضور روز گذشته مردم مانند همیشه، نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد.

4. سومین نکته در ارتباط با عربده‌کشی‌های اخیر آمریکایی‌هاست. مسئولین کاخ سفید اخیراً اعلام کرده‌اند که در حال تشکیل یک ائتلاف علیه ایران با مشارکت کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی هستند و به کرات گفته‌اند که ایران، تهدیدی برای منطقه به شمار می‌آید تا به زعم خودشان با چنگ و دندان نشان دادن، انقلاب اسلامی را از اهداف خود منصرف کنند. حضور پرشور مردم از نظر بین‌المللی پاسخی به یاوه‌گویی‌های آمریکایی‌ها بود تا بدانند کوچک‌تر از آن هستند که با ملت ایران با زبان تهدید و تحریم سخن بگویند؛ بلکه با این ملت فهیم، سلحشور، همیشه در صحنه و هوشیار باید با زبان تکریم و متناسب با شأن والای‌ آن‌ها سخن بگویند. به بیان دیگر، حضور حماسی مردم نشان داد ملت ایران نه بر اساس تهدیدها و یاوه‌گویی‌های دشمنان، بلکه همواره بر پایه ارزش‌ها و آرمان‌های والای انقلاب رفتار می‌کند و هر نوع خطری را که متوجه نظام و کشور باشد را با حضور در بزنگاه‌ها و مواقف حساسی همچون انتخابات دفع خواهد کرد.

5. قریب به 40 سال است که ملت ایران در منطقه‌ای پای صندوق‌های رأی رفته و از صدر تا ذیل مسئولین را مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب می‌کنند که در بسیاری از کشورهای همسایه، اصولاً انتخاباتی وجود ندارد و مردم این کشورها نمی‌توانند حتی انتخاب مقامات عالی‌رتبه خود را تصور کنند. کشورهای غربی در حالی ایران اسلامی را تحت فشارها و تحریم‌های غیرقانونی خود قرار می‌دهند که متحدانش در منطقه، در همان حال و هوای قرون وسطایی بدون تشکیل نهادهای مدنی به سر برده و بویی از دموکراسی و مردم‌سالاری نبرده‌اند، چه رسد به مردم‌سالاری دینی. به همین دلیل، نمایش حضور مردم ایران در پای صندوق‌های رأی، حسرت مردم منطقه را برانگیخته و همین مسئله باعث بروز ناآرامی‌هایی در کشورهایی مانند عربستان و بحرین شده است، ضمن اینکه یکی از دلایل بیداری اسلامی در غرب آسیا، عدم محاسبه رأی و نظر مردم در مقدرات سیاسی این کشورها بوده است.

6. بر اساس آمارهای معتبر، درصد مشارکت مردم ایران، از میانگین جهانی و حتی مدعیان دموکراسی در کشورهای غربی بالاتر بوده و صاحب‌نظران معتقدند شور و نشاط انتخاباتی ایران در سطح جهان مثال زدنی و نمونه است؛ اما وظیفه مردم به شرکت در انتخابات خلاصه نمی‌شود بلکه باید منتخبین ملت را در تحقق اهداف جمهوری اسلامی و در پیشبرد مسائل کشور کمک کنند و در این راستا مشارکت فعال داشته باشند. این مشارکت هم سلبی است و هم ایجابی، به این معنا که علاوه بر کمک به دولتمردان جدید، در مواردی که تخلف و اعوجاجی از شاهراه مستقیم اسلام و انقلاب یا تساهل در انجام وظایف را مشاهده کرده و یا از موقعیت خود سوء استفاده کردند، باید در مقابل آن بایستند.

7. مسئله مهم دیگر در مردم‌سالاری دینی، تمکین به رأی اکثریت است که در تمام ادوار انتخاباتی به غیر از سال 88 شاهد آن بودیم و ان‌شاءالله در این دوره نیز شاهد پذیرش آراء مردم از سوی همه احزاب، گروه‌های سیاسی و هواداران آن‌ها خواهیم بود. همه باید به رأی مردم احترام گذاشته و پذیرای انتخاب عمومی باشند، چراکه در سایه ولایت، همدلی و هم‌زبانی مردم و دولت است که می‌توان مراحل پیشرفت و ترقی کشور را طی نمود.

اکنون که حماسه سیاسی و نقطه اوج آن در 29 اردیبهشت با پیروزی مردم بصیر کشور و نظام جمهوری اسلامی به سرانجام رسیده، التهاب و هیجان هفته‌ها و روزهای تبلیغات و رقابت‌ها باید جای خود را به رفاقت و همکاری داده و همه فعالان سیاسی به رئیس جمهور منتخب کمک کرده و به یاد داشته باشند که رفق و مدارا و وحدت ملی پشتوانه امنیت کشور و خنثی کننده ترفندهای دشمنان است.

و بالاخره باید گفت که برخلاف خواسته دشمنان در تفرقه و اختلاف افکنی، برنده واقعی در این میدان پرشکوه، ملت شریف ایران بودند که با حضور متعهدانه خود، با آرمان‌های امام(ره) و رهبری تجدید پیمان کردند. به تعبیر رهبر حکیم انقلاب «برنده‌ اصلی در این ماجرا ملت ایران است؛ هرکسی که رأی بیاورد، برنده‌ اصلی نظام جمهوری اسلامی است، برنده‌ اصلی ملت ایران است. هرکسی که می‌خواهد در رأس قرار بگیرد، آن‌که در واقع برنده است، مردم‌اند که توانسته‌اند بارأی خودشان یک نفر را انتخاب کنند. این خیلی باارزش است.» (27/ اردیبهشت/ 96)

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن