صفحه اصلی > سیاست کد خبر: 37822
ف

هفت قلم بزک برای نامزدی شورا!

حکایت تبلیغات نامتعارف، اما به تلاش مانکن‌ها و فعالان عرصه فشن برای ورود به شوراها نیست. اگر در سطح شهر در و دیوار را نگاه کنید با تبلیغات جالب‌توجه دیگری هم مواجه خواهید شد. به طور مثال کاندیدایی تراکت تبلیغاتی‌اش به گونه‌ای طراحی شده که نام یکی از بازیگران فیلمفارسی را تداعی می‌کند.

به گزارش دیدبان، جوان نوشت: وقتی از خانه بیرون می‌آیید، تبلیغات رنگارنگ پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران نخستین چیزی است که جلب‌نظر می‌کند؛ تبلیغاتی که قاعدتاً باید سوابق و تخصص نامزدهای حضور در شورای تخصصی شهر و روستا را به مردمی که قرار است آنها را انتخاب کنند، ارائه دهد. در عمل اما حجم گسترده‌ای از تبلیغاتی که در این دوره دیده می‌شود، فاقد هر گونه اطلاع‌رسانی درباره نامزدهاست. در عوض نامزدها با تکیه بر وعده‌های بسیار فریبکارانه و بی‌ارتباط با وظایف و اختیارات شوراها، تصاویر روتوش شده و چهره‌هایی با آرایش‌های غیر متعارف یا تکیه بر موضوعات عوامفریبانه‌ای مانند تشابه اسمی با یک بازیگر فیلمفارسی تلاش دارند برای خودشان رأی جمع کنند، آن هم بدون اینکه کوچک‌ترین توجهی به قوانین و آداب چسباندن پوسترهای تبلیغاتی‌شان داشته باشند. به بیان دیگر از نحوه طراحی و چسباندن پوسترهایشان ناگفته پیداست که چقدر دغدغه شهر را دارند.

 

نوع و نحوه تبلیغات انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا از طراحی پوستر و بنرهای تبلیغاتی گرفته تا شعارهای فریبکارنه‌ای که از حیطه وظایف و اختیارات اعضای شورای شهر و روستا خارج است، همگی حکایت از بروز تخلفات گسترده‌ای در این حوزه دارد.

 

صلاحیتی که پوسترهای تبلیغاتی نشان می‌دهد  نیست!

 بسیاری از این پوسترها و تصاویری که کاندیداها از خودشان به نمایش گذاشته‌اند، به گونه‌ای است که همین حالا و با همین پوسترها انتظار می‌رود برخی از این کاندیداها رد صلاحیت شوند. ابعاد ماجرا تا حدی گسترده شده که برخی پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا دستمایه طنز و فکاهی قرار می‌گیرد و در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. در این میان خانم‌هایی که با آرایش‌های غلیظ و نامتعارف و عکس‌های روتوش شده و با ژست‌هایی که تنها در فشن‌شوها و بین مدل‌های نمایش دهنده برندهای آرایشی و پوشاک رواج دارد، بیش از همه جلب توجه می‌کند؛ تبلیغاتی که در نگاه اول محال است یک درصد هم به ذهن بیننده خطور کند این تبلیغ مربوط به کاندیدای شورای شهر و روستاست، بلکه تبلیغ برند لوازم آرایش، شال و روسری یا زیور آلات نخستین برداشت از این تبلیغات است، اما با کمی دقت در کمال تعجب متوجه می‌شویم این خانم‌ها نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا هستند و ظاهراً به جز تصاویر اینچنینی و ژست‌های خاص، هیچ رزومه دیگری ندارند تا با تکیه بر آن بتوانند رأی مردم را برای ورود به شورای شهر به دست بیاورند. به بیان دیگر می‌توان گفت بعد از پدیده هجوم هنرمندان و ورزشکاران به شورای شهر و روستا با پدیده هجوم مدل‌های لباس و محصولات آرایشی بهداشتی به این شورا هستیم. در عین حال این پوسترهای تبلیغاتی حکایت از رها شدن تبلیغات شوراهای شهر و روستا دارد؛ چراکه انتظار می‌رود با همین پوسترها بسیاری از کاندیداها رد صلاحیت شوند، اما این تبلیغات همچنان ادامه دارد و وزارت کشور حتی از تذکر به این کاندیداها خودداری می‌کند.

 

آن بازیگر فیلمفارسی آمد!

حکایت تبلیغات نامتعارف، اما به تلاش مانکن‌ها و فعالان عرصه فشن برای ورود به شوراها نیست. اگر در سطح شهر در و دیوار را نگاه کنید با تبلیغات جالب‌توجه دیگری هم مواجه خواهید شد. به طور مثال کاندیدایی تراکت تبلیغاتی‌اش به گونه‌ای طراحی شده که نام یکی از بازیگران فیلمفارسی را تداعی می‌کند، آن هم در حالی که وی با خط ریز در دنباله معرفی با نام این بازیگر خودش را دکترای برنامه‌ریزی شهری معرفی می‌کند. به بیان دیگر این نامزد انتخابات شورای شهر به جای تکیه بر تخصص خودش به نام یک بازیگر فیلمفارسی تکیه کرده است.

 

شعارها و وعده‌های فریبکارانه

شعارهای عجیب و وعده‌های غیرقابل باوری همچون فقرزدایی، توسعه امنیت اجتماعی یا بهبود اوضاع آلودگی هوا از موارد دیگری است که در تبلیغات برخی کاندیداها دیده می‌شود. ادعای جلسه مستمر با تمامی شهروندان یا حتی حمل و نقل عمومی رایگان برای برخی اقشار مانند سربازان از دیگر شعارهایی است که   روی تراکت‌ها و بنرهای تبلیغاتی نامزدهای شورای شهر دیده می‌شود. این در حالی است که بسیاری از این وعده‌های فریبکارانه به هیچ‌وجه در حیطه عملکردی شوراها نیست و به آنها ربطی ندارد و حتی   در مواردی چهره‌هایی که دوره‌های قبل شورا هم حضور داشته‌اند این بار وعده شهری زندگی‌پذیرتر و بهتر را می‌دهند. در برابر این وعده‌ها این سؤال به ذهن می‌رسد که این نامزدها در دوره قبلی شوراها برای زندگی بهتر  شهری چه کرده‌اند که حالا دوباره می‌خواهند با شعارهای پوپولیستی و وعده‌های رنگارنگ دوباره به شورا راه یابند؟

 

در این بین در کنار ورزشکاران و هنرمندان شاهد حضور برخی چهره‌های تازه‌تر نیز هستیم؛ ‌افرادی از سازمان‌های امدادی که پس از حوادث اخیر تهران به چهره‌های سرشناس تبدیل شده‌اند و حالا از این شناخته شدن برای ورود به شوراها بهره می‌گیرند. در حالی که اگر قرار است کسی وارد شورا شود باید با تکیه بر تخصص خود و برای خدمت بیاید نه به واسطه چهره شدن.

 

رانت‌خوارانی که دغدغه شهر را ندارند

فرم تبلیغات محیطی شوراها خود گویاترین سند برای قانونمدار بودن یا نبودن نامزدهای انتخاباتی شوراهاست. در حالی که شهرداری مکان‌هایی را برای تبلیغات شوراها پیش‌بینی کرده، اما شاهد بی‌قانونی و بی‌نزاکتی در چسباندن تراکت‌ها و پوسترها و بنرهای تبلیغاتی هستیم به گونه‌ای که در دیواره‌های ایستگاه‌های اتوبوس، در و دیوار و حتی روی تابلوهای راهنمایی رانندگی و تابلوی مدارس هم می‌تواند تراکت‌های تبلیغاتی کاندیداها را مشاهده کرد. همین که هیچ آداب و نزاکت و زیبایی چسباندن و آویختن پوسترها در شهر از سوی کاندیداها و تیم‌های تبلیغاتی آنان رعایت نشده نشانه‌ای است از اینکه این افراد چقدر دغدغه شهر را دارند!

در نهایت اینکه شورای شهر در دوره‌های متمادی خود فقط درصد بالایی از اعضای خود را به رانتخوار تبدیل کرده است. حالا باید مردم توجه کنند در انتخابشان با دقت کافی رانتخواران از متخصصان جدا کنند.

منبع: جوان

منبع : جوان
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چهار نکته محمدکاظم انبارلویی
چهار نکته
آخرین اخبار
  • :: جدال راهبردی در عراق و سوریه
  • :: نخبگان سیاسی نامرئی در عصر خودنمایی
  • :: رمزگشایی از تبلیغات علیه قطر
  • :: ناظر امروز قاضی فرداست
  • :: نسبت حکمرانی خوب با بودجه کل کشور
  • :: این شنبه کجا و آن شنبه کجا؟!
  • :: دوش به دوش حاج قاسم؛ از نیجریه تا عراق
  • :: هیچ چیز جلوی دعای مظلوم را نمی گیرد
  • :: تجربه‌های ملت ایران نشان می‌دهد آینده از آنِ جوانان مؤمن است
  • :: منتظر باز شدن درها نباشید!
  • :: درآمدها در اقتصاد خانواده
  • :: بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود
  • :: معنای رأی و دردسر پل‌های شکسته
  • :: مقایسه اجلاس ریاض و شرم الشیخ دهه ۹۰
  • :: گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است
  • :: آل خلیفه در سراشیبی سقوط
  • :: تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟
  • :: درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر
  • :: امام موسی صدر اصولگرایان کجاست؟
  • :: چهار نکته
  • :: با کارگران مثل یک هفته پایانی برخورد کنید!
  • :: پیمان پولی دوجانبه هزینه مبادلات تجاری را کاهش می دهد
  • :: حضور حداکثری با انتخاب گفتمان انقلاب
  • :: انتخابات و سه کاپ پیروزی، اخلاق و قانونگرایی
  • :: روحانی رأی آورد یا پیروز شد؟
  • :: رمز پیروزی
  • :: رأی آقای رئیسی می‌توانست ۲برابر باشد
  • :: گام اول وحدت شکل گرفت، گام بعدی گسترش وحدت است
  • :: روحانی؛ رئیس‌جمهور یک دوره‌ای یا دو دوره‌ای؟
  • :: مدیران سیاست زده مدیریت کشور را قفل کرده‌اند
  • :: با کارگران مثل یک هفته پایانی برخورد کنید!
  • :: ‌اظهارات نامنظم‌ مجری انتخابات
  • :: رایزنی‌های فنی هسته‌ای در تهران
  • :: خاطرات دوران دفاع مقدس یک ثروت ملی است
  • :: ۶ میراث اقتصادی دولت یازدهم
  • :: بهانه سعودی‌ها برای حمله به دوحه چیست؟
  • :: اغواگری نئولیبرال/ هدف سند ۲۰۳۰ چیست؟
  • :: نسبت دولت با ۱۶ میلیون منتقد
  • :: اولویت‌های روحانی در نوسازی کابینه کدامند؟
  • :: روحیه جهادی رمز پیروزی در خرمشهر
  • :: یکدست اصلاح طلب
  • :: جولان بیزینس من سیاستمدار در منطقه
  • :: آرایی که «پدیده» شدند
  • :: ضعیف‌ترین منتخب دور دومی
  • :: آرزوهای بر باد رفته!
  • :: چالش هلالی برای منتخب انتخابات
  • :: ملت عالی، دولت اما ...
  • :: تجلی حماسه حضور
  • :: از فردا دنبال چه باشیم؟
  • :: روحانی رأی آورد یا پیروز شد؟
  • :: «حسن روحانی» رئیس دولت دوازدهم شد
  • :: تشکر رهبر انقلاب از حضور پرشور مردم در انتخابات
  • :: رهبر انقلاب: مردم با شناخت در انتخابات شرکت کنند