دیدبان
یادداشت/مهدی فتحی‌مقدم

برکت انتخابات برای مردم !‌

برکت انتخابات برای مردم !‌

به گزارش دیدبان، درباره انتخابات و نحوه تبلیغات و وعده‌های ارائه شده نقدهای متفاوتی بیان شده که از کاهش سرمایه‌های اجتماعی تا انتقاد از نحوه بیان موضوعات را در بر می‌گیرد. با این حال روند و رویه دولتمردان در جریان انتخابات روندی عجیب بوده است زیرا از یک سو وعده‌های رقبا را که مبتنی بر قوانین بالادستی مانند چشم‌انداز20 ساله، برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی بود، غیرمنطقی ترسیم می‌کردند ولی در سوی دیگر همان وعده‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته است!با این حال نگاهی به حوادث و اخباردر حوزه اقتصادی در همین دو سه ماهه اخیر نشان می‌دهد که تا همین الان هم انتخابات برای مردم برکت داشته و تحرک‌های بیشتری نسبت به سال‌های قبل فعالیت دولت ایجاد شده است و حضور رقبای انتخاباتی و ترس از آنها باعث شده تا دولتمردان نیز مردم را ببینند و دیگر لبو فروش‌ها را مورد هجمه خود قرارندهند بلکه در هر سخنی آحاد مردم را مدنظر قراردهند و وعده‌های دیگران را بلافاصله مصادره به مطلوب کنند.

در این‌باره می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- تلاش برای ایجاد اشتغال یک میلیونی و وعده آن توسط دولت یازدهم: بعد از مناظره اول و حمله همه‌جانبه به موضوع ایجاد میلیونی شغل و زیر سؤال بردن وعده نامزدهای رقیب، دولت یازدهم ناگهان با تغییر موضع و کاهش 5 هزار نفری از یک میلیون نفرشغلی که در برنامه ششم ذکر شده، به جوانان وعده ایجاد شغل میلیونی داد. بعید نبود که اگر نامزدهای دیگر وعده ایجاد شغل در حوزه‌های مسکن، گردشگری،  پتروشیمی و... را نمی‌دادند دولت همچنان به رویه قبلی و با عمق‌بخشی به رکود، به دستاورد تورم زیر 10 درصد بسنده می‌کرد.

2- راه‌اندازی سامانه کارورزی: در همین ایام کوتاه انتخابات که رقیبی ادعای ایجاد سایت کاریابی کرده است، به رغم آنکه این سامانه به حکم قانون تعطیل شد اما سامانه‌ای از سوی دولت بارگذاری شده که اگر چه بسیار شبیه طرح «کاد» (طرح کار و دانش طرح و پروژه‌ای در نظام قدیم آموزشی ایران بود که در دهه 1360 و اوایل دهه 1370 در دبیرستان‌های ایران اجرا می‌شد) است اما بالاخره اقدامی عملی در جهت اشتغال و کاریابی برای جوانان است که بعد از چهارسال انجام شده.

3- تعیین تکلیف سهام عدالت: اگر چه توزیع سود سهام عدالت به انتخابات نرسید یا اجازه توزیع به دولت در این ایام داده نشد، اما تلاش انتخاباتی دولت برای تعیین تکلیف سهام عدالت که به گفته وزیر اقتصاد وضعیت مدیریت شرکت‌های آن معلوم نبود، بالاخره آن هم بعد از 12 سال کاری قابل تأمل بود.

4- ایراد سوءاستفاده از کارت‌های یک بار مصرف برای واردات کالاهای قاچاق به اطلاع عموم مردم رسید و معلوم شد که چرا آمار قاچاق نصف شده و چه کسانی از کارت‌های یک بار مصرف و به منظور فرار از پرداخت حقوق بیت‌المال سوءاستفاده می‌کنند. بدیهی است مطالبه مردمی درباره مقابله با قاچاق کالا و حمایت از تولیدات داخلی در دولت بعدی و با عیان شدن این مصادیق به طور جدی‌تری دنبال خواهد شد.

5- تلاش برای سه برابری یارانه مددجویان بر حسب قانون: این مورد نیز که از موضوعات حمله به نامزدهای دیگربود ظاهراً با تکلیف قانونی در دستور کار دولت یازدهم نیز قرار گرفته است، لذا حمایت از محرومانی که در چهارسال اخیر به فراموشی سپرده شده بود بعد از انتخابات عملی خواهد شد. همچنین حمایت از بازنشستگانی که حقوق آنها بسیار پایین است نیز ترمیم خواهد شد، البته چه خوب بود که منابع آن با افزایش مالیات بر ثروت و دهک‌های بالا صورت می‌گرفت که به گفته مشاور اقتصادی دولت یازدهم قابل افزایش به بیش از 40 هزار میلیارد تومان در سال است اما متأسفانه از اجرای آن منصرف شدند.

6- فراخوان برای اعطای وام 10میلیونی به دهیاری و وعده استخدام یک دهیار یا توزیع گوشت 31هزار تومانی.

7- توزیع یارانه‌ها برای آنهایی که یارانه‌شان قطع شده بود: دولت در حالی که با افزایش قیمت آب، برق، گاز، بنزین و... درآمد هدفمندی یارانه را به بالای 70 هزار میلیارد تومان رسانده بود حدود 10 میلیون نفر را از یارانه‌های نقدی حذف کرد. هر چند قرار بود این تعداد به منظور خدمات بهتر به دهک‌های پایین‌تر نیز بیشتر حذف شوند اما ناگهان مصیبت عظما و عزاهای شبانه پرداخت یارانه‌ها در ایام انتخابات فراموش شد و به عده‌ای پیامک زده‌اند که: یارانه قطع شده شما سه شب مانده به انتخابات واریز می‌شود!

این اقدام نیز همان موضوعی بود که دستمایه حمله به رقیب بود و آن را غیرعملی و غیرمنطقی و تورم‌زا می‌دانستند! اما در حقیقت تیری با دو نشان است که در اهداف کوتاه‌مدت برای جذب رأی توزیع سیب‌زمینی را تداعی می‌کند. با این حال در صورت پیروزی رقیب، تحویل زمین سوخته‌‌ای است که در کنار میراث 700 هزار میلیارد تومانی و نقدینگی هزار و 250 هزار میلیاردی می‌تواند بهانه برای افزایش تورم باشد.

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن