دیدبان
یادداشت/سید‌رحیم نعمتی

ترامپ گرفتار طوفان خودساخته

ترامپ گرفتار طوفان خودساخته

به گزارش دیدبان، بحث و جدل‌ها بر سر عزل جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال امریکا (اف بی آی)، توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا کم که نشده هیچ، ابعاد تازه‌تری نیز پیدا کرده و حالا در این گیرودار حرف از برکناری شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، ‌زده می‌شود. روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف توجه به مصاحبه اخیر ترامپ با شبکه خبری فاکس نیوز کرده و با تحلیل پاسخ‌های ترامپ در مورد وضعیت اسپایسر به این نتیجه رسیده که ترامپ دیگر آن حمایت صد‌درصدی از اسپایسر نمی‌کند و همین هم زمینه‌ای شده برای کنار گذاشتن اسپایسر. خبرنگار از نحوه کار اسپایسر پرسیده بود و ترامپ در جوابش گفت: «اسپایسر مرد خوبی است اما با خصومت‌های غیرقابل پیش‌بینی از سوی مطبوعات مواجه شده و این مسئله او را خسته کرده است» و وقتی که خبرنگار در مورد وضعیت کاری اسپایسر در آینده می‌پرسد، ترامپ سعی کرده تا با حرف‌های دو پهلو به نحوی از پاسخ‌ دادن طفره رود. دیلی‌تلگراف از این نوع پاسخ‌های ترامپ احتمال برکناری اسپایسر را داده اما باید توجه داشت که وضعیت این روزهای کاخ سفید آن قدر طوفانی است که نه تنها اسپایسر بلکه آینده کاری دیگر کارمندان آن و حتی خود ترامپ هم چندان معلوم نیست.

برکناری کومی در هفته پیش نه تنها برای شخص او بلکه برای دیگران آن قدر غیرمنتظره بود که بلند شدن طوفان رسانه‌ای کمترین واکنش به آن بود. حالا این طوفان آن قدر شدت گرفته که ترامپ در پیام توئیتری خود تهدید به تعطیلی کنفرانس‌های خبری در کاخ سفید کرده و نوشته: «به عنوان یک رئیس‌جمهور بسیار فعال و با وجود اتفاقات زیادی که در حال رخ دادن است، غیرممکن است که معاونان من بتوانند با دقت کامل پشت تریبون قرار بگیرند. شاید بهترین کار این است که تمام نشست‌های خبری آتی را کنسل کنم و به خاطر رعایت دقت، پاسخ‌های کتبی بدهم.» این را می‌توان یک فرار به جلوی واضح ترامپ از دست رسانه‌ها دانست تا بتواند به نحوی تناقض‌گویی‌های خود و کارمندانش را در قضیه کومی بپوشاند. روزنامه واشنگتن پست این تناقض‌گویی‌ها را فهرست کرده که از روز سه‌شنبه نهم می و با ادعای خود ترامپ شروع می‌شود که گفته بود برکناری کومی بنابر توصیه جف سشنز، دادستان کل امریکا، و راد رزنشتاین، معاون دادستان کل امریکاست. بعد نوبت به سندرز، معاون سخنگوی کاخ سفید در روز بعد رسیده بود که تصمیم ترامپ برای اخراج کومی را مربوط به قبل از روز انتخابات دانسته بود و بعد با توصیه‌های دادستان و معاونش عملی کرد اما ترامپ در فردای آن هر گونه توصیه دادستانی را رد کرد. حالا اسپایسر هم در این میانه از تناقض‌گویی‌ها تنها یک مهره بود که تنها با خاموش کردن دوربین رسانه‌ها حاضر شد به خبرنگاران پاسخ‌هایی بدهد که به نظر می‌رسد چندان مورد قبول ترامپ نیست.

جدای از این تناقض‌گویی‌ها، یک وجه دیگر طوفان موجود در کاخ سفید بر سر اسناد و مدارکی است که کومی در اختیار داشته و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پرونده داشته باشد که اف‌بی‌آی از زمان انتخابات ریاست جمهوری اخیر امریکا و به دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق، عهده‌دار رسیدگی به آن شده است. پرونده عبارت از دخالت‌های احتمالی روسیه در آن انتخابات است که تا حالا باعث کنار رفتن مایکل فلین از مقام مشاور امنیت ملی امریکا شده و عزل ناگهانی کومی این شبهه را در امریکا تقویت کرده که ترامپ می‌خواهد به هر نحو شده این پرونده بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای برای او بسته بشود.

همین شبهه کافی است تا رقبای دموکرات را با وجود نفرتی که از کومی به دلیل دخالتش در جریان انتخابات دارند، علیه ترامپ بشوراند و البته هم‌حزبی‌های ترامپ در میان جمهوریخواهان هم به دلیل حرکت حساب‌ نشده او و وجود نام روسیه در کانون بحران یا نتوانند یا از اصل نخواهند چندان حمایتی از او بکنند. به هر حال، ترامپ در این طوفان به پا شده حکم ناخدایی را پیدا کرده که باید کاخ سفید را در این طوفان هدایت کند اما مشکل اینجاست که نوع عمل او عامل اصلی این طوفان است چنان که تهدید اخیر او علیه کومی مبنی بر داشتن نوارهایی از مکالماتش این تصور را برای بی بی سی ایجاد کرده که شاید عاقبت کار او هم مثل ریچارد نیکسون باشد که مثل ترامپ مکالمه‌های کاخ سفید را مخفیانه ضبط می‌کرد و همین هم یکی از عوامل برای سقوطش شد. بی بی سی با این شباهت بین ترامپ و نیکسون پیش‌بینی یک واترگیت دیگر می‌کند و باید دید که ترامپ با طوفانی که به پا کرده و هر روز هم به شدت آن می‌افزاید، در نهایت به ایستگاه واترگیت می‌رسد یا به هر نحوی که شده از آن عبور می‌کند.

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن