دیدبان
یادداشت/

لابی­گری ترامپ برای لغو «اوباما کر» ادعای اصلاح ساختار را زیر سوال برد

لابی­گری ترامپ برای لغو «اوباما کر» ادعای اصلاح ساختار را زیر سوال برد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، قانون بیمه درمانی آمریکا روزهای اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. تصویب این قانون پس از ناکامی نخستین در تصویب آن نکات قابل توجهی به همراه دارد. این قانون که هنوز نیازمند تصویب در سنای آمریکا است، پیروزی چندانی برای دونالد ترامپ محسوب نمی­‌شود.

مجلس نمایندگان آمریکا قانون بیمه جدید را با 217 رای موافق در برابر 213 رای مخالف به تصویب رساند و اختلاف تنها چهار رای موجب تصویب این قانون شد؛ بنابراین سرسختی دموکرات­ها برای مقابله با تصویب قانون بیمه درمانی جدید به وضوح قابل مشاهده است.

تصویب این قانون برای ترامپ مهم بود؛ چراکه شکست در آن صرفاً ناکامی از تصویب یک قانون نبود، بلکه شکست در تحقق یک وعده انتخاباتی محسوب می­‌شد. با این حال تصویب این قانون با آرای شکننده از سختی مسیر پیش روی طرح­‌های ترامپ حکایت دارد.

نکته مهمی که به دنبال تصویب قانون بیمه درمانی باید مورد توجه قرار گیرد، زاویه گرفتن ترامپ از وعده اصلاح ساختار در ایالات متحده آمریکا است؛ چرا که وی برای تصویب این قانون ناچار شد از روش غیر رسمی و مرسوم در این کشور استفاده کند.

لابی­گری شیوه­‌ای مرسوم در ایالات متحده به شمار می­‌رود که عدم بهره­‌مندی از آن از سوی افراد و گروه­‌ها موجب ناکامی مقاصد آن­ها می­‌شود؛ لذا ترامپ نیز برای تحقق وعده انتخاباتی خود به ناچار از این تاکتیک استفاده کرده است. بر این اساس به نظر می­‌رسد ترامپ از وعده اصلاح ساختار و مبارزه با فساد نیز عدول کرده است.

اگر رئیس جمهور آمریکا از ابتدای ریاست جمهوری خود از روش­‌های غیررسمی چون لابی­گری استفاده کند، در حقیقت در مسیر اسلاف خود گام گذاشته است. به نظر می­‌رسد ترامپ تحقق طرح­‌های خود را مهم­تر از شعارهایی چون اصلاح ساختار می­‌داند؛ لذا احتمالاً چنین شعارهایی جامه عمل نخواهند پوشید.

افزایش هزینه­‌های درمانی موجب لغو اوباما کر شده است. با این حال تصویب قانون جدید بیمه درمانی در آمریکا تاثیرات مخربی بر وضعیت بهداشت و سلامت در این کشور خواهد داشت. عدم الزام برای داشتن بیمه درمانی و کاهش بودجه بیمه «مدیکید» از جمله موارد مورد توجه در قانون جدید بیمه است.

توجه به آثار تصویب این قانون به عنوان نمونه از تبعات کاهش بودجه بیمه «مدیکید» مشخص می­‌شود. این بیمه افراد با درآمد پایین را تحت پوشش خود قرار داده است؛ لذا تصویب قانون جدید بیمه درمانی موجب می­‌شود محدودیت­‌هایی برای پوشش­‌های بیمه مذکور ایجاد شود.

در مجموع می­‌توان گفت که تصویب قانون بیمه درمانی در آمریکا با اختلاف پایین آرای موافق و مخالف از سختی­‌های مسیر پیش روی طرح­‌ها و برنامه­‌های ترامپ حکایت دارد.

رئیس­ جمهور آمریکا طی هفته­‌های اخیر به ناچار از برخی از وعده­‌های انتخاباتی خود چشم پوشیده است؛ لذا تداوم این روند موجب می­‌شود که سیاست­های دولت آمریکا تطابق بیشتری با ساختار تصمیم­ گیری این کشور پیدا کند.

دونالد ترامپ به دنبال تصویب قانون بیمه درمانی آمریکا نشان داد که ناچاری وی از تحقق برنامه­‌ها موجب می­‌شود که بحث اصلاح ساختار ایالات متحده در دستور کار دولت وی قرار نگیرد.

یادداشت: رامین ولی­زاده میدانی

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن