دیدبان
دیدبان گزارش می دهد؛

مدیریت جهادی در یک نگاه کوتاه!

مدیریت جهادی در یک نگاه کوتاه!

به گزارش دیدبان، «امروز هم که الحمدلله فرمانده خوب، صالح، کارآمد و کاردان سردار قالیباف در رأس این نیروست و واقعا دارد کار می‌شود مردم هم راضی‌اند. بازخورد فعالیتهای شما و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله نیروی انتظامی اینجا می‌آید. امروز نیروی انتظامی در مقایسه با آن روز خیلی فرق کرده، اصلا یک چیز دیگر است، داستان دیگری است.» اینها بخشی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب پس از سه سال حضور محمدباقر قالیباف در راس نیروی انتظامی کشور است. تمجید رهبر انقلاب از کارآمدی مدیریت شهردار تهران اما به همین محدود نیست. معظم له بار دیگر دی ماه سال 92 طی دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران، رمز موفقیت‌های شهرداری تهران در انجام پروژه های کلان و بهبود سطح زندگی در تهران را مدیریت جهادی حاکم بر این مجموعه دانسته، تاکید می کنند:« اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای خباثت‌آمیزِ قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.»

قضاوت رقبای سیاسی قالیباف در مورد کارآمدی وی نیز تا همین چند وقت پیش، چیزی جز این نبود. آنگونه که در تاریخ 28 شهریور 94، سایت اصلاح طلب عصر ایران با انتشار گزارشی مفصل و 5500 کلمه ای از خدمات فوق العاده قالیباف در شهر تهران می نویسد:« شاید که نه؛ حتما شما هم یادتان می آید روزهایی را که چهره تهران خاکستری بود؛ نه از این همه فضای سبز در حاشیه بزرگراه ها خبری بود و نه هیچ کدام از ما تصوری برای داشتن یک بوستان در نزدیک ترین فاصله به منزل مان داشتیم. حتی توقع داشتنش را هم در خاطرمان نپرورانده بودیم. آن روزهایی که اتوبان های تهران به تعداد حالا نبود و معابر باریک شهری نفس مان را در لابلای طناب به هم تنیده ترافیک پایتخت محبوس می کرد...تنها معدود فرهنگسراهایی را در تهران سراغ داشتیم که آن هم کارکردی آنچنانی برایش تعریف نشده بود. گاهی اوج خواسته مان این بود که یک بار طی شبانه روز زباله های مان سر موعد از درب منازل مان با همان ماشین های ملودی دار جمع آوری شود.»

نزدیک شدن موعد انتخابات اما گویا توان معجزه کردن دارد! آنچنان که همین قالیباف را تبدیل به سیبل تخریب و بی اخلاقی سیاسی اصلاح طلبان طی چندین ماه متوالی تبدیل کند. آنها البته حالا پس از انتشار گزارش کمیته بررسی حادثه پلاسکو کمی کمتر آتش می ریزند. مسئله در جاهایی برعکس هم شده است! آنچنان که مهدیه گلرو، زندانی سابق امنیتی به عنوان یکی از رادیکال ترین مخالفین تفکر اصولگرایی نیز اخیراً طی توییتی با انتقاد از خبرنگاران اصلاح طلب در همین زمینه نوشته است:«27 نفر هموطن در سیل مردند. چرا مثل پلاسکو خبرنگاران جامه نمی درند؟ سوختن از غرق شدن دردناک تر است! به قالیباف ربط ندارد! دوره انتخابات 96 است؟!» قالیباف اما ورای تمام تخریب ها این روزها در نظرسنجی ها محبوبیتی بیش از همگان دارد. گویی متر مردم با متر تخریب چی های بی اخلاق، اساساً متفاوت است، و چرا که چنین نباشد؟ مگر نه آنکه مردم تنها به کار و خدمت افراد نگاه می کنند؟

در حالی که رئیس جمهور نیز در روندی دومینووار سرگرم تکذیب مهم ترین وعده های اقتصادی خود است و درصد آرای منفی خود را به 41 درصد رسانده است، فضا برای تغییر مدیریت ناکارآمد حاکم بر کشور مهیا و مهیاتر می شود. روحانی البته در واکنش به واکنش مردم در نظرسنجی ها می گوید: «بهترین نظرسنجی برای من چهره های مردم است. مردم مرا که میبینند لبخند می زنند!» وی پیش از این نیز با تکذیب وعده 100 روزه خود گفته بود:« بنده چه زمانی گفتم صد روزه حل می‌کنم؟ آن جمله‌ای که بنده گفتم این است که بنده اگر موفق شوم در انتخابات، پایان صد روز اول کارهایی که در این صد روز انجام دادم اعلام می‌کنم و عین صحبت‌های بنده را بیاورید و ببینید، بعد از این عده‌ای مخرب آمدند و گفتند ایشان گفته صد روزه مشکلات را حل می‌کنم، آن کسی که یک شبه حل می‌کرد ما نیستیم کس دیگری است!»

جناب رئیس جمهور در حالی بی عملی دولت و رکود حاکم بر اقتصاد را مهار تورم و رشد اقتصادی می خواند که این ادعا با واکنش نزدیک ترین حامیان وی مواجه بوده است. چنانکه فرشاد مومنی؛ استاد دانشگاه و اقتصاددان اصلاح طلب طی مصاحبه ای مفصل با روزنامه اصلاح طلب آرمان درباره رشد اقتصادی سال 95 می گوید: «واقعیت این است که رشد اقتصادی مورد نظر به غایت بی‌کیفیت است و این همان مساله‌ای بود که حتی  دستگاه‌های ذی‌ربط داخلی نیز بارها به آن اشاره کرده‌اند. زیرا رشد بی‌کیفیت بنا بر تعریف رشد مبتنی بر خام فروشی، دلالی، سوداگری و ترویج تجارت پول است. در حالی که مساله‌ای که برای کشور نجاتبخش است افزایش فرصت‌های شغلی مولد در کنار افزایش توان رقابت اقتصادی ملی است که ریشه در ارتقای بنیه تولید ملی دارد. واقعیت این است که رشد اقتصادی 95 هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارد بنابراین رشد حاصل شده بیش از اینکه به کار ملت و کشور بیاید به کار رقابت‌های جناحی و سیاسی می‌آید و گرهی از مشکلات کشور باز نخواهد کرد.»

قدرت اما ظاهراً چنان شیرین است که جناب رئیس جمهور و حامیانش علیرغم بی کارنامگی، حاضر به اعتراف درباره روند اشتباه خود در مدیریت کشور نیستند. در همین شرایط، حسن روحانی مهم ترین اولویت خود در دولت آینده را حفظ برجام معرفی کرده پس از ثبت نام در وزارت کشور گفته است:« از امروز به بعد حفظ برجام یکی از مهمترین مسایل سیاسی، داخلی و اقتصادی ایران خواهد بود.» قالیباف اما هرگز نه خلف وعده کرده و نه برای ایجاد تحول، منتظر کسی همچون ترامپ مانده است. شهردار ساکت و پرکار تهران، در همین سال 95 و زیر آماج تخریب ها قول داد ۱۰۰ کیلومتر مترو را برای تهرانی ها بسازد و واقعاً ساخت! کارشناسان وی پیش از این نیز تنها 3 سال، 60 درصد برج میلاد را ساخت. در حالی که پیش از او  تکمیل 40 درصد آن، ۱۵ سال طول کشیده بود! ساخت تونل یک کیلومتری رسالت نیز 12 سال طول کشیده بود اما در دوره مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران، ۱۲ کیلومتر تنها در دو سال ساخته شد!

اینها اما بخش بسیار اندکی از خدمات عظیم شهردار تهران طی مدت حضورش در این شهر است.  انتخاب پل طبیعت به عنوان یکی از پروژ‌ه‌های معماری برتر دنیا و همچنین انتخاب دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) به عنوان یکی از 10 پروژه برتر جهان در سال 2015، برگزیده شدن دکتر قالیباف به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان، از میان ۲۰۰ هزار شهردار جهان در سال ۲۰۰۸ و انتخاب شهر تهران به عنوان یکی از ۵ شهر برتر جهان در زمینه حمل و نقل و ترافیک شهری در سال ۲۰۱۱ را نیز به همین فهرست اضافه کنید تا معنای واقعی مدیریت جهادی را لمس کرده باشید. کارنامه پربار شهردار پایتخت اما منحصر به همین ها نیست و مرور آن حتماً به گزارشی به مراتب مفصل تر از گزارش سال 94 سایت عصر ایران نیاز دارد. دولتی ها و زنجیره ای ها طی چند ماه گذشته تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا قالیباف و مدیریت قالیبافی بر ارکان دستگاه اجرایی کشور حاکم نشود. نظرسنجی ها اما نشان می دهد مردم حرف دیگری دارند. موعدِ شمردن جوجه ها نزدیک است!

 

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن