دیدبان

مدیران «کاسب» دولت روحانی را بشناسید

مدیران «کاسب» دولت روحانی را بشناسید

به گزارش دیدبان،در مناظره سیاسی-فرهنگی، سیدمصطفی میرسیلم در هنگام بیان نظرات خود درباره کاسب بودن بسیاری از مدیران دولت یازدهم گفت: بسیارند از مدیران دولت یازدهم در دولت از وزرا که خودشان کاسب هستند و از اطلاعات به نفع خودشان استفاده می‌کند. چرا رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد که مدیرانش و وزرایش ضمن اینکه وزارت می‌کنند کاسب هم باشند. این‌ها راه‌های غلطی است هر کس وارد دولت می‌شود باید سراپای وجودش را برای خدمت به مردم بگذارد و دیگر کاسبی‌های قبلی را فراموش کند چون برای خدمت آمده است.

این نظر مهندس میرسلیم ما را بر آن داشت که بخشی از سوابق مدیران کاسب دولت روحانی را مرور کنیم:

۱. نجومی‌بگیرانی که امانتدار نظام شدند

بحران فیش‌های نجومی یا غارتگری بیت‌المال توسط مدیران دولتی، افکار عمومی را درگیر کرد و دولت نیز نسبت به افشای اخبار و اطلاعات مختلف در مورد فیش‌های حقوق نامتعارف مدیرانش سیاست‌های مختلفی را اجرا کرده تا شاید بتواند از این بحران به سلامت عبور کند، اما این بحران باعث کاهش اعتماد مردم به دولت شد.

حسن روحانی ۲۷تیرماه در جمع مردم کرمانشاه درباره تعداد مدیران متخلف آماری ارائه داد که بنابه‌دلایلی در گزارش سایت ریاست جمهوری از این سخنرانی ذکری به میان نیامد، اما خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش لحظه‌ای خود از سخنرانی آن را ذکر کرده است. روحانی گفته بود «در میان ۸ میلیون حقوق بگیر شاغل و بازنشسته در کشور حدود ۱۰۰، ۲۰۰ و یا ۳۰۰ نفر تخلف مرتکب شده‌اند و این نشان می‌دهد که تعداد انگشت شماری از مدیران تخلف کرده‌اند و بقیه مدیران و کارکنان ما پاک و زحمت کش هستند و نباید تخلف چند ۱۰۰ نفر را به همه تعمیم بدهیم و این را گسترش بدهیم برای جمعیت بزرگ مدیران فعال و پاک سرزمین مان.»

سخنگوی دولت در این مراسم از صفدر حسینی -که فیش نجومی‌اش از معروف ترین فیشهای افشا شده بود- به عنوان یکی از ذخایر نظام یاد کرد و گفت: گذشته از ارادت شخصی بنده به دکتر حسینی، سایر اعضاء هیأت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسئولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند.» [۱]

۲. وزیری که ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس در برنامه پایش درباره فساد در دولت می‌گوید: در این دولت با مکاتبات منطقی و معقول از یک رانت هزار میلیارد تومانی جلوگیری کردیم. تلاش داشتند که محصولات پتروشیمی را از بورس کالا دربیاورند که با انجام یک کار کارشناسی و مکاتبه با معاون رئیس جمهور جلوی این رانت را گرفتیم.

وقتی مانع از انجام این کار شدیم یکی از وزرا اعلام کرد کسی که این کار را انجام می‌دهد، سوسیالیست است. بعد با بررسی مشخص می‌شود که این وزیر به همراه دختران و دامادهایش نزدیک به ۱۴ کارخانه دارند.

الیاس نادران از جمله افرادی است که به عدم شفافیت دولت اذعان کرده است. وی با بیان اینکه چند وزیر دولت بین ۸۰۰ میلیارد تا هزار میلیارد تومان ثروت دارند ادامه داد: آیا وزرا حاضر هستند دارایی‌هایشان را اعلام کنند اگر خیر، پس چرا توقع انصراف مردم از دریافت یارانه و ارائه اطلاعات اقتصادی خود را دارند.

در این خصوص شنیده می‌شود ۶ وزیر در کابینه یازدهم دارایی‌هایشان بالای هزار میلیارد است که همه این افراد از سال‌های گذشته دارای مناصب مختلفی در کشور بودند. وزیر صنعت، معدن و تجارت دارد که بر اساس آن دارایی‌های این وزیر ۶۸ ساله بیش از ۹۵۰ میلیارد تومان است و ۴ شرکت ثبت‌شده خارجی به نام او نیز ثبت‌شده است. همچنین نعمت زاده رکورددار عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌های خصوصی است که سهام او در هر یک از شرکت‌ها منتشرشده است، البته دارایی ۱۰۰۰ میلیاردی هاشمی وزیر بهداشت و درمان دولت یازدهم، یکی از مسائل حاشیه‌ساز دولت یازدهم بوده است. هر چند که از همان ابتدا و طی جلسه رأی اعتماد به وزیر بهداشت زمزمه‌های دارایی‌های وی بلند شد. [۲]

۳. چهار درصدی که از اعلام اموال خود واهمه دارند

حجت‌الاسلام اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، درزمینة ارائه لیست اموال مسئولان دولتی در نشست خبری خود در ۴ خرداد ۱۳۹۴ می‌گوید:‌ در دولت یازدهم هم کسانی که مشمول قانون هستند باید لیست اموال خود را ارائه دهند. بر همین اساس در این دولت، مسئولان لیست اموال خود را ارائه کردند. البته چهار نفر لیست اموال خود را به‌صورت ناقص ارائه کرده بودند که یک نفر از آن‌ها، آن را کامل کرده و ارائه داده و فقط سه نفر از آن‌ها مانده‌اند تا لیست اموال خود را تکمیل کنند.

یک سال پس‌ازاین کنفرانس خبری، باز هم محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در معرفی اموال مسئولان برخی از وزرای دولت یازدهم از معرفی اموال خود خودداری کرده‌اند؟ آیا این موضوع صحت دارد گفت:‌ در دولت‌های مختلف این اتفاق می‌افتد و هنوز هم دو نفر از وزرا لیست کامل اموال را ارائه ندادند، البته لیستی را داده‌اند که ناقص است.

وی افزود: حدود سه سال از این موضوع می‌گذرد و هنوز لیست اموال مسئولان کامل نشده است و باید قبل از اینکه دوره به پایان برسد لیست اموال را ارائه بدهند و از سوی دیگر در پایان دوره فعالیت خود باید لیستی را ارائه دهند. [۳]

اینکه پس از گذشت سه سال و نیم از قدرت‌یابی دولت یازدهم هنوز برخی از وزرا اموال خود را اعلام نکرده‌اند، نشان از ترس و واهمه وزرا دارد و احتمالاً برخی از این افراد ثروت‌های افسانه‌ای دارند که حاضر نیستند، واقعیت را به‌صورت شفاف به قوه قضاییه اعلام کنند.

دکتر رضا سراج در یادداشتی نوشت: در سال اقتصاد مقاومتی: تولید اشتغال و روز معلم، خانواده نجومی وزیر آموزش و پرورش، درس واردات قاچاق کالا به معلمان و دانش آموزان دادند!

 اخیرا آقای محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری، از کشف پوشاک قاچاق در ویلای لواسان خبر داند. پوشاک قاچاق متعلق به دختر کدام وزیر بوده است؟! فخرالدین احمدی دانش آشتیانی و خانواده‌اش در حوزه‌های مختلف برج‌سازی، واردات و ...فعالیت دارند. یکی از شرکت‌های خانوادگی ایشان «آمیتیس طراوات کودکی» به شماره ثبت ۴۵۸۸۸۹ است که در امر واردات پوشاک فعالیت می‌کند. مراجعه به سایت اینترنتی فروشگاه این شرکت (prenatal.ir ) نشان می‌دهد که شرکت مذکور، نمایندگی انحصاری واردات پوشاک ایتالیایی با برند «پریناتال میلان» را در اختیار دارد. اعضای هیئت‌مدیره این شرکت خانوادگی، آقای وزیر به همراه دختر و همسرش هستند که آقای دانش آشتیانی بعد از تصدی وزارت آموزش‌ و پرورش، همچنان در ترکیب هیئت‌ مدیره این شرکت باقی‌مانده است و در آخرین تغییرات این شرکت به تاریخ ۹۵/۱۲/۱۰ همچنان عضو هیئت ‌مدیره این شرکت است.

خبر واردات قاچاق البسه خارجی در حالی منتشر شد که بنا به ‌تصریح رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک، « قاچاق پوشاک خارجی ۳۸۵ هزار نفر را بیکار کرده است.» اقدام وزیر مذکور غیرقانونی و مغایر با اصل ۱۴۱ قانون اساسی است. با این شرایط آیا روحانی در سال اقتصاد مقاومتی، برای حمایت از تولید و اشتغال، وزیر خاطی را عزل می‌کند؟! آیا وزیر قانون‌شکن استعفاء می‌دهد؟! [۴]

۵. پسر ۲۸ساله آقای وزیر که عضو هیئت مدیره چند شرکت است

محمدهادی آخوندی، پسر عباس آخوندی، با ۲۸ سال سن، عضویت در هیات مدیره ۴ شرکت را تجربه می کند، تجربیاتی که حضور پدر در مسند وزارت مسکن و راه شهرسازی، مسیر تبدیل شدن به ثروت را آسان نموده است. وی در سالیان اخیر شرکت هایی در حوزه عمرانی، سرمایه گذاری، بازرسی، بازارهای مالی و گردشگری تاسیس کرده است.

در ادامه گوشه ای از فعالیت ها و جولان اقتصادی فرزندان آخوندی، آقایان محمد مهدی و محمد هادی احمد آخوندی در قالب نمودار قابل مشاهده است.

آنچه در این نمودار مشخص است، فرزندان آخوندی به همراه حسین عبده تبریزی (مشاور وزیر راه و شهرسازی) و اصغر فخریه کاشان (قائم مقام وزیر راه و شهرسازی) عضو و رئیس هیات مدیره شرکت های بسیار زیادی هستند. شرکت هایی که هر کدام دارای سرمایه بسیار زیاد بوده و بعضا دولتی (سهامی عام) محسوب می گردند. باید پرسید فرزندان عباس احمدی آخوندی که هر کدام زیر سی سال سن دارند، چگونه به این ثروت رسیده اند؟

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود