دیدبان
بررسی عملکرد دولت یازدهم با حضور زیباکلام و جبرائیلی

دولت یازدهم با کابینه اش کشور را به دوران قاجار بازمی‌گرداند

دولت یازدهم با کابینه اش کشور را به دوران قاجار بازمی‌گرداند

به گزارش دیدبان، مناظره انتخاباتی صادق زیباکلام فعال اصلاح‌طلب و یاسر جبرائیلی معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس، صبح امروز یکشنبه 17 اردیبهشت ماه با موضوع بررسی عملکرد دولت یازدهم و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مناظره انتخاباتی، صادق زیبا کلام فعال اصلاح طلب درباره انشاخوانی نامزدهای دولت در مناظره دوم به جای پاسخ گویی اظهار داشت: کاش فقط ما همین مشکل را در رابطه با مناظرات داشتیم، کاش مشکل همین طفره رفتن و انشاخوانی بود، من فکر می‌کنم آنقدر تقوی و اخلاق سیاسی در جامعه سقوط کرده است که این مساله هیچ است، مثل آب خوردن دروغ گفتن و رفتن به سراغ پوپولیسم هدف ما نبود.

*متأسفم برای خودمان که به این نقطه از بی‌اخلاقی رسیده ایم

زیباکلام با بیان اینکه مگر نگفتید حکومت از آب دهان بز نیز کم بها تر است، ادامه داد: اگر قرار است به رفتار این 6 نفر نگاه کنیم باید ابتدا پرسید چرا دیگر برای اخلاق ارزش قائل نیستیم، متأسفم برای خودمان که به این نقطه رسیده ایم.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: عملکرد دولت از نظر شما قابل دفاع نیست و برجامش دروغ و هر اقدامش فریب بوده است و سه سال و نیم هیچ کاری نکرده است، شما می خواهید به بیننده القاء کنید چون دولت دستاوردی نداشت بنابراین انشاخوانی می‌کردند چراکه حرفی برای مطرح کردن نداشته‌اند اما کسی که کارنامه اش از 84 تا 92 موجود است این نوع اظهاراتش جوک و کمدی کلاسیک خواهد بود.

* بی اخلاقی از آنجا شروع شد که با بی انصافی تمام دستاوردهای دولت قبل را زیر سوال بردند

در ادامه این مناظره یاسر جبراییلی معاون آموزشی و پژوهشی خبرگزاری فارس درباره انشاخوانی دولتمردان در مناظره دوم گفت: چرا باید با خودشان یار کمکی در مناظره بیاورند، آیا غیر از این است که عملکرد قابل دفاعی نداشته است، بی اخلاقی از آنجا شروع شد که با بی انصافی تمام دستاوردهای دولت قبل را زیر سوال بردند در حدی که وقتی آنقدر گفته شد ما در حال آواربرداری هستیم دیگر کسی بحث اخلاق را از آنها نمی پذیرد، پوپولیسم خدمت به مردم و محرومین نیست بلکه فریب انهاست کما اینکه ادعا میکنند مشخص نیست 700 میلیارد دلار پول نفت کجا خرج شده است.

جبرائیلی با بیان اینکه برخی از دولتی ها مدعی شده اند باید 500 هزار میلیارد سرمایه برای ایجاد 5 میلیون شغل وجود داشته باشد و قطعاً منظور آنها ایجاد شغل نجومی مانند دختر وزیر است، افزود: برای درست کردن شغل کمتر از اینها هزینه لازم است اما ده ها میلیارد دلار از هزینه های کشور در این دولت ولخرجی شده است در حالی که چشم مردم به همین تسهیلات است اما دولت با بی اخلاقی می‌گوید نمی‌شود و نمی‌توانیم.

* بدون کمترین اطلاعاتی سینه چاک کرده و از برجام دفاع می‌کنید

معاون آموزشی و پژوهشی خبرگزاری فارس تاکید کرد: توهین به مردم خود بی اخلاقی است و بی اخلاقی این است که بدون کمترین اطلاعاتی سینه چاک کرده و از برجام دفاع کنند.

*یارانه دردی از 80 درصد دریافت کنندگان آن حل نمی‌کند

در ادامه این مناظره زیباکلام درباره عصبی بودن رئیس جمهور و توهین به منتقدان و خرد کردن دهان کارگران و نسبت آن با اخلاق مداری گفت: بی اخلاقی و پوپولیسم یعنی شما سیاست پرداخت یارانه‌ها را وضع کنید در حالی که عملاً برای بهره برداری سیاسی است، شما یک کشور را پیدا کنید که به صورت فله ای به مردم خود ماهیانه بدهد، آیا این درست است به کسی که 5 میلیون در ماه 500 هزار تومان درآمد آمد به صورت یکسان 45 هزار تومان بدهیم، حاصل این وضعیت این شده که 80 درصد که نیازی ندارند این مبلغ را میگیرند اما دردی از نیازمندان دوا نمی شود.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: متوسط بودجه عمرانی کل کشور در پنج سال گذشته به 100 میلیارد هم نمی رسد، اما کل بودجه عمرانی سال 95، 35 هزار میلیارد و آنچه خرج شده حدود 13 هزار میلیارد بوده است، این چه الگوی اقتصادی است که 43 هزار میلیارد برای یارانه آورده و کل بودجه عمرانی کشور 13 هزار میلیارد بوده است، آیا شما با این تفکر می خواهید مشکل بیکاری را حل کنید؟

وی ادامه داد: خودشان هم می دانند این سیاست از اول نادرست بوده اما برای اصلاح این وضع، مجلس به دولت پاس می‌دهد و دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام سانتر می‌کند، اینها بدبختی این کشور است، این اقتصادی است که ما بعد 40 سال در کشور ایجاد کرده ایم، حالا شما باز بگویید چرا دولت انشا می خواند.

*در کشوری که تحزب ندارد؛ انتخاباتش اینگونه می‌شود

زیباکلام افزود: در کشوری که تحزب نیست و شورای نگهبانی دارد که خلاف قانون مانند آب خوردن افراد را رد صلاحیت میکند باعث می شود انتخابات کشور اینطور شود، حاصل این وضعیت این است که مناظره هایمان اینطور شود.

*آقای زیباکلام: شما که از رضاخان میرپنج حمایت می‌کنید دم از آزادی انتخابات نزنید

جبراییلی گفت: من هم مانند آقای زیباکلام موافقم که به عقب برگردیم و ببینیم از کجا شروع کرده ایم، یکی از شخصیت هایی مورد علاقه شما دیکتاتور پهلوی رضاخان است، کسی که صلاحیتش توسط شورای نگهبان احراز نشده بد است یا دیکتاتوری، برای انتخابات شوراها کار دست این تفکر بود و همه مخالفان را قلع و قمع کردند پس حمایت از رضاخان میرپنج دیکتاتور کجا و حمایت از آزادی انتخابات کجا.

*پوپولیسم یعنی شب انتخابات یارانه 6 میلیون نفر را سه برابر کردن

معاون آموزشی و پژوهشی خبرگزاری فارس تصریح کرد: شب انتخابات چه کسی یارانه شش میلیون را سه برابر کرد، آیا دولت روحانی نبود؟ ، باید از ابتدای دولت این کار را شروع می‌کردند، روحانی گفت ما نمی خواهیم به حساب مردم سرک بکشیم، پوپولیسم این است! کسی که حساب میلیاردی دارد و می ترسد به حسابش سرک کشیده شود و مجبور به پرداخت مالیات شود، اینها امروز در دولت هستند.

*دولت یازدهم با کابینه تجارش کشور را به دوران قاجار بازمی‌گرداند

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم دولت تجار است و اکثر وزرا وارد کننده هستند که کشور را به دوران قاجار باز می‌گرداند و این مساله دیگر کشور ایران را نابود می‌کند، گفت: به طرف مقابل التماس می کنند تا برای واردات امتیاز بگیرند، از سوی دیگر می‌گویند ما سایه جنگ را از کشور برداشتیم، در حالی که دیگر برای نابودی کشور با حضور شما دولتی ها نیازی به جنگ نیست.
 

جبرائیلی با اشاره به فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان و لزوم ایجاد سامانه اشراف بر فضای اقتصادی کشور گفت: متاسفانه علت کاهش بودجه عمرانی کشور این است که با دولت پرخرجی مواجه ایم و هزینه های این دولت سه برابر شده است.

*بعد از 40 سال از در و دیوار کشور مفاسد اقتصادی می‌بارد

به گزارش فارس، در ادامه این مناظره انتخاباتی زیباکلام درباره رویکرد اقتصادی دولت یازدهم و رانت اطلاعاتی برخی دولتی ها اظهار داشت: این آقایان چون رسانه و رادیو و تلویزیون دست آنهاست کل سال هرچه می خواهند می‌گویند و ادعا می‌کنند زیباکلام چاکر رضا شاه است و دلش برای کشور نمی سوزد و سعی دارند مشکلات اقتصادی کشور را به واردات دختر وزیر نسبت دهند، کاش مشکلات اقتصادی کشور همین ها بود در حالی که بعد از 40 سال از در و دیوار کشور مفاسد اقتصادی می ریزد و مقایسه کنید در زمان پهلوی ما چند فقره پرونده مفاسد اقتصادی داشتیم، البته من آمار ندارم اما این مساله رو به ازدیاد بوده است!

* عامل مفاسد اقتصادی نه روحانی و احمدی‌نژاد بلکه اقتصاد دولتی است

وی در عین حال گفت: البته این نظام هم سادیسم ندارند که بخواهند مفاسد اقتصادی زیاد شود اما نمی خواهند مسائل را عمقی بررسی کنند و به همین دلیل به رئیس جمهور و دختر وزیر و معاون اول نقد می‌کنند. آیا به اندازه جمهوری اسلامی کشوری سراغ دارید که اینهمه نهادهای مچ گیری داشته باشد اما حاصل آن دزدخانه شده است؟ دلیل آن این است که اقتصاد ما دولتی شده است، عامل مفاسد اقتصادی نه روحانی و احمدی‌نژاد است و نه دختر وزیر و پسر قالیباف بلکه اقتصاد دولتی است.


زیبا کلام تصریح کرد: تنها کسی که خواسته این اقتصاد ناکارآمد را از بین ببرد و به آن کلنگ زده است مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده که انشاءلله نور به قبرش ببارد، تمام کشورهایی که اقتصادشان موفق شد کشورهایی بودند که در اقتصاد دولتی را گِل گرفتند، در حالی که اینجا بخش خصوصی بازهم باید تحت نظارت حکومت باشد، هیچ اقتصاد دولتی موفقی سراغ نداریم، آیا اقتصاد زیمباوه، سوریه، کره شمالی خوب بوده است؟

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: اصلاً همه دولت یازدهم فاسد و دزد! چرا ما نمی توانیم صادرات داشته باشیم؟ چون تولید در ایران گران است و بازارهای خود را در عراق و افغانستان از دست داده ایم و از هند واردات دارند که ارزان تر از ایران است.

* تفکر لیبرالیسم مشکل و بدبختی ماست

در ادامه این مناظره جبراییلی اظهار داشت: این تفکر لیبرالیسم است که مشکل ماست، بدبختی این است که نفت را بفروشید و با پول آن واردات انجام دهید، کثیف ترین افراد در جمهوری اسلامی پول ملت را بلعیده اند، ما بر خلاف آنچه شما گفتید برای مدیران گزینش نمی کنیم بلکه حسین فریدون برادر رئیس جمهور مدیر عامل بانک رفاه را با فشار منصوب می‌کند، لذا تا زمانی که از شر لیبرالیسم خلاص نشویم، توسعه پیدا نمی کنیم. البته اقتصاد ما دولتی نیست که اگر بود برادر آقای جهانگیری بانک خصوصی نداشت و اینهمه شرکت خصوصی نداشتیم.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس تاکید کرد: ما در کشور سیاست های اصل 44 داریم و قائل به خصوصی سازی هستیم، امروز ترامپ می‌گوید می خواهیم تولید داخلی را تقویت‌ کنیم اما ما در اینجا تعرفه های واردات را کاهش داده و واردات را زیاد کرده ایم، وقتی تولید قدرتمند شود هیچ کاری عاقلانه تر از صادرات نیست، علت اینکه نمی توانیم به عراق صادرات کنیم عملکرد این دولت است، نرخ رشد واردات ایران در این دولت در دنیا، چهارم شده است اما در کشور همچنان به خاطر رکود و قاچاق، کارگاه های تولیدی تعطیل می‌شود، بنابراین ما باید از تولید داخلی حمایت کنیم.


زیباکلام در پاسخ به این سؤال که آیا برای مناظره سوم نامزدهای دولت لیست اموال خود را می آورند و آیا آقای روحانی بحث مناظره با دولت قبل را با توجه به انتقاداتشان به دولت نهم و دهم را می پذیرند، اظهار داشت: همه تلاش من این بود که بگویم اقتصاد جمهوری اسلامی مشکلات اساسی و بنیادی دارد و در همه دولت‌ها وجود داشته است، نیاییم آدم ها را زیر سوال ببریم، ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی کج است اما آقای جبراییلی می گوید این وضعیت ناشی از حضور لیبرالیسم است.

*نفس کشیدن اقتصادی ما هم باید با نظر حکومت باشد

این فعال اصلاح طلب خاطر نشان کرد: مجموعه کشورهایی مثل هند، برزیل و مالزی ظرف سه دهه گذشته جهش اقتصادی داشته اند ، سوال اساسی این است این کشورها از کدام مسیر رفته اند که امروز به کشورهای موفق تبدیل شده اند؟ تمام اینها یک کار کرده‌اند، اقتصاد دولتی خود را با کلنگ خراب کرده اند، اما اینجا نفس کشیدن اقتصادی ما هم باید با نظر حکومت باشد، اگر پای حرفهای فعالان اقتصادی بنشینیم آنها خون گریه می‌کنند، چه کار اقتصادی می توان در جمهوری اسلامی کرد که مالیات و هزینه تولید و بهره بانکی را داد و برای خود هم سودی داشت، این مساله جز با دزدی محقق نمی‌شود چراکه نرخ بهره در جمهوری اسلامی بالای 20 درصد است.

وی همچنین یادآور شد: فعالیت قرارگاه خاتم الانبیا و فعالیت اقتصادی سپاه چه ربطی به دولت دارد، آنها حتی یک ریال مالیات نمی دهند، اینها به چه کسی پاسخگو هستند، خودشان واردات و صادرات انجام می‌دهند و خودشان هواپیما دارند و هرکاری می کنند، آیا در کشور های غربی نیز اینطور است؟

زیباکلام با بیان اینکه آقای جبرائیلی درباره افراد و دختر وزیر صحبت می‌کند تا من هم درباره پسر قالیباف که زمینی را مدرسه کرده است صحبت کنم، در حالی که اینها معلول است، گفت: امنیت اقتصادی بسیار مهم است، بنده سال 1392 که نصف برای دولت روحانی و نصف برای احمدی‌نژاد است را مثال می‌زنم، تحریم ها باعث شد شرکت های بزرگ غربی نتوانند در پارس جنوبی حفاری کنند و ما هم این تکنولوژی گران و پیچیده را نداشتیم و نتوانستیم بهره برداری کنیم و در چنین وضعیتی قطر تمام این منابع را بلعید. آیا بگوییم مرگ بر آمریکا که قطر همه این منابع را بلعید؟

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه هرکس رئیس جمهور باشد بازهم 90 درصد مشکلات اقتصادی ما سرجای خود خواهد بود، افزود: به جای تخریب افراد درباره مسائل اساسی کشورمان صحبت کنیم و مسائل را باید ریشه ای حل کنیم اما به سر زلف روحانی گیر می‌دهند.

جبرائیلی در پاسخ به وی گفت: چه کسی گفته زلف روحانی و عبای رئیسی کج است، ما می‌گوییم باید چوب لیبرالیسم از لای چرخ اقتصاد در بیایید. قوه مجریه دست آقای هاشمی و خاتمی و روحانی بوده است و احمدی‌نژاد هم این اواخر مانند شما( لیبرال) شده بود، لذا این افراد هستند که بر اقتصاد کشور اثر می گذارند.

*سپاه کار اقتصادی نمی کند بلکه کار سازندگی می‌کند

معاون آموزشی و پژوهشی خبرگزاری فارس تاکید کرد: چرا پولها را در بانکها حبس کرده و اجازه نمی دهند سمت تولید برود، من هم موافقم نرخ بهره باید پایین بیایید اما این کار را نکرده اند، سپاه کار اقتصادی نمی کند بلکه سپاه کار سازندگی می‌کند. ما درباره مظلومیت قرارگاه خاتم الانبیا خیلی حرف داریم در حالی که دشمن می خواهد ایران دوباره مانند دوره پهلوی شود.

*جای خالی شرکت‌های خارجی را قرارگاه خاتم پر کرد اما هیچ حقوق نجومی نگرفت

وی با اشاره به سه نوع تحریم کشورمان در قطعنامه 1929 و تحریم کشورهای غربی و خروج شرکت های خارجی و رها کردن پروژه های مهم کشور گفت: جای خالی شرکت های خارجی را قرارگاه خاتم پر کرد اما هیچ حقوق نجومی نگرفتند و شما امروز با دستاورد آنها یعنی ستاره خلیج فارس عکس یادگاری می‌گیرید.

امروز سپاه در بخش سازندگی 24 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، کجا چنین کاری می‌کنند؟ کسانی که برای بخش خصوصی اشک می ریختند امروز که پروژه های مهم تقدیم بیگانه می‌شود چرا صدایشان در نمی آید؟

*کاش می‌توانستید لااقل از غربی‌ها یاد بگیرید

جبرائیلی با تاکید بر اینکه چرا برخی قائل به این نیستند که ما می توانیم گفت: هیچ فرقی بین اینها که می‌گویند این ملت فقط باید آبگوشت بزباش درست کند با کسی که می‌گفت باید از فرق سر تا پایمان غربی شود، وجود ندارد اما ای کاش می توانستید و از آنها یاد می‌گرفتید!

در ادامه زیباکلام درباره ارائه پرونده مالی نامزدها در مناظره سوم و موافقت یا مخالفت درباره مناظره با دولت قبل اظهار داشت: آقایان نتوانستند مانند احمدی‌نژاد پوپولیسم را به خوبی تکرار و تقلید کنند، قالیباف و رئیسی رویکرد احمدی‌نژاد را دنبال کردند اما نتوانستند جای احمدی‌نژاد پا بگذارند، پوپولیسم یعنی اینکه شما احمدی‌نژاد را معجزه هزاره سوم و حلول شهید رجایی بدانید و شش سال از او دفاع کرده اما او را رد صلاحیت کنید آن هم بدون اینکه دلیل این رد صلاحیت توضیح داده شود، من لیبرال هستم اما افتخارم این است که از حق احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات دفاع کردم، اما شما می گویید ما چه زمانی از احمدی‌نژاد حمایت کرده‌ایم، من اصولگرا بودم که از حق مدنی او دفاع کردم، اما حالا می گویند روحانی با احمدی‌نژاد مناظره کند، اگر خوب عمل کرده بود چرا او را رد صلاحیت کردید. شورای نگهبان از افراد استفاده ابزاری می‌کند.
 

* مشخص است که روحانی با احمدی‌نژاد مناظره نخواهد کرد

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: حالا که قالیباف و رئیسی نتوانسته اند دولت را درست و حسابی نقد کنند، دوباره احمدی نژاد را مطرح می‌کنند و مشخص است که روحانی با احمدی‌نژاد مناظره نخواهد کرد، از سوی دیگر هم همه داوطلبان انتخابات باید لیست اموال خود را ارائه کنند چون اینجا دزد بازار است.

در ادامه جبرائیلی نیز با تاکید بر اینکه ارائه لیست اموال بسیار مهم است و ما باید حتما خبر داشته باشیم چراکه شفافیت وضعیت اقتصادی اهمیت دارد، اظهار داشت: آقای زیباکلام اشتباه کردید؛ 8 سال فقط از احمدی‌نژاد انتقاد کردید، آیا او یک کار خوب هم نداشت، البته او در سالهای آخر رفیق شما شده بود. امروز هرچه از این دولت می پرسیم می گویند دولت قبل و این مساله به هشتگ تبدیل شده است.

* روحانی می خواهد ناکارآمدی خود را با عملکرد احمدی‌نژاد توجیه کند

معاون آموزشی و پژوهشی خبرگزاری فارس همچنین گفت: آقای روحانی می خواهد ناکارآمدی خود را با عملکرد احمدی‌نژاد توجیه کند و جریان شما کاری کرده است که دست آقای عسگری می لرزد که کسی چیزی علیه دولت در رسانه ملی نگوید، باید عینک منافع شخصی و جناحی را برداشت و منطبق با حقیقت نگاه کرد.

وی با تاکید براینکه دوستان لیبرال آقای زیباکلام باید عینک ایدئولوژیک خود را بردارند، گفت: باید بررسی کرد و دید کشورهایی که پیشرفت اقتصادی داشتند چطور از تولید ملی دفاع کرده اند؟

در ادامه زیباکلام با بیان اینکه در 20 سال گذشته چه میزان از پرونده مفاسد اقتصادی مربوط به لیبرال ها و دولت خاتمی و چه تعداد از آن مربوط به اصولگرایان بوده است، گفت: البته من آمار ندارم اما باید این را مقایسه کرد.

این فعال اصلاح طلب درباره امنیتی بودن اکثر وزرای این دولت تصریح کرد: آنها اطلاعاتی نیستند بلکه سربازان گمنام امام زمان هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حقوق اقلیت ها با بیان اینکه ما یک مشکل بنیادی در رابطه با اقلیت های مذهبی و قومی داریم و نتوانسته ایم اهل سنت را جذب نظام کنیم، افزود: من معتقدم به حقوق ترک ها و کردها در هیچ دولتی اعم از خاتمی، روحانی و احمدی‌نژاد توجه نشده است؛ البته در دولت خاتمی وضعیت بهتر بود، به نظر می‌رسد ما اقلیت های قومی خود را به عنوان شهروند به حساب نمی آوریم و اجازه حضور در شورای شهر به آنها داده نمی شود.

جبرائیلی با تاکید بر اینکه این حرف شما مبنی بر عدم جذب اقلیت ها بی انصافی است، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به خانه همین اقلیت ها می‌رود و از آنها دلجویی میکند، امروز جمهوری اسلامی متشکل از همه اقوام است، این تنش و اختلاف بین اقوام و مذاهب برای شما نان و آب نخواهد شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن