دیدبان
طوفان حامیان رئیسی این بار در ایستگاه اراک/تحلیلگران؛ یکپارچه در بهت و حیرت؛

خانمی که طلایش را فروخته حقش نیست سه سال منتظر مسکن باشد

خانمی که طلایش را فروخته حقش نیست سه سال منتظر مسکن باشد

رجانیوز- سرویس سیاسی: پس از دیدار با اهل سنت در تهران، سخنرانی در جمع علما و نیز در جمع پرشور مردم قم که جمعیتشان 40 هزار نفر برآورد می‎شود، امشب رئیسی در جمع مردم خونگرم اراک سخنرانی خواهد داشت. اراک چشم انتظار است تا سید محرومان را در آغوش بکشد.

 

تکمیلی:

 

رئیسی گفت: ما خود را همواره مدیون امام خمینی فرزند خطه استان مرکزی می دانیم.

 
او تأکید کرد: ما بنا داریم درها را برای جوانان در مدیریت عالی کشور بگشاییم. باید مردم را باور داشت. امام به ما آموخت باید مردم‎باور بود و جوانان را باورداشت.  بسیاری از گره ها به دست مردم باز خواهد شد و این باور امام و رهبری است. اگر انسان ملت را باور کند ممکن نیست چشمش به گره گشایی بیگانگان باشد. اگر چشمش را باز کند حتماً به مردم نگاه ویژه ای خواهد کرد.
 
او گفت: تمام خدماتی که از ابتدای انقلاب توسط دولت ها انجام شده ارج می نهیم. افتخارات زیادی توسط رزمندگان خلق شده و امروز بدون حضور ایران هیچ توافق بین المللی انجام نمی شود.
 
رئیسی تأکید کرد: امروز نه تنها جوان تحصیل کرده و جویای کار بیکار است بلکه فرد دارای کار هم بیکار شده است. گزارشات نشان می دهد کارگاه های صنعتی یکی یکی تعطیل می شوند. تا کی باید این وضعیت را تحمل کرد؟
 
او گفت: آیا مشکل نقدینگی در کارخانه‎های ما قابل حل نیست؟ آیا نقدینگی در کشور کم است؟ طبق آمارها خلق پولی که در کشور در این دولت انجام شده اگر تنها نیمی از آن در جهت تولید و در جهت اشتغال قرار می‎گرفت امروز شاهد بحران بیکاری در کشور نبودیم.
 
او افزود: دوران حرف به سر آمده و امروز نوبت اقدام و عمل است. باید در عمل مسئله آلودگی هوا نه فقط در اراک در شهرهای بزرگ ما که از وضعیت آلاینده‎هارنج می‎برند پایانی داشته باشد. نظر آقایان این است که هیچ راهکاری ندارد. ما هیچگاه به این نقطه نرسیده‎ایم.
 
او گفت:  باید وضعیت آلودگی هوا در کشور هر چه زودتر پایان پیدا کند. آقایان نظرشان این است که راه حلی نیست اما ما فکر می کنیم که باید معضل الودگی هوا در اراک و سایر استان ها به سرعت حل شود. راهکار دارد. دستگاه‎های نظارتی راهکارهای متعددی ارائه کرده‎اند. دستگاه‎های اجرایی هم خبر دارند. اگر معتقدیم که آلودگی هوا برای مردم ضرر دارد اطاله حل این معظل قابل قبول نیست. آلودگی هوا یکی از رنج های مردم اراک است و ما معتقدیم باید به صورت جدی این موضوع پایان پیدا کند. من نه به عنوان انتخابات که به عنوان یک طلبه عرض می‎کنم. کاملا این مسئله قابل حل شدن است.
 
او افزود: بحث شعار انتخاباتی نیست. با بررسی منابع معتقدیم می توان کارگاه های تعطیل شده و کارخانه ها را به مدار تولید برگرداند. عزیزان از اول کاغذی در دست دارند که روی آن نوشته شده شرکت هپکو. این وضعیت برای افرادی که با حقوق کارگری و با قناعت زندگی می کنند قابل قبول نیست.  با نگاه و اقدام انقلابی می توان هر سال بیست و پنج درصد از کارخانه‎ها و کارگاه‎های تولیدی را به مدار برگرداند. برنامه ما بازگرداندن چرخ های تولید به کارخانه‎ها و کارگاه‎های تعطیل شده است.
 
او گفت: مسئله فقر بسیار رنج‎آور است. برای همه رنج‎آور است. درآمد بعضی از افراد در این استان فقط یارانه چهل و پنج هزار تومانی است. خانواده‎هایی که درآمدشان تقیربا هیچ است، با این می‎توانند زندگی کنند یا نه و آیا دولت در این زمینه وظیفه‎ای دارد یا ندارد؟ من به خانه‎های بسیاری از اینها سر زدم. وضعیت در خصوص فقر مطلق، وضعیت خوبی نیست و بسیار نگران‎کننده است. ما نمی توانیم در مقابل این وضعیت بی‎تفاوت باشیم. باید در مورد افراد کم‎تر برخوردار نگاه ویژه ای وجود داشته باشد.
 
رئیسی تصریح کرد: امروز مشکل ما کمبود منابع، کمبود آب و کمبود نقدینگی نیست. کشور ما کشور ثروتمندی است. این کشور ثروتمند غنی باید آب، خاک، ایجاد صنایع تبدیلی و به کار انداختن چرخ‎های تولیدش با مدیریت حل شود. مشکل امروز کشور ضعف مدیریت اجرایی است.
 
 
 
او ادامه داد: در مسکن مهر خود آقایان دارند در انتخابات قول می‎دهند که در سال جاری تحویل می‎دهیم. ما می‎گوییم آقایان اگر قابل تحویل بود باید تا دو سال پیش می‎دادید. یعنی این خانمی که طلایش را فروخته، الگویش را فروخته، گردنبند دخترش را فروخته، فرش زیر پایش را فروخته حقش نیست که سه سال و اندی چشم‎انتظار مسکن باشد. آنچع در کشور می‎تواند اشتغال ایجاد کند اتفاقا همین مسکن است. هم اشتغال مستقیم ایجاد می‎کند هم غیرمستقیم. اگر صنعت مسکن فعال شود، مشکلات حل می‎شود.
 
او افزود: ما 700 هزار ازدواج در هر سال داریم. بافت‎های فرسوده در شهرها باید بازسازی شود. وضع حاشیه‎نشین‎ها باید روشن شود و تثبیت مالکیت صورت بگیرد. اینها محترمند. خانه‎هایشان باید به‎سازی و نوسازی شود. آنجا نظامات شهری برقرار شود. کاملا د رشرایط رفاه از جهت آموزش، بهداشت، درمان و مشکلات دیگر قرار بگیرند. ما نباید حاشیه شهرها را رها کنیم. حاشیه شهرها حتما باید سامان بگیرد. و ما هم معتقدیم سامان‎دهی به حاشیه شهرها یک ضرورت قطعی و اجتناب‎ناپذیر است.
 
او ادامه داد: من در صحبتم در مناظره هم عرض کردم. فرهنگیان ما قشر آینده‎ساز کشور ما و بچه‎های ما را تربیت می‎کنند. شغلشان شغل انبیایی است. این را در سخنرانی و بخشنامه نمی‎شود گفت. ما می‎گوییم یک فرهنگی که مشکل مالی دارد، خودش صندوق دارد، بین 8 تا 10 تومان هم سهم هر فرهنگی می‎شود، الان می‎خواهد وام خودش را بگیرد مواجه با این است که این صندوق پول ندارد. معتقدم باید امروز از فرهنگیان مظلوم امروز حمایت کرد چون قشری هستند که دچار مشکل شده‎اند. مسائل مالی دارند. باید با احترام و کرامت مشکلشان را حل کرد. امروز در ساوه و بسیاری از نقاط کشور اصلا مردم مسلمان و شیعه هم نباشند، شهروند این نظام که هستند. امیرالمومنین فرموده إما اخٌ لک فی الدین او نظیر فی الخلق. نباید آلودگی هوا برای هیچ‎کس باشد. باید مشکل این عزیزان حل شود.
 
او گفت: آلودگی هوا چند سال در اراک ادامه دارد؟ وضعیت کار چطور است؟ بچه کار نداشت. بابا هم بیکار شده. ما معتقدیم این وضعیت و این شرایط می‎تواند کاملا تغییر کند. با توجه به همین منابع و با توجه به همین قانون ممکن است. برنامه ششم که مجلس تصویب کرده ر اقبول داریم.
 
او ادامه داد: با همین برنامه ششم کاملا می‎شود مدیریت کرد و چهره کریه فقر را از چهره زیبای جامعه‎مان زدود. می‎توان مدیریت کرد و بحران کارگری را واقعا از این کشور دور کرد. به نحوی که ما بحران بیکاری در کشور نداشته باشیم. نمی‎گویم اصلا کسی بیکار نباشد. همان حدی که قانون گفته. گفته باید بیکاری برسد به 8 درصد. اگر می‎گویید نمی‎شود بگذارید آنکس که می‎گوید می‎تواند انجام بدهد.
 
او افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی ی طرحی تهیه شده که 22 بند دارد. این طرح به جای اینکه به وزارت کشور واگذار شود، باید به وزارت ارشاد داده شود. یک مسئله کاملا فرهنگی است و این را باید کاملا متولیان فرهنگی دنبال کنند. این باعث می‎شود مسئله‎ای که فرهنگی است، شکل دیگری پیدا نکند.
 
او گفت: ما دو مسئله داریم. یک: مسئله دریافت مالیات از کاسبان و کسانی است که دارند به عنوان مالیات ارزش افزوده مالیات می‎دهند. اگر ما گفتیم درآمد کشور از مالیات افزون شده، باید بگوییم از خوش‎حساب باز مالیات گرفتیم یا از یقه‎سفیدهایی که میلیاردی قاچاق کالا می‎کنند و یک ریال به کشور مالیات پرداخت نمی‎کنند.
 
او ادامه داد: ما معتقد به دریافت مالیات طبق قانون هستیم. کاسب می‎گوید بیایید دفترهای ما را ببینید. ارزش افزوده را هم می‎دهم. آیا باید به افراد خوش‎حساب فشار آورد یا بدحساب‎هایی که فرار می‎کنند. از من می‎پرسید طرحت چیست. می‎گویم ما طرح داریم. فضای مجازی برای همین است. بیاییم یک سامانه جامع اطلاعات درست کنیم که چند بخش را پوشش دهد. یک. نظام بانکی. هر کس تسهیلات می‎گیرد در آنجا پشت شیشه ثبت و ضبط بشود. دوم. گمرکات و ورود و خروج کالا. سوم. بازرگانی و چهارم. بخش نظارت. این سامانه اگر پشت ویترین قرار بیگرد، معاملات ، قراردادها و بسیار یاز اینها که فرار مالیاتی دارند، حتما مالیاتشان قابل دریافت خواهد بود. این مسئله ذهنی نیست. این قابل اجرا نیست؟ چرا شفافیت را انجام ندهیم؟ چه کسانی نمی‎خواهند شفافیت انجام شود؟ چه کسانی می‎خواهند محرمانگی بشاد. ما می‎گوییم شفافیت نیست. می‎گوییم شرایط اقتصادی پشت ویترین قرار بگیرد و مردم در جریان قرار بگیرند.
 
او ادامه داد: ما سال دوم پیام رهبری در مورد مفاسد اقتصادی تمام وزارتخانه‎ها و ادارات کشور را آسیب‎شناسی و اسکن کردیم. پرزنت کردیم. ارائه کردیم. تمام مدیران عالی و کارشناسان ارشد را دعوت کردیم و گفتیم بیایید ببینید. غصه شد برای من طلبه که چرا اراده جدی برای آسیب‎زدایی نبود. ما معتقدیم تمام این آسیب‎زدایی‎ها را می‎توان در کشور انجام داد.
 
 
رئیسی گفت: خیلی از شما سپاسگزارم و عذرخواهی می‎کنم در این وقت شب. یقین داشته باشید هر کاری بخواهم به عنوان یک طلبه بکنم، کمک شما پشتوانه دولت خواهد بود.
 
او ادامه داد: در رابطه با برجام. آقایان محترم، خانم‎های گرامی! فرهیختگان! در مناظره اشاره کردم. اینجا هم عرض می‎کنم. برجام امروز به عنوا نیک سند از آن یاد می‎کنیم که اشکالات عدیده‎ای دارد اما چون سند شده، دولت‎ها باید به آن متعهد باشند اما ما متعهد هستیم ولی طرف مقابل متعهد نیست. ما یک پیش‎پرداختی کرده‎ایم. این پک را بیاد نقد کرد. این دولت محترم با توجه به روحیات و نگاهی که دارد، توانایی برای نقد کردن این چک را ندارد. ما بنا داریم این چک را نقد کنیم.
 
رئیسی تصریح کرد: دولت محترم دولت مستقر است. دولت مستقر دو راه دارد. یک اینکه بگوید کارهایی در دور اول کردم که در نیمه راه اسنت و ناقص است. من قضاوتی نمی‎کنم مردم باید قضاوت کند. آیا دولت به وعده‎هایی که داده عمل کرده؟ (شعار مردم: نخیر!) راه دو ماین است که رقیب‎هراسی کنند و مردم را از رقیب بترسانند.(شعار مردم: مرگ بر منافق)
 
او  گفت: دعا کنید آنچه رضای خداست و خیر و صلاح مملکت است آن واقع شود. ان شاء الله.
 
مردم شعار دادند ابالفضل علمدار رئیسی را نگه دار. و رئیسی گفت من که کسی نیستم خدا ان‎شاء‎الله آقا را نگه دارد.

 

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن