دیدبان
برنامه اقتصادی روحانی برای دولت دوازدهم مشخص شد

دولتمردان گفتند در دولت دوازدهم یارانه نقدی به طور کامل حذف می شود!

دولتمردان گفتند در دولت دوازدهم یارانه نقدی به طور کامل حذف می شود!
به گزارش دیدبان،رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در میزگرد «یارانه نقدی و تأثیر آن بر اقتصاد ایران»گفت: طبق اطلاعاتی که دوستان دولتمردم از درون دولت در اختیار بنده قرار داده اند مطمئنم که دولت در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده پرداخت یارانه نقدی را بطور کامل قطع و پرونده آنرا برای همیشه خواهد بست.
 
 این صحبت محمدرضا سبزعلیپور را در کنار عملکرد و صحبت های دولتی ها در روزهای منتهی به انتخابات باید دید.
«در دولت تدبیر و امید همراه با یارانه‌های نقدی، یارانه‌های کالایی نیز داده می‌شود.» اکنون که چهار سال از این وعده حسن روحانی میگذرد و از سرنوشت یارانه کالایی نیز هیچ خبری وجود ندارد دولت برنامه پنهانی خود را برای حذف یارانه نقدی در صورت پیروزی در انتخاببات آتی جلو میبرد.
 
 
 دولت یازدهم که چندی قبل از انتخابات با وعده های صد روزه و بی نیاز کردن مردم در حوزه اقتصادی به ساختمان پاستور وارد شد بعد از انتخابات به گونه ای عمل کرد که طیب نیا وزیر اقتصاد دولت اعلام کرد:« شبهایی که قرار است یارانه بپردازیم، شب مصیبت عظمای دولت است.»
 
حالا در زمانی که دولت مدعی است تحریم ها برداشته شده،فروش نفت ایران به پنج برابر رسیده و پول های کشور آزاد شده است خبرها حکایت از برنامه ریزی دولت جهت حذف کامل یارانه ها دارد. گذشته از این موضوع که در این چندسال با افزایش قیمت برق، گاز و آب نه تنها یارانه نقدی افزایش نیافته است که این یارانه به حوزه صنعت و تولید هم منتقل نشده و سرنوشت این پول مشخص نیست.
 
تنها اقدامی که انجام شده سه برابر کردن یارانه ده میلیون از اقشار ضعیف و مددجو آنهم یک ماه مانده به انتخابات است که تبلیغاتی بودن آن با نگاهی به صحبت های علیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی مشخص میشود.
 
اظهرات وی که به خوبی از دشمنی تیم اقتصادی دولت با بحث هدفمندی یارانه های حکایت دارد نشان میدهد که صحبت های این روزهای دولت و عملکردهای نزدیک انتخابات آنها تا چه حد تبلیغاتی و عوام فریبانه است. چندین حرکت پی در پی دیگر نیز این فرضیه را تایید می کند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
 
واریز سود سهام عدالت و توزیع سبدکالا!
 
پیش از این نیز رئیس کل سازمان خصوصی سازی از پرداخت سود سهام عدالت به ۴۹ میلیون نفر خبر داده بود همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در15فرودین امسال از توزیع سبد کالا در اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: امنیت غذایی در مقابله با سوءتغذیه کماکان از برنامه‌های دولت در سال جاری است و بر اساس تصمیم امروز در دولت اعتبار مورد نیاز سبد کالا تأمین شد.
 
افزایش حقوق بازنشستگان
 
ربیعی همچنین از افزایش حقوق پلکانی بازنشستگان کشوری و نیروهای مسلح خبر داد: برای این کار بیش از 30 هزار میلیارد ریال (3 هزار میلیارد تومان) از سوی دولت تأمین اعتبار شد و سعی می کنیم 20 درصد به حداقل‌ها افزوده شود. 
 
لازم به ذکر است در توزیع سبدکالایی که در ابتدای همین دولت و در سرمای بهمن ماه سال 92 انجام شد نه تها حاشیه هایی چون شکستن سر وپا وحتی مرگ ایران را در اخبار جهان به عنوان کشوری فقیر معرفی کرد که کرامت انسانی را هم با خود برد و رییس جمهوری را که در طول این چهار سال حاضر به پذیرش اشتباهات خود نبود مجبور به عذرخواهی کرد.
 
توزیع یارانه در زمان دولت قبل درحالی توسط جریان حاکم بر کشور و منتقدین همچون هاشمی رفسنجانی به عنوان عوام فریبی و گداپروری مورد حمله شدید قرار گرفته بود که اکنون دولتی ها با افتخار از آن یاد می کنند.
 
سعید لیلاز قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی و کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه ای ضمن دفاع تمام قد از این اقدام دولت در آستانه انتخابات آن را در راستای قانون بودجه سال 96 اعلام کرد!
 
هنوز مشخص نیست چرا این امر در بودجه سال های گذشته لحاظ نمی شد و درست زمانی که وقت پاسخگویی دولت فرارسیده است به این نوع اقدامات دست می زند.
 
صاحب نظران معتقدند دولتی که چهارسال مردم را با وعده ی بهبود فضای اقتصادی در صد روز، رفع تحریم ها و وعده های هر ساله در عبور از رکود گذرانده و پرونده حقوق های نجومی را در کارنامه دارد با توزیع یک شبه پول و کالا وسود سهام عدالت نمی تواند آرای مردم و جوانان را به خود اختصاص دهد.

 

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود