دیدبان

تفاهم‌نامه‌های بسیج سازندگی؛ از تسهیلات قرض‌الحسنه به روستائیان تا واکسن طیور

تفاهم‌نامه‌های بسیج سازندگی؛ از تسهیلات قرض‌الحسنه به روستائیان تا واکسن طیور

به گزارش دیدبان ب، نهاد مقدس و شجره طیبه بسیج از همان ابتدای تاسیس به وسیله رهبر کبیر انقلاب اسلامی، به عنوان امتداد مردمی همه دستگاه‌های جمهوری اسلامی در نظر گرفته شد و ماموریت تامین پشتیبانی و حمایت مردمی از این دستگاه‌ها را بر عهده گرفت.

در این میان بسیج سازندگی به عنوان متولی اصلی فرهنگ جهادی در کشور و نیز نهاد عامل در امر اقتصاد مقاومتی، طی سال‌های اخیر با عنایت به کاستی های کشور و تنگناهای بوجود آمده برای دولت جمهوری اسلامی در عرصه اقتصادی، کوشیده است، تا ظرفیت های مردمی و جهادی خود را در همین مسیر فعال کند.
امضاء تفاهمنامه های متعدد همکاری میان بسیج سازندگی و دستگاه های مختلف دولتی علاوه بر اینکه در مسیر فعال کردن ظرفیت های مغفول و هم افزایی از منظر اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است، تشنگی و ولع بسیج سازندگی برای کمک به رفع چالش های کشور را به روشنی بازگو می کند. نگاهی به تفاهمنامه های امضاء شده میان بسیج سازندگی و دستگاه‌های دولتی به خوبی نشان می‌دهد که این سازمان مردمی و جهادی، خلاءهای کشور و نیازهای مردم بویژه مستضعفان را تا چه اندازه درک کرده است.
تفاهم برای سوادآموزی به 60 هزار نفر در سال
یکی از مهمترین موارد، تفاهمنامه همکاری بین بسیج سازندگی و سازمان نهضت سوادآموزی برای ریشه کنی بی سوادی است. در حال حاضر 2.5 درصد جمعیت کشور که از لحاظ آماری حدود یک میلیون و 400 هزار نفر می‌شوند در گروه سنی 10 تا 49 سال، بی سواد و مخاطب نهضت سوادآموزی هستند.
در شرایطی که سازمان نهضت سوادآموزی به علت محدودیت منابع با چالش‌های اساسی برای رفع بی سوادی از این جمعیت قابل توجه رو به رو است، بسیج سازندگی متعهد شده تا سالانه به یاری نیروهای جهادی سوادآموزی به 60 هزار نفر را بر عهده بگیرد.
تفاهمنامه اعطای تسهیلات قرض الحسنه به روستائیان برای کارآفرینی
معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری دیگر دستگاه دولتی است که با بسیج سازندگی تفاهمنامه همکاری برای اشتغالزایی در روستاها به امضاء رسانده است. معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در این تفاهمنامه نسبت به تامین و واگذاری تسهیلات به واحدها تولیدی، شرکت های سهامی خاص و تعاونی های مستقر در روستاها، برگزاری دوره های آموزش های کوتاه مدت تخصصی برای متقاضیان و کمک به رفع مشکلات بازاریابی، فروش و صادرات محصولات تولید این واحدها متعهد شده است.
سازمان بسیج مستضعفین نیز در قبال برنامه ریزی، هماهنگی، سازماندهی و انجام فعالیت های ترویجی جهت تشویق متقاضیان فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی به منظور تشکیل و عضویت در واحدهای تولید مشارکتی و تعاونی، معرفی شرکت های تشکیل شده روستایی واجد شرایط برای دریافت تسهیلات و خدمات فنی و آموزشی و نیز کمک به زنجیره تولید، فروش و صادرات محصولات این واحدها متعهد شده است.
در این طرح شرکت های سهامی خاص یا تعاونی های روستایی در صورتی واجد شرایط دریافت تسهیلات خواهند بود که حداقل 25 سرپرست خانوار در آن عضویت داشته باشند. تعاونی هایی که 25 تا 199 سرپرست خانوار در آن ها عضویت داشته باشند تا سقف 30 میلیارد ریال تسهیلات 4 درصد دریافت می‌کنند و سود تسهیلات برای روستاهای مرزی صفر خواهد بود. برای تعاونی های داری 200 عضو سرپرست خانوار به بالا نیز سقفی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد.
نکته جالب توجه اینکه با توجه به مشکل روستائیان در تامین ضامن معتبر برای بانک های عامل، در این طرح حمایتی کارت یارانه سهامداران به عنوان تضمین بازپرداخت اقساط مورد قبول واقع می‌شود.
حمایت از تعاونی‌های اقتصاد مقاومتی
سازمان بسیج سازندگی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور توسعه بخش تعاونی در کشور تفاهمنامه ای دو جانبه امضاء کرده است. ترویج فرهنگ کار تعاونی در میان بسیجیان، ساماندهی کارآفرینان بسیجی در قالب کار جمعی و تعاونی، توسعه عدالت اجتماعی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از جمله اهداف این تفاهمنامه است.
سازمان بسیج سازندگی بر اساس این تفاهمنامه متعهد به تشویق بسیجیان برای تشکیل تعاونی از طریق مراکز مقاومت، کمک به تامین فضای مورد نیاز برای راه اندازی شرکت‌های تعاونی، عرضه محصولات تولیدی تعاونی ها در فروشگاه‌های تابعه بسیج و حمایت از تشکیل طرح های اقتصاد مقاومتی تعاونی در کشور شده است.
از مهمترین تعهدات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون برای تامین ضمانت‌نامه بانکی طرح های سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات کم بهره به تولید کنندگان عرصه های اقتصاد مقاومتی بسیج است. همکاری در زمینه بازاریابی و فروش محصولات تولیدی واحدهای تعاونی ایجاد شده یکی دیگر از تعهدات قابل ملاحظه وزارت تعاون است.
تسهیل فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی
صنایع تبدیلی و واحدهای کوچک تولیدی یکی از مهمترین بسترها برای اشتغالزایی پایدار و جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی است. بسیج سازندگی با هدف تسهیل فرآیند صدور مجوزها برای واحد های صنایع تبدیلی فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی، با سازمان غذا و دارو تفاهم نامه امضاء کرده است.
بازنگری در قوانین و ضوابط ایجاد واحدهای تولیدی و فرآوری محصولات غذایی صنایع کوچک، تسهیل در فرآیند صدور مجوزهای بهداشتی واحد های کوچک تولیدی و فرآوری محصولات غذایی و شرکت های پشتیبان، استفاده از ظرفیت بسیج برای شبکه ای کردن واحدهای کوچک تولیدی و استفاده از نیروهای بسیجی برای نظارت بر واحدهای تولیدی مواد غذایی از مهمترین موضوعات این تفاهم نامه است.
اهمیت این تفاهمنامه زمانی روشن می شود که بدانیم بسیج سازندگی ظرف 4 سال گذشته بیش از 100 هزار کارگاه کوچک تولیدی راه اندازی کرده است.
انقلاب در واکسیناسیون
بسیج سازندگی آذر ماه سال 95 و در هفته بسیج اقدامی جهادی را عملی کرد که در نگاه بسیاری از ناظران در وهله نخست غیرممکن به نظر می‌رسید. بسیج سازندگی در راستای کمک به اقتصاد مقاومتی و تأمین امنیت غذایی کشور ظرف سه روز با مشارکت گسترده بسیجیان، 15 میلیون قطعه طیور را در سراسر کشور واکسینه کرد. در این طرح بزرگ که یک رکورد دست نیافتنی در جهان محسوب می‌شود، با مشارکت 11 هزار بسیجی داوطلب، 15 میلیون قطعه طیور در 12 استان و 11 هزار و 500 روستای کشور واکسینه شدند. در این طرح علاوه بر واکسیناسیون طیور بومی، عمل سرشماری این پرندگان نیز انجام گرفت.
واکسیناسیون 15 میلیون قطعه طیور آن هم فقط ظرف سه روز توسط خیل بسیجیان داوطلب، نشان‌دهنده اقیانوس ظرفیت های بی پایان بسیج بویژه در عرصه اقتصاد مقاومتی است. بسیجیان با نشان دادن ظرفیت عظیم خود در عرصه های گوناگون، حجت را بر همه دستگاه‌های نظام تمام کردند. اکنون این نهادها و دستگاه های کشور هستند که می‌توانند از ظرفیت جهادی و انقلابی بسیج به هر میزان که اراده داشته باشند، استفاده کنند.

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود