دیدبان

اسناد سرمایه‌گذاری پژو را منتشر کنید

اسناد سرمایه‌گذاری پژو را منتشر کنید

به گزارش دیدبان، سرمایه‌گذاری پژو در ایران در حالی روز گذشته در کنار موضوع واردات پوشاک توسط دختر وزیر آموزش و پرورش در مناظره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد که هیچ آمار رسمی و مستندی در مورد ورود سرمایه فرانسوی‌ها به ایران وجود ندارد و ظاهراً علاوه بر قرارداد پژو و ایران خودرو، قرار است جزئیات عملکرد فرانسوی‌ها نیز محرمانه باقی بماند.

در مناظره روز گذشته، رئیس جمهور با اشاره به افتتاح خط تولید پژو در ایران طی روزهای اخیر، گفت: اتومبیلی که امروز به بازار ایران می‌آید، چند ماه پیش در بازار فرانسه آمده بود و با فناوری مشترک با مشارکت 40 و 60 درصدی کار را آغاز کرده‌ایم و سپس به مشارکت 30-70 درصد می‌رسیم و از آنچه که در کشور تولید می‌شود 30 درصد آن را صادر می‌کنیم و برای این کار 270 میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده است.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو پیش‌تر رقم پیش‌بینی شده برای سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در ایران را 250 میلیون یورو اعلام کرده بود. با این وجود، هیچ سند و خبر رسمی در مورد تحقق سرمایه‌گذاری پژو در ایران منتشر نشده و فقط یکه زارع در آخرین اظهار نظر خود در بهمن 94 در این مورد به فارس گفته بود که پژو 50 میلیون یورو سرمایه وارد ایران کرده است. وی گفته بود: تاکنون 100 میلیون یورو از سرمایه‌گذاری مشترک تعیین شده در قرارداد پژو محقق شده که سهم پژو 50 میلیون یورو بوده است.

به این ترتیب مشخص نیست چه کسی به روحانی اطلاعات غلط داده و گفته که فرانسوی‌ها 270 میلیون دلار به ایران آورده‌اند. ضمن اینکه اگر ورود یا خروج سرمایه به کشور خارج از سیستم بانکی و سازمان‌های مربوطه صورت گیرد، اصولاً به معنی پولشویی خواهد بود و نمی‌توان نام سرمایه‌گذاری روی آن گذاشت.

* خودروهای صادراتی، گران‌تر از بازارهای اروپایی

یکی دیگر از مسائلی که در مناظره دیروز مطرح شد، موضوع صادرات محصول پژو 2008 بود. روحانی اعلام کرد که 30 درصد از خودروهای تولیدی صادر خواهد شد. در این زمینه باید توجه داشت که در حال حاضر محصولات پژو اجازه ورود به بازار ایالات متحده را ندارند و در چنین شرایطی به نظر می‌رسد سطح ایمنی و کیفیت این خودروها از برخی محصولات کره‌ای و ژاپنی پایین‌تر است.

در عین حال، به گفته مدیر عامل ایران خودرو قیمت پژو 2008 در ایران بین 90 تا 100 میلیون تومان خواهد بود، این در شرایطی است که این خودرو در اکثر بازارهای اروپایی با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان عرضه می‌شود، هرچند در بازاری مانند انگلیس به دلیل تعرفه بالای واردات، با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد.

به این ترتیب مشخص نیست که این خودرو چطور با قیمت بالا در بازارهای جهانی فروخته خواهد شد.

* آقای روحانی، دریافت غرامت از پژو چه شد؟

شاید بتوان گفت مهمترین مطالبه مردم در موضوع همکاری مجدد ایران با پژو فرانسه، جبران بدعهدی فرانسوی‌ها و دریافت غرامت از پژو است. این مسئله پس از انعقاد قرارداد بین ایران خودرو و پژو از سوی مدیرعامل ایران خودرو نیز مطرح و عنوان شد که پژو 427 میلیون و 600 هزار یورو خسارت به ایران خودرو پرداخت خواهد کرد.

حال که مونتاژ پژو 2008 در ایران خودرو آغاز شده و رئیس جمهور افتتاح این پروژه را یک موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عنوان می‌کند، صحبتی از پرداخت غرامت توسط فرانسوی‌ها مطرح نیست.

* قرارداد قطعه‌سازی با کدام شرکت‌ها منعقد شد؟

موضوع داخلی سازی 40 درصدی تولید پژو 2008 نیز از دیگر موارد مطرح شده از سوی رئیس جمهور در مناظره دیروز بود. این در حالی است که در تحقق این میزان داخلی سازی قطعات ابهام وجود دارد و به گفته فعالان صنعت قطعه سازی، پژو تاکنون قرارداد قابل توجهی با قطعه سازان ایرانی نبسته است، هرچند برخی نیز از همکاری پژو با برخی قطعه سازان نورچشمی خبر می‌دهند و می‌گویند معلوم نیست در این قراردادها تا چه حد به داخلی سازی قطعات توجه شود و شرکتها به واردات رو نیاورند.

تولید کم و محدود فعلی پژو 2008 نیز با استفاده از قطعات وارداتی و به صورت مونتاژکاری صورت می‌گیرد که قطعاً نمی‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی داشته باشد.

هرچند ایران خودرو ادعا می‌کند که تولید پژو 2008 به صورت انبوه در حال انجام است،اما برخی منابع این موضوع را رد کرده و می‌گویند تولید این خودرو کمتر از انگشتان دست بوده است. در همین حال، ایران خودرو در روز افتتاح خط تولید پژو 2008 از حضور برخی خبرنگاران در این مراسم خودداری کرد، شاید با این هدف که اطلاع‌رسانی جامعی نسبت به این موضوع صورت نگیرد.

* افتتاح خط تولید خودروی خارجی 100 میلیونی افتخار است؟

این روزها راه‌اندازی خط تولید پژو 2008 به عنوان یک محصول خارجی و با قیمت 100 میلیون تومانی در حالی به افتخاری برای مسئولان دولتی و خودروسازان ایرانی تبدیل شده که عموم جامعه خواستار تولید و عرضه خودروی مردمی و با قیمت مناسب است تا در حد توان خرید اکثر مردم با سطح درآمد پایین و متوسط باشد.

قطعاً افتتاح خط تولید خودروی گران قیمت خارجی در روزهای پایانی دولت و تبلیغ گسترده آن در برخی رسانه‌ها را نمی‌توان افتخار برای صنعت خودرو و دولتمردان دانست، بلکه باید دید طی چهار سال گذشته چه گام موثری برای طراحی و تولید خودروهای داخلی برداشته شده و چرا در این مدت شاهد طراحی و تولید خودروی جدید داخلی نبودیم؟

باید توجه داشت که شرایط فعلی برای طراحی و تولید خودروی داخلی بسیار بهتر از شرایط تشدید تحریم‌ها است. پس چرا در سال‌های تشدید تحریم‌ها شاهد رونمایی و تولید خودروهایی مانند دنا و رانا بودیم اما طی سال‌های اخیر اتفاق مهمی در صنعت خودروسازی کشور نیفتاده است؟ این سوالی است که مردم با توجه به تأکید دولتی‌ها بر بهتر شدن اوضاع کشور در شرایط پسابرجام، از مسئولان و به ویژه آقای روحانی دارند.

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود