دیدبان
تجری در نشست خبری:

اجازه نمی‌دهیم فعالان فتنه وارد عرصه شوراها شوند

اجازه نمی‌دهیم فعالان فتنه وارد عرصه شوراها شوند

به گزارش دیدبان، فرهاد تجری سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا عصر امروز شنبه (16 اردیبهشت ماه 96) در نشست خبری خود طی سخنانی ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از کارگران در معدن گلستان، اظهار داشت: با توجه به اینکه هیأت نظارت استان‌ها محل اعتراض کاندیداهای شوراها است، هیأت نظارت استان‌ها تا ساعت 18 فردا یکشنبه (17 اردیبهشت ماه 96) فرصت دارند رسیدگی به اعتراض و نتایج آن را به هیأت مرکزی انتقال داده و همچنین از طریق فرمانداری‌ها به نامزدها ابلاغ کنند.

وی افزود: با اعلام و انتقال بررسی‌های هیأت نظارت‌های استانی در صورت لزوم پرونده افرادی که تأیید یا رد صلاحیت شده‌اند به هیأت مرکزی انتقال داده می‌شود.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همچنین تصریح کرد: پس از ابلاغ هیأت‌های استانی و بعضاً رد صلاحیت‌ها، داوطلبان مدت 24 ساعت فرصت دارند تا اعتراضات خود را یا به صورت حضوری و یا از طریق شماره فکس و تلفن «77688910 و 77688919» مراتب اعتراض و شکایات خود را اعلام کنند. 

تجری ادامه داد: در حقیقت تا ساعت 18 روز دوشنبه (18 اردیبهشت ماه 96) فرصت اعتراض داوطلبان شوراها به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد.


سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ادامه،‌‌ عنوان کرد: کسانی که حس می‌کنند ظلمی در حق آنان صورت گرفته و مدارکی دال بر این ادعا دارند می‌توانند آن را تا نهایتاً ساعت 18 دوشنبه هفته جاری به هیأت مرکزی ارائه کنند. 

تجری بر همین اساس اضافه کرد: ما تلاش داریم تا بتوانیم با دو جریان در عرصه انتخابات برخورد کرده و اجازه ندهیم که این دو جریان شکل گیرد که یکی از این جریان‌ها افرادی هستند که به دنبال مهندسی کردن انتخاباتند ما اجازه نخواهیم داد شائبه‌های گروهی و محلی بر تصمیمات هیأت نظارت بر انتخابات شوراها تأثیر بگذارد. 

وی اضافه کرد: جریان دیگری که قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد افرادی هستند که فضاسازی‌های مهندسی به راه می‌اندازند که قطعاً اجازه نخواهیم داد این جریان شکل بگیرد هر چند همه بر این واقفیم که ضعف قانونی انتخابات وجود دارد و این بر کسی پوشیده نیست اما با این وجود تلاش می‌کنیم با قاطعیت قانون را طبق آنچه مصلحت و حق افراد است انجام دهیم.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در همین مسیر هم افرادی فرافکنی کردند و خواستند فضای خاصی ایجاد کنند که ما با آنها برخورد کردیم و باز هم برخورد خواهیم کرد حتی در این میان برخی دوستان ما هم بودند که ممکن بود فرافکنی کرده و فضای خاصی ایجاد کنند که ما علیه آنها هم وارد عرصه قانونی شده و برخورد کردیم. 

تجری همچنین، خاطرنشان کرد: در تماسی که امروز با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم هم تأکید بر دغدغه اجرای قانون و جلوگیری از فضاسازی‌ها علیه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شد. 

وی افزود: هدف هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اجرای مُرّ قانون بدون حواشی سیاسی است چرا که ملاک برای ما قانون است و تصمیمات مراجع قانونی برای ما فصل‌الخطاب است. 

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همچنین درباره روند بررسی صلاحیت‌ها عنوان کرد: در این عرصه هم قطعاً بررسی‌ها به صورت دقیق صورت می‌گیرد و قاعدتاً ممکن است در برخی حوزه‌ها اشتباهاتی صورت گرفته باشد و حقوق فرد یا افرادی از جامعه پایمال شده باشد. همچنین ممکن است افرادی که در فسادها و یا فتنه حضور داشتند تأیید صلاحیت شدند. در برخی حوزه‌ها شاهد تأیید صلاحیت افرادی که صلاحیت نداشتند و یا در فتنه حضور داشتند بودیم که از طریق مراجع قانونی  هم تأیید شده‌اند که باعث تعجب ما هم شد اما قطعاً ما این موضوع را بررسی کرده و از طریق مراجع قانونی تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم. 

تجری ادامه داد: قانون در این حوزه به صراحت اشاره نکرده است اما هیأت نظارت در هر مرحله‌ای می‌تواند به صلاحیت‌ها رسیدگی کرده و در این زمینه ورود کند. اگر عدم صلاحیت فردی متقن باشد و مدارکی دال بر حضور فرد در فتنه و یا فساد وجود داشته باشد ما قطعاً رسیدگی کرده و تصمیمات لازم را در این زمینه خواهیم گرفت. همچنین دیده شده مدرک تحصیلی فرد یا افرادی ثابت نشده و یا اصلاً فاقد مدرک تحصیلی هستند که ما قطعاً در این زمینه ورود کرده و تصمیم می‌گیریم اما اینها جزو موارد استثنایی و فوق‌العاده محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: هیأت‌های مرکزی نیز پس از دریافت اعتراضات و همچنین بررسی صلاحیت‌ها تا 19 اردیبهشت ماه فرصت بررسی داشته و باید تصمیم‌گیری کند و تا 20 اردیبهشت ماه سال جاری نیز نتیجه جمع‌بندی و بررسی‌ها را به وزارت کشور و فرمانداری‌ها اعلام کند.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ادامه با اشاره به اجرای بند (ج) ماده 61 و 63 قانون شوراها تصریح کرد: یقیناً هیأت مرکزی می‌توانند در زمینه‌های مختلف و موارد ویژه و فوق‌العاده ورود کند. بنده هم به عنوان مسئول کمیته حقوقی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام می‌کنند که با هماهنگی قوا و دستگاه‌های مربوطه اجازه نخواهیم داد افرادی که دارای سابقه فساد و فتنه هستند بتوانند وارد عرصه و چرخه شوراها شوند.

تجری با بیان اینکه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شهر و روستا می‌تواند در هر زمینه و مرحله بررسی صلاحیت‌ها اظهارنظر کند،‌ گفت: در هیأت‌های اجرایی چنانچه نظرات هم لحاظ شده باشد حتماً در این مرحله هم می‌توان ورود کرده و رسیدگی شود.

وی با اشاره به مراجع چهارگانه بررسی صلاحیت‌ نامزدهای شوراهای شهر و روستا بیان کرد: ممکن است ما از نظر دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات هم استفاده کنیم چرا که اینها قطعاً برای ما ملاک است و محبوبیتی از نظر استعلام نداریم.

سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در خاتمه خاطرنشان کرد: ما هر چند می‌توانیم در حوزه‌های امنیتی هم از سپاه و مراجع خاص برای نامزدها استعلام داشته باشیم اما به جهت اینکه حق کسی تضعیف نشود از طریق همان مراجع مشخص و چهارگانه روند بررسی صلاحیت نامزدها را دنبال می‌کنیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن