دیدبان

معماری؛ شاه کلید بهائیت برای تبلیغ در سراسر جهان

معماری؛ شاه کلید بهائیت برای تبلیغ در سراسر جهان

به گزارش  "ندای انقلاب"، اولین مطلبی که با شنیدن نام بهائیت به ذهن مخاطب خطور می‌کند داستان فرقه‌ای ساخته شده به دست روباه پیر یعنی انگلیس است.

این فرقه در دوران قاجار با حمایت دولت‌های خارجی در ایران بنا گذاشته شد و سعی دارد تا حلقه‌های مختلف مرتبط با تفکر خود را تشکیل داده و گستردگی خود را در نقاط دیگر جهان نیز رشد دهد.
 
البته بهائیت سعی دارد با استفاده از جاذبه‌های مختلف برای فرقه‌ای که هیچگونه سابقه اعتقادی تا قبل از سال ۱۸۶۳ میلادی ندارند، برای خود پیروان جدیدی پیدا کند. 

از مهمترین روش‌هایی که بهائیت با آن به دنبال جذب پیرئان جدیدی است، طراحی معابدی در نقاط مختلف جهان با معماری خاص است.این فرقه درصدد است تا با معماری ویژه و بهره‌گیری از بهترین مصالح و معماران در جهان گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب کند.

در واقع این فرقه با ساخت چنین بناهایی به دنبال هویت‌سازی و تاریخ نویسی برای خود است تا با اتکا به این پشتوانه‌های دروغین مردم را به سمت تفکر خود جذب کند.

ساخت مشرق الاذکارهایی در شهرهای فرانکفورت آلمان، عشق آباد، سیدنی، اوگاندا، پاناما، ایالات متحده و ... که در قاره های مختلف جهان واقع شده اند نشان از برنامه ریزی گسترده بهائیان برای جذب گردشگران در نقاط مختلف جهان به سوی معابد این فرقه دارد.

"مشرق الاذکار" نامی است که اعضای این فرقه برای معابد خود در نظر گرفته‌اند و در تبلیغات وسیع این مکان‌ها را محل تجمع حامیان ادیان مختلف عنوان کرده و آنرا متعلق به تمامی انسان‌ها می‌خوانند در حالی که وقتی کسی قدم به این معابد می‌گذارد در اولین گام با افرادی روبرو می‌شود که جزوه‌هایی برای جذب حاضران به دین بهائیت در دست دارند و از آنها می‌خواهند پیش از بازدید از معبد حتما آنرا مطالعه کنند.

یکی از پر جاذبه‌ترین این معابد، معبد "لوتوس" یا همان نیلوفر آبی واقع در هند است که با جمعیت بسیار زیاد خود  پتانسیل عظیمی را برای جذب ساکنانش به این فرقه داراست و سازندگان برای گمراه کردن افکار عمومی تعدادی مراکز درمانی و خیریه نیز در کنار این معبد بنا کرده‌اند.

براساس گزارش سي.ان.ان این معبد با حدود ۴ ميليون نفر بازديدكننده در سال پربازديدكننده‌ترين ساختمان جهان است و این در حالی است که بنای عظیم مسجد تاج محل ۵/۲ ميليون نفر بازديدكننده در سال دارد.

                                                           معبد لوتوس؛ پربازدیدترین بنا در جهان 

نکته جالب این است که اکثر بازدیدکنندگان از این معبد اروپایی هستند و جالب‌تر اینکه از همه ادیان میتوانند به این محل ورود و به دعا بپردازند واین همان حیلت بهاییت برای تجمیع ادیان مختلف و جذب است زیرا تاریخ روایت خوبی از قتل عام ابرقو توسط شوقی افندی از بزرگان بهایی را به خاطر سپرده است.

معمار معبد لوتوس و بیت‌العدل اعظم در سرزمین‌های اشغالی دو بهایی ایرانی هستند که البته آثار طراحی آنها در برخی ابنیه مربوط به پیش از انقلاب وجود دارد.

                                                                                        مقبره باب

                                                    بیت العدل اعظم بهاییان؛ طراحی توسط فریبرز صهبا

فریبرز صهبا و حسین امانت هر دو معمار بهائی ایرانی مقیم کانادا هستند که پیش از انقلاب در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل می‌کردند و اکنون به عنوان رهبران طراحی معماری بهاییان شناخته می‌شوند که البته آثار طراحی امانت در برج آزادی و اقع در میدان آزادی و ساختمان ابن سینا در دانشگاه صنعتی شریف که پیش از انقلاب طراحی شده بود مشهود است.

                                                                                      فریبرز صهبا

                                                                                      حسین امانت

در واقع این فرقه در صدد است تا با بهره‌گیر از معماران مطرح تفکر خود را در قالب جاذبه‌های مادی به انسان تحمیل کند و صهبا و امانت نیز به عنوان دو نفر از افراد مطرح بهایی در این راه با ارائه طرح‌های برتر معماری این نوع تفکر را یاری می‌کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن