به گزارش دیدبان،این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس دانشجویان دانشگاههای دولتی شهرستان گرگان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل13100نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر گرگان بوده و برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده است و تعداد 375 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای، با توجه به پراکندگی دانشگاههای شهرستان گرگان است. پرسش نامههای حمایت اجتماعی و عزت نفس کوپر اسمیت استفاده گردیده است که ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ محاسبه شده که برای عزت نفس 0/89 و برای حمایت اجتماعی 0/79 به دست آمده است و هم چنین نتایج آماری دادهها طی دو فرآیند آمارهای توصیفی که مبتنی بر ترسیم جداول دادههای توصیفی و درصدی و میانگین و واریانس است و هم چنین آمارهای استنباطی متناسب با نوع فرضیه های تحقیق از روش همبستگی و رگرسیون و آنووا4 استفاده گردیده و این نتایج حاصل شده است: بین حمایت اجتماعی خانواده (با ضریب تبیین 0/608)، حمایت اجتماعی دوستان و همسالان (با ضریب تبیین 0/537)، حمایت اجتماعی شبکههای اجتماعی (با ضریب تبیین 0/425) و در مجموع حمایت اجتماعی (با ضریب تبیین 0/646) و عزت نفس دانشجویان رابطه وجود دارد. بنابراین به منظور بالا بردن میزان عزت نفس دانشجویان، برقراری سیستمهای حمایت اجتماعی، از جمله سیستم حمایتی خانواده، دوستان و شبکههای اجتماعی لازم و ضروری است.
کلیدواژه ها: حمایت اجتماعی خانواده؛ حمایت اجتماعی دوستان؛ حمایت اجتماعی شبکه های اجتماعی؛ عزت نفس