دیدبان

محورهای انتخاباتی رئیسی

محورهای انتخاباتی رئیسی

به گزارش دیدبان،حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه امشب نگاه با دوربین شبکه یک سیما، گفت: قاچاق کالا از عوامل بیکاری در کشور است.

 

محورهای صحبت‌های رئیسی در برنامه نگاه با دوربین به شرح زیر بود:

 

 درباره مدیریت اجرایی در کشور به نظر می‌رسد که مشکلاتی وجود دارد که در سه محور می توان به آن اشاره کرد:

 

1-  نحوه نگاه به مردم و توانایی‌هایشان. این نگاه باید حتما متحول شود.   اگر نگاه دولت به توانایی مردم و کارآفرینی از سرمایه‌های داخلی باشد حتماً می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

 

 

 2-  نحوه نگاه به سرمایه‌ها و داشته‌های کشور. کشور ما ثروتمند است و سرمایه متراکم نیروی انسانی هم دارد که می‌تواند منشا تحولات بشود.

 

3- این دو نگاه دلیل محور سوم است که آن نگاه به خارج از مرزها و انتظار سرمایه‌گذاری و گره‌گشایی خارجی‌هاست. این‌ها باید متحول شود.

نگاه باید اینگونه متحول شود که اول: مردم می توانند مشکلات را مانند پیروزی در دفاع مقدس حل کنند. با کمک مردم می توان مشکلات را حل کرد. می‌توان با نگاه به سرمایه‌ها کشور مشکلات را حل کرد. منظور از سرمایه بودجه نیست، بلکه کارآفرینان و سرمایه های دیگر. در جنگ و هوافضا و بسیاری از حوزه‌ها با حضور مردم به اقتدار رسیدیم در این حوزه‌ها و با حضور مردم و سرمایه‌ها مشکل را حل کرد.

 

 سرمایه لزوماً به معنای بودجه نیست، لذا حتماً باید در مدیریت اجرایی و حوزه‌های مختلف تحول ایجاد شود ازجمله تحول در حوزه اشتغال. می‌توان تحول ایجاد کرد. می توان مشکلات اشتغال را حل کرد. ما اعتقاد نداریم که منابع نداریم. علت بیکاری آن است که خیلی از کارگاه‌های ما تعطیل و نیمه تعطیل شده. تنها از نیمی از ظرفیت کشور دارد استفاده می‌شود.

 

بحث این نیست که جوان ما کار ندارد و به او کار بدهیم. بلکه کسانی که کار دارند در حال بیکار شدن هستند.  به جوان می‌گوییم ازدواج کن می‌گوید کو کار؟ می گوییم کار را جور می‌کنیم. می گوید می‌خواهید برای من کار جور کنید در حالی که پدرم درحال بیکار شدن است.

 

یکی از علت‌های تعطیلی کارگاه‌ها قاچاق است. قاچاق کالا یعنی تعطیلی تولید ملی و بکیار شدن جوانان. علت دیگر بیکاری واردات بی‌حد به کشور است. بعضا گزارش می‌شود که صادرات ما افزایش یافته درحالی که اگر صادرات میعانات را کنار بگذاریم، صادرات ۶ درصد کاهش داشته است.

 

 یکی از علل بیکاری مشکل قاچاق کالاست. مسکن می تواند اشتغالزایی کند. پیشرفت مسکن مهر از زمانی که این دولت آمده 6 درصد در سال بوده در حالی که میتوان تا آخر سال آن را به اتمام رساند و به متقاضیان تحویل داد.

 

در فضای مجازی بهتر از چیزی که الان هستیم می توانیم باشیم و اشتغالزایی کنیم. می‌توانیم کارهای دانش‌بنیان بکنیم. فضای مجازی می تواند زمینه اشتغال بشود و مایه شفاف‌سازی مالی و بانکی گردد.

 

دولت باید سالی یک‌میلیون شغل ایجاد کند و این مبتنی بر قانون و نیاز کشور است. با کمک مردم می‌توان این مسئله را حل کرد و این‌یک میلیون کف است و باید بیشتر صورت گیرد. ما حتماً می‌توانیم درباره اشتغال با توجه به سرمایه‌ها کارکنیم. در رابطه با اشتغال کاملا برایمان امکان‌پذیر است که مشکلات مردم را حل کنیم.

 

بعضا با آقایان در دولت صحبت می‌کنیم یا در اظهاراتشان می‌گویند کجاست پول و بودجه تا با آن اشتغال‌زایی کرد؟! ما می‌گوییم باید ثروت‌آفرینی کرد. ما بسیار از نیازهایمان در داخل در حال تولید است؛ چرا باید صبر کنیم. باید این نگاه برای اشتغال، مسکن و ازدواج که هر سه نیاز کشور است و ارتباط تنگاتنگی باهم دارند متحول شود.

 

ما در برنامه کاری‌مان در سال حداقل یک میلیون ایجاد شغل در برنامه‌مان هست. آقایان می گویند منابع از کجا می‌اورید؟ این منابع کاملا در دسترس است. این حجم از نقدینگی کجا رفته؟ اگر به تولید می‌رفت اکنون مشکل تولید وجود نداشت، اگر به مسکن می‌رفت مشکل بی‌مسکنی وجود نداشت.
 

 50 درصد تسهیلات بالایی گرفته‌اند، این پول‌ها را کجا برده‌اند. کاملا قابل ردگیری است که وام‌های کلانی که گرفته شده کجا رفتند. وام ۱۰ میلیونی ازدواج را هم دولت با آن مخالفت کرده بود و مجلسی‌ها تصویبش کردند. برای وام ازدواج باید ۵۰۰ هزار نفر در صف باشند اما برخی از این بانک وام می گیرند و می‌گذارند در بانک دیگری و سود می‌گیرند؛ درحالی‌که می‌توان آن را به 20 میلیون افزایش داد و نظام پولی و بانکی باید بیاید و در خدمت تولید و جوانان قرار بگیرد. این برنامه‌ها کاملا اجرایی است و اصلا آرمانی نیست.

 

۱۱ استان ما مشکل ریزگرد و هوای آلوده دارند که در عذابند. ۱۰ سال است که خوزستان درگیر ریزگردهاست. این‌ها را نمی‌شد پیش‌بینی و پیشگیری کرد؟!

اشتغال زنان و دیدن نقش آنها در تحرک و فضای اجتماعی با کرامت زن بسیار مهم است. ایجاد فضای ورزشی و مفرح برای زنان می تواند آن نقش و کرامت را بدهد. بیمه‌های حمایتی از زنان خانه‌دار بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. زنان عشایر و روستایی خودشان تولیدکننده‌اند و تنها باید برای محصولاتشان بازار ایجاد کرد. بعضی از دولت ها می‌گویند حمایت از زنان اما چرا اتفاقی در عمل نیفتاد؟ ما در حوزه زنان دیگر نیاز به قانون و مصوبه نداریم، نیاز به عمل و اجرا داریم.  بحث درباره زنان یک موضوع شعاری نیست.  ما درباره زنان نیاز به سیاست‌گذاری نداریم چون به‌اندازه کافی در این زمینه قانون وجود دارد لذا ما نیاز به اقدام و عمل داریم.


ما به برکت آستان قدس ۱۱۰ قنات را که مشکل داشت لایروبی‌اش را شروع کردیم که کارشناسان می گفتند هزار شغل ایجاد خواهد کرد. این‌ها اصلا نیازی به نگاه به بیرون نداشت.  ما در مشهد بخش قابل‌توجهی از شغل‌ها را ایجاد و شهر زائر را کلید زده‌ایم و در زمان تولد امام حسن فاز اول آن قابل بهره‌برداری است و زمینه را برای ایجاد صدها شغل فراهم کرده است.

 

  این وضعیت باید تغییر کند و قابل ادامه نیست. دعوای سیاسی و این دولت و آن دولت نیست بلکه باید مدیریت به نفع مردم متحول شود.

 

  یکی از حوزه‌هایی که محیط‌زیست بسیار مهم است جاهایی است که ما مشکل زیست‌محیطی داریم و می‌توان با کشاورزی از مخاطرات پیشگیری کرد.  کشاورزی گلخانه‌ای باید افزایش و صنعت و معدن می‌تواند شغل بسیاری ایجاد کند و 60 درصد در حوزه خدمات امکان ایجاد شغل وجود دارد.

 

یک موسسه مالی می‌آید پول‌هایی مردم را برمی‌دارد و مایه نگرانی آنها می‌شود؛ چه جایگاهی به اینها اجازه و مجوز می‌دهد. تا تحول در نظام اداری ایجاد نشود و نظام اداری سالم نداشته باشیم منشا تحول نمی‌شود.

الان فساد در کشور ما فراجناحی شده و مربوط به جناح یا دولت خاصی نیست. اینکه یک دولتی بیاید بگوید فساد برای دولت بود که برای مردم اطمینان‌بخش نیست؛ بلکه باید از مبارزاتش بگوید. جامعه دیگر کشش شنیدن پرونده فساد جدید را ندارد. رشوه، پارتی‌بازی و اینجور چیزها در «دولت کار و کرامت» جایگاهی ندارد. رئیس دولت باید اولین مدعی فساد باشد نه اینکه روزنامه‌ها بگویند حقوق نجومی و دردی بر دردهای مردم افزوده شود و وقتی روزنامه‌ها میگویند فساد وجود دارد، گارد گرفته شود.


اولین کار دولت توانمندسازی بخش خصوصی است. چگونگی خصوصی‌سازی مهم است. به عنوان طلبه‌ای که ۳۰ سال سابقه مدیریت دارم و ۱۰ سال در سازمان بازرسی بودم به خوبی دستگاه‌ها را می‌شناسم. بسیاری از مناقصه‌ها با حضور نماینده سازمان بازرسی موردبازنگری قرار می‌گرفت و ما این را پیگیری کردیم.


مساله دولت الکترونیک که ۱۵ درصدش فقط تا کنون اجرا شده یکی از راه های مقابله با فساد است.

فرهنگیان خودشان می‌توانند نظام آموزشی را متحول کنند. برنامه ما مبتنی بر نظر کارشناسی است که بسیاری از مجموعه‌های علمی و دانشگاهی که سال‌ها کار پژوهشی کردند پشتیبان این برنامه است. در حوزه زنان و هنرمندان و سایر حوزه‌ها همین‌طور است. علم و سیاست و اقتصاد باید پیوند داشته باشد نه اینکه جدا از هم حرکت کند.

هنر در اولویت ما قرار دارد. توجه به آثار فاخر هنری، فیلمنامه‌هایی که هنوز نتوانستند به دلیل نبود سرمایه تبدیل به فیلم شوند، بیمه هنرمندان و... از اولویت‌هاست.

حقوق شهروندی باید در عرصه عمل و اجرا باشد. چندبار در این کشور حقوق شهروندی نوشته شده اما حق شهروندی جوان است که کار داشته باشد، حق زنان است که به نقش‌شان برسند و... این‌ها اجرا می‌خواهد و یک مجموعه باید بیاید این‌ها را عملی کند. ما قانون کم نداریم، حقوق شهروندی باید در عمل ایجاد شود، حق شهروندی برای کسی است که در استانی با شرایط بدآب‌وهوا است و حق جوان آماده ازدواج و حق کسی است که باید کار شرافتمندانه داشته باشد اما ندارد و خجالت می‌کشد.


ما مخالف روابط با کشورها نیستیم اما نباید کشور را معطل این بگذاریم که بالاخره سرمایه از بیرون بیاید تا مشکلات حل شوند. نگاه به بیرون از کشور باید تغییر کند، ما موافق تعامل عزتمندانه هستیم اما نباید کشور را معطل گذاشت.  اعتقاد ما برون‌نگری و توجه به درون‌زایی است.  نگاه جناحی و حزبی نیز مشکلات کشور را مضاعف می‌کند.  باید به منافع ملی بی‌اندیشیم.


نگاه سیاسی، حزبی، این باشد و آن نباشد مشکلات کشور را بیشتر می‌کند. باید فرای جناح‌ها به حل مشکلات کشور پرداخت. می‌توان در کشور نهضت ازدواج راه‌اندازی کرد، 11 میلیون جوان آماده ازدواج منتظر چه چیزی هستند. دولت باید برای مسکن بهداشت درمان و معیشت زمینه‌های لازم را فراهم کند، مساله آموزش، بهداشت، مسکن، درمان و... را باید اصلاح کرد. این به آن معنا نیست که تمام این‌ها زیر نظر دولت باشد. اصل حرکت ما در راستای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور است. دولت باید نظارت گر باشد نه متصدی. دولت متصدی خوبی نیست اما می‌تواند ناظر خوبی باشد.

 

دولت باید خواب و شب و روز نداشته باشد. ۱۲ درصد بیکاری که اعلام می‌کنند آمار متوسط است. ما ۴۰ درصد تحصیلکرده بیکار و ۳۰ درصد جوان بیکار داریم.

نباید نسبت به مردم درباره جنگ و بحران‌ها اینقدر هشدار دارد، ما بیش از هر زمانی امروز در کشور امنیت داریم. اگر می‌خواهیم نگران باشیم باید نگران آسیب‌های اجتماعی و بحران مسکن و بحران بیکاری باشیم.

اگر رئیس دولت شخصا شوراها را اداره نکند و به یک وزیر واگذار شود با وقتی که رئیس جمهور بیاید بسیار فرق دارد. رییس‌جمهور که خودش وسط میدان بیاید همه وزرا به خط می‌شوند.

 

ریشه بسیاری از مفاسد مواد مخدر است،به‌طور مثال قانون‌گذار ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد کرده است، در این دوره این شورا چند جلسه با حضور رئیس‌جمهور تشکیل‌شده است، درحالی‌که با حضور رئیس‌جمهور همه وزرا به خط می‌شوند.  امروز کار آسیب‌های اجتماعی کار را به جایی رسانده که رهبر انقلاب شخصا وارد این حوزه شده‌اند و نزدیک به ۷ جلسه را تاکنون برگزار کرده‌اند. حضور ایشان به همه مسوولان حس می‌دهد.

 

ما در آستان قدس نه اتوبوس آوردیم نه اتوبوس بردیم. تنها تغییر رویکرد دادیم. مثلا گفتیم از امروز دیگر کسی حق ندارد حتی یک درخت از باغ‌های آستان قدس را قطع کند.   تغییر رویکرد در آستان قدس رضوی کاملاً محسوس است، لذا دال مرکزی برنامه ما در دولت تحول در مدیریت اجرایی، اداری و اقتصادی کشور است.

 

به یک جریان سیاسی و جناح خاصی تعلق ندارم، تعلق ما به نظام جمهوری اسلامی و مطالبات رهبر معظم انقلاب و مردم است.  این مساله به گستردگی تمام کسانی است که دل در گرو ایران دارند، اگر خادمی ملت ایران حاصل شود تمام مردم دیده خواهند شد.

 

آنچه نماد دولت کار و کرامت است نمادش کارت شناسایی ملی است  که هیچ قوم و گویش و جریان سیاسی خاصی را در نظر نگرفته، بلکه به گستردگی همه کسانی است که دل در گروی ایران اسلامی دارند و دغدغه‌شان مردم و همه ایران است.
 

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن