دیدبان

شما حتی نمی‌گذارید مردم نفس بکشند

شما حتی نمی‌گذارید مردم نفس بکشند

به گزارش دیدبان، اسحاق جهانگیری در مناظره اول نامزدهای انتخاباتی، مدعی شد که ساخت برج در تهران باعث آلودگی هوا در ایران شده اما واقعیت ماجرا چیست؟

 

به گزارش رجانیوز، در چهارسال از عمر دولت یازدهم شنیدن «تقصیر دولت قبل است» به یکی از عادات روزمره مردم تبدیل شده بود. جمله ای که در پاسخ به هر سوال مردم از مسئولان بیان می شد. پاسخی که فرقی نداشت سوال درباره وضعیت اقتصادی باشد یا تحریم های بین المللی و یا حتی بلوکه شدن دارایی های ایران در کشورهای غربی. در همه این موارد دولت گذشته مقصر اصلی تمامی مشکلات امروز بود. 

 
موضوع آلودگی هوا هم که دیگر قصه پر غصه مردم در دولت یازدهم شده است یک روز تهران و سایر کلانشهرها از شدت آلودگی هوا نفسشان به تنگ می‌آید و یک روز دیگر مردم خوزستان، کرمانشاه و اهواز زندگی‌شان با خاک یکسان می‌شود. مشکلی که بازهم علت آن را باید در دولت گذشته جست و جو کرد.  چرا که مقصر گرد و غبار و ریزگردها به گفته رئیس محیط زیست، داعش است و آلودگی در کلان‌شهرها به گفته معاون خانم رئیس طبیعی است!
 
در همین راستا سعید متصدی معاون محیط زیست در  اظهار نظری در خصوص آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور در فصل سرما گفته بود: «اینکه آلودگی هوا داشته باشیم در این فصل امری طبیعی است، همانطور که برف و کولاک طبیعی است بروز پدیده اینورژن نیز طبیعی است».

 

متصدی در این مصاحبه با اشاره به این که  ایران از سال ١٣٥٠ دچار آلودگی هوا بوده و هر شهری که کلان‌شهر شد در زمره شهرهای آلوده قرار گرفت، از برنامه های سازمان حفاظت از محیط زیست برای رفع این مشکل نیز سخن می گوید. برنامه ای که بخش عمده آن را توقف تولید بنزین در داخل کشور و واردات بنزین موسوم به یورو 4 تشکیل می داد. بزنینی که برخلاف ادعا های مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست، کیفیت آن مورد شک قرار گرفت و در همان مقطع از سوی برخی نمایندگان مجلس بر بی کیفیت بودن این بنزین ها انتقاد وارد شد.

 

معاون ابتکار در این باره گفته بود: تاکنون اقدامات بسیار خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا در کشور صورت گرفته است؛ مثلا حذف بنزین پتروشیمی، حذف آروماتیک‌ها و بنزن از سوخت، این‌ها کار ساده‌ای نبود اما انجام شد بنابر این چرا این افراد این اقدامات را نمی‌بینند و فقط 2 روز آلودگی هوا را که آنهم بخش زیادی از آن در این فصل امری طبیعی است، می‌بینند. 

 

16 بهمن‌ماه 95 بود که آقای ناصر سودانی نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای با تسنیم ضمن انتقاد از کیفیت بنزین‌های وارداتی گفته بود: روند عدم توجه به بنزین وارداتی و تولید داخلی طی ۱۰ سال گذشته انجام گرفته است و این مرغوب نبودن بنزین را در ۳ سال گذشته به طور ویژه‌تر شاهد بوده‌ایم که البته تذکرات لازم را ارائه کردیم. هنوز نمی‌دانیم که آیا بنزینی که از خارج از کشور وارد می‌شود فرآیند نظارت را به طور دقیق طی کرده یا همراه با حب و بغض‌ها بوده است یا اینکه احیاناً گاهی نیاز ما را وادار می‌کند تا به تسلیم شدن در برابر هر ماده وارداتی تن دهیم و این نمی‌تواند پاسخ مناسبی برای رعایت سلامت و امنیت روانی مردم باشد. 

 

اما نکته قابل تامل اینجا است که اگر بروز آلودگی هوا در فصل های پائیز و زمستان طبیعی است و همانند پدیده هایی مانند برف و باران باید با آن برخورد کرد و به اصطلاح «آن را تحمل کنیم» چرا معصومه ابتکار بر آلودگی بنزین های تولید داخل تاکید داشت و توقف تولید بنزین داخل را جزء اولین برنامه های خود بعد از تصدی ریاست سازمان قرار داد. 

 
به هر حال حذف نزین داخلی و توقف تولید آن را می توان یکی از نمونه های بارز تغییراتی ملموسی دانست که در دولت یازدهم روی داده است. درست است که میزان آلودگی هوا نسبت به دوران قبل تغییر زیادی نداشته و حتی بیش تر هم شده است اما در مقابل میزان واردات بنزین از حدود 2 میلیون لیتر در سال 91 به 12 میلیون لیتر در سال 95 رسیده یعنی 6 برابر! و این یعنی تغییر!

 

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس