دیدبان
خوش چشم در مناظره "سایه جنگ، واقعیت یا توهم"

اصلاح‌طلبان کاسب شوم جنگ هستید

اصلاح‌طلبان کاسب شوم جنگ هستید
  به گزارش دیدبان،مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل سیاست خارجی عصر امروز در مناظره‌ با مهدی مطهرنیا از کارشناسانان حوزه سیاست خارجی که با عنوان سایه جنگ، واقعیت یا توهم که در دانشگاه تربیت مدرس و به همت بسیج دانشجویی برگزار شد، صحبت‌های روز گذشته رهبر معظم انقلاب که بسیار هم ایشان به کلمات مقید هستند، نمی‌گویند که سایه جنگ وجود داشت، بلکه می‌گویند خودداری دشمن. یعنی دشمن اصلاً سراغ جنگ و اقدام سخت نرفته است.
 
به گزارش دیدبان به نقل از فارس وی ادامه داد:‌ رهبر معظم انقلاب از شهریور سال گذشته تا به امروز سه بار جواب آن سخنی که ادعا می‌کرد سایه جنگ را من از سر کشور بردم، داده‌اند. یک جریان در کشور وجود دارد که دوست دارد به رقبای خود بگوید کاسب تحریم، اما من می‌گویم شما کاسب شوم جنگ هستید.
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان داشت: در قرارداد الجزایر هم همین جریان همین صحبت‌ها را می‌کرد. از سال 2001 یعنی پس از حادثه 11 سپتامبر اوج این مسئله را در سال 2005 با همین ادعای سایه شوم جنگ شاهد هستیم.
 
خوش‌چشم خاطرنشان کرد: دیپلمات ارشد آمریکایی به نام خانم لبرت که در مذاکرات با ایران در زمینه القاعده و طالبان حضور داشت، می‌گوید رفتار ایرانی‌ها پس از حادثه 11 سپتامبر برای ما عجیب بود. ایرانی‌ها دو سال با ما مذاکره کردند و هر کاری که می‌گفتیم انجام می‌دادند.
 
وی در این باره ادامه داد:‌ لبرت می‌گفت ایرانی‌ها از ما هیچ نمی‌خواستند و از اولش هم هیچ چیزی به آنها نرسید و در آن زمان تعجب کردیم که چرا ایرانی‌ها از ما چیزی نمی‌خواهند و اگر فکر می‌کردند ما از روی هوا و هوس به خاورمیانه حمله‌ کرده‌ایم، پس ما باید بسیار احمق باشیم.
 
خوش‌چشم اظهار داشت: در آن زمان وقتی بوش ایران را محور شرارت خواند، برخی بسیار ترسیدند. بوش این کار را کرد و نتیجه هم گرفت. دیپلمات ارشد آن زمان کشورمان آقای صادق خرازی طرحی را آماده کردند که در آن ایران به طورکلی انرژی هسته‌ای را کنار می‌گذاشت و در انتها پس از قبول توافق‌نامه اعراب و اسرائیل، اسرائیل را نیز به رسمیت می‌شناخت. تا این طرح به واشنگتن می‌رود و جوابی را که از طریق سفارت سوئیس به ما می‌هند این است که شما بیجا کرده‌اید برای ما شرط می‌گذارید.
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار داشت: آمریکایی‌ها از آن سال به بعد حسرت آن روزها را می‌خورند. مسئله دیگر در مورد اینکه اصلاً هیچ گاه سایه جنگ بر روی کشور نبوده است، این است که در سال 2013 حسین موسویان می‌گوید دلیلی ندارد کسی با ما جنگ کند، چون ایران حداکثر همکاری‌ها را می‌کند و بمبی ندارد.
 
وی در پاسخ به اظهارات مطهرنیا مبنی بر اینکه سیاست خارجی از رهبری خط می‌گیرد، گفت: در پاسخ به این سوال ارجاع می‌دهم به نامه برخی نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس ششم که با ادبیاتی سخیف به رهبری خطاب می‌کنند که باید جام زهر را سر بکشید. اینها برای گرفتن منافع داخلی، حاضرند منافع خارجی جمهوری اسلامی را نابود کنند. این گزاره‌ای که برخی می‌گویند اگر من نباشم جنگ می‌شود، جزو سخیف‌ترین حرف‌ها است. این نوع حرف زدن یعنی اینکه تنها منافع خودشان را می‌بینند.
 
خوش‌چشم تصریح کرد: رهبری در سخنان دیروز خودشان از حضور مردم و قدرت نظامی می‌گویند ولی هیچ سخنی از خودشان نمی‌گویند. در گزارش بیست تینگ تنگ که منتشر شده است، اصلاً گزینه‌ای نظامی اشاره نمی‌شود. این سوال مطرح است که اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله کند، چه کسانی در آمریکا درگیر این جنگ می‌شوند. در زمانی که بوش مدعی حمله به ایران بود، ژنرال‌های چند ستاره و سناتورهای آمریکایی حق حمله به ایران ندارید و اگر حمله کنی، جلویت می‌ایستیم.
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان داشت: ژنرال‌های آمریکایی می‌گویند آن احمق‌هایی که در جنگ به عراق به ما می‌گفتند اگر به این کشور حمله کنید مردم عراق با گل جلویتان می‌آیند، آن احمق‌ها در مورد ایران این حرف‌ها را نمی‌زنند. ایران قدرت دفاعی بسیار محکمی دارد. موشک و قایق‌های تندرو دارد و دستگاه‌های اطلاعاتی دارد که به آمریکا در سراسر دنیا ضربه می‌زند. سپرهای دفاعی ما تنها جلوی بعضی از موشک‌های ایران را می‌تواند بگیرد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: فتنه 88 باعث شد محملی به وجود آید برای اعمال تحریم علیه ایران. هزینه همه این هزینه‌سازی‌ها برای مملکت بر دوش مردم می‌افتد. آقای ظریف هم در ژنو و هم در جلسه‌ای که قبل از نوروز بود، گفت؛ اینکه می‌گویند خزانه مملکت خالی است دست ما را در مذاکرات بست. ما آنجا مذاکره می‌کنیم و برخی پشت ما را خالی می‌کنند.
 
خوش‌چشم با اشاره به استفاده جریان اصلاحات از فرمول فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا برای رسیدن به اهداف خود گفت: شب قبل از انتخابات میرحسین موسوی در گفت‌وگو با مجله تایمز می‌گوید من رئیس‌جمهور هستم و اگر هم رئیس‌جمهور نشوم تقلب شده است و این توده‌های مردم در کف خیابان باقی خواهند ماند. اینها می‌مانند تا به رهبری فشار بیاورند.
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: دلیل مخالفت‌های من در مورد برگزاری مناظره در مورد مسائلی چون برجام و مسائل جنگ این است که مردم مشکل اصلی‌شان معیشت است و معیشت آنها بد است و بهتر است درباره مسائل اقتصادی صحبت شود.
 
وی در پاسخ به اظهارات مطهرنیا مبنی بر اینکه تلویحاً او را احمدی‌نژادی خواند، بیان داشت: بنده طرفدار آقای احمدی‌نژاد نیستم و این مسئله که شما می‌گویید من عضو جمنا هستم، اصلاً صحت ندارد. همین الان هم آمریکا روی مسئله موشکی و منطقه‌ای ما حساس شده است و عین همان مسیر هسته‌ای را طی می‌کند و تحریم‌ها را ادامه می‌دهد.
 
خوش‌چشم تصریح کرد: چه کسی گفته جریان اصلاحات نباید باشد، بلکه جریان‌های سیاسی باید باشند مادام که به قانون اساسی پایبند هستند. چند درصد مطالبات مردم حصر است، روی صحبت من با اصلاح‌طلبان است که مگر آقای روحانی به شما وعده رفع حصر نداده بود؟ چرا به وعده خود عمل نکرده است؟
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه زمانی آمریکایی‌ها به مبارزه با ایران می‌پردازند، گفت: راکفلر یکی از بزرگ‌ترین افراد پشت صحنه سیاست خارجی آمریکا می‌گوید اگر مملکت ایران به دوران قبل از انقلاب هم برگردد، ما دیگر به آنها اعتماد نداریم، بنابراین مقابله با ایران باید تا ابد باید ادامه داشته باشد.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن