دیدبان
عضو هیئت موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب

مدیریت کشور را قفل کرده‌اند

 مدیریت کشور را قفل کرده‌اند

به گزارش دیدبان،رضا روستاآزاد؛ متولد سال 1340 است. وی از دبیرستان خوارزمی با رتبه اول فارغ التحصیل شد. در کنکور سراسری سال 1358 رشته ریاضی و فیزیک، با رتبه 27  قبول شد و توانست با رتبه اول از هر سه مقطع کارشناسی (دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان)، کارشناسی ارشد (UETU ترکیه) و دکتری دانشگاه (Waterloo کانادا) ‌فارغ التحصیل شود.از فعالیت‌های علمی وی می‌توان به انجام 39 پروژه پژوهشی، انتشار 43 مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی، 68 مقاله در کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی، و بیش از 80 راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اشاره کرد.در 25 مرداد 1389، رضا روستا آزاد طی حکمی از سوی کامران دانشجو، وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی شریف انتخاب شد. روستا آزاد پیش از این انتصاب استاد دانشکده مهندسی شیمی نفت دانشگاه صنعتی شریف بوده و مسئولیت معاونت پژوهشی و فناوری این دانشگاه را نیز برعهده داشته است. آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفتگوی ما با عضو هیئت موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است.

*دلیل تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از منظر شما چیست؟

تشکیل «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در برهه فعلی به دلیل نیازی بود که در شرایط فعلی کشور احساس می شد. هدف اصلی این جبهه این است که نیروهای توانمند و کاری که علاقه به کشور داشته و اصول آن‌ها مبتنی بر ارزش‌های انقلاب است، صرف نظر از گرایش سیاسی به کار گیرد و از آنان استفاده کند.

در حال حاضر کشور از یک طرف با فرصت های فوق العاده ای رو به روست و از طرف دیگر مدیریت کشور تحت مدیریت مدیران سیاست زده قفل شده است به طوری که در حوزه اجرا مدیران کارآمد به خاطر برخوردهای سیاسی برخی جریانات امکان خدمت رسانی را از دست داده و در عین حال فضا برای کسانی که در عرصه مدیریت توانمندی ندارند، مهیا شده است. این امر باعث شده مدیریت کلان و خرد در کشور دچار مشکل شود در شرایطی که کشور برای بهره بردن از فرصت های داخلی و خارجی مهیا شده نیازمند مدیریت کارآمد است اما به دلیل سیاست زدگی در امور اجرایی کشور امکان بهره مندی از چنین مدیریتی وجود ندارد.

*یعنی این مشکل با تشکیل جبهه مرتفع می شود؟

به هر حال تشکیل جبهه ای که به واسطه آن با هدف قرار دادن اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی، مردم به صحنه مدیریت امور کشور آمده و کار را در دست بگیرند به عنوان نیاز واقعی و فوری احساس شد.

*چرا این اتحاد بین نیروهای انقلابی معمولا با مشکلاتی در گذشته مواجه بوده؟

یکی از مشکلات جوامع امروز و جامعه ما این است که سخت در کنار یکدیگر جمع و متحد می‌شویم و راحت دچار تفرقه می‌شویم که باید این ضعف جبران شود. در اوایل انقلاب شهید بهشتی یک حرکتی مانند جبهه مردمی نیروهای انقلاب به نام حزب جمهوری اسلامی تشکیل دادند که این حزب نیز در آن زمان در مسیر خود با چالش‌هایی روبرو بود. در آن ایام شهید بهشتی هم توسط عناصر ضد انقلاب در خارج و هم توسط برخی در داخل کشور مورد تخریب واقع می شد لذا امام خمینی(ره) پس از شهادت ایشان وی را مظلوم خطاب کردند. بعد از انتخابات 92 دولتی آمده که متاسفانه ادبیات انقلاب را دنبال نمی‌کند و خودش هم به این مسئله اذعان دارد که باید در این فضا کاری کرد و نمی‌شود منفعل بود.

*یعنی در تشکیل جبهه از الگوی حزب جمهوری اسلامی هم الهام گرفتید؟

در تشکیل این جبهه از الگوی حزب جمهوری اسلامی استفاده شده ؛ اما این جبهه متشکل از فعالان مذهبی اجتماعی است و جبهه مردمی نیز ویترین دیگران نیست که عده‌ای در پشت صحنه کار را اداره کنند و اعضای شورای مرکزی و دست اندر کاران هیچوقت این را نمی‌پذیرند که بازیچه دست دیگران شوند. بنای کار ما این است که صرفنظر از انتخابات آینده، این جبهه مردمی همیشه و از یک انتخابات تا انتخابات بعدی، از مدیران کشور سوال و مطالبه کند.

*آیا قبلا اقدامی مشابه با تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب صورت گرفته بود؟

 مشابه این حرکت اجتماعی چند سال پیش در قوه قضائیه با عنوان شورای حل اختلاف انجام شد، شکل گیری این شوراها باعث شد تا مردم بسیاری از موارد اختلاف و مناقشات بین خود را با مراجعه به شورای حل اختلاف و به صورت کدخدامنشی و بدون حضور در دادگاه یا نظر قضات رسمی حل و فصل کنند که این همان توانمندی مردم در مدیریت امور است.

*یعنی شما تشکیل جبهه را یک حرکت اجتماعی می دانید؟

بله، این جبهه در حقیقت یک حرکت اجتماعی برای فعال کردن نیروهای مردمی برای حضور در صحنه و مدیریت و نظارت بر عملکرد سیاسیون است تا مدیریت کلان از این طریق اصلاح شود.

*جبهه چه اقدامی برای حل مشکلات فعلی کشور که دولت در رفع آن کوتاهی کرده و یا نتوانسته در این زمینه گامی موثر بردارد را در دستور کار دارد؟

مشکلات کشور در عین وجود فرصت های فراوان آنقد زیاد است که حل آنها بدون التزام به اصول و ارزشهای انقلابی و حضور مردم در صحنه امکان پذیر نیست؛ وقتی مردم صحنه مدیریت امور کشور را ترک کنند نظام هرقدر هم بزرگ و قدرتمند باشد زمینه افول آن فراهم خواهد شد. رویکرد عمومی دولت یازدهم از زمان آغاز به کار به جای توجه به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی و محور قرار دادن مردم، به توجه به ظرفیت های بین المللی معطوف شد و آمریکا قبله دلهای آقایان شد تا در نهایت با فروش نفت بیشتر کشور را اداره کنند. ما انقلاب و دفاع مقدس را با حضور مردم توانستیم به نتیجه برسانیم و پس از آن با وجو ناامنی در تمام دنیا، امنیت کشور را به خاطر داشتن ملتی خوب توانستیم حفظ کنیم.تردیدی نیست که نقش مردم در برقراری این امنیت انکارناپذیر و بسیار پررنگ است.

*یعنی شما رویه دولت برای اداره کشور را غلط می دانید؟

رویه ای که دولت یازدهم برای اداره کشور از طریق فروش بیشتر نفت پیش گرفته شده رویه غلطی است که رژیم پهلوی هم در دوران قبل از انقلاب اسلامی آن را به کار می گرفت. رشد اقتصادی که امروز بیان می شود، رشد نفتی است و درآمد حاصل از آن هم به کشور وارد نشده است و در عین حال مردم رکود، تورم، بیکاری و مشکلات اقتصادی را لمس می کنند. این آمارها حاصلی ندارد جز آنکه اعتماد مردم به سخن دولتمردان از بین خواهد رفت.

*جبهه برای حل این مشکلات چه برنامه ای دارد؟

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بنا دارد تا حضور مردم را در صحنه مدیریتی کشور حداکثری کرده و لازمه آن حمایت از چهره های مردمی، ساده زیست، انقلابی و پایبند به ارزشهای اسلامی در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری است. تاسیس پارلمان متدینین برای حضور مردم در صحنه مدیریت کشور و فراهم کردن فضای مناسب که از دور ترین روستاها تا پایتخت مردم بتوانند حرف خود را بزنند از دیگر سازوکارهایی است که از طریق این جبهه می توان به آن دست یافت.

*در خصوص ارتباط این جبهه با جبهه پایداری انقلاب اسلامی کمی توضیح دهید؟

از ابتدای کار جبهه مردمی نیروهای انقلاب، بر سر این موضوع بحث شد که از ظرفیتهای جامعه از جمله جبهه پایداری استفاده شود براین اساس از این ظرفیت نیزغافل نیستیم و مشغول رایزنی هستیم.

*به نظر شما نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری باید چگونه عمل کند تا بتواند رای اکثریت مردم را داشته باشد؟

واقع گرایی از ویژگی های لازم برای برنامه های ارائه شده توسط افراد یا گروه های سیاسی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است. اگر این برنامه ها فاقد شاخصه های واقعی باشند و بر اساس اعداد و ارقام مفهومی و مشخص ارائه نشوند، فقط یک فهرست از آرزوها برای مردم خواهند بود که معمولا هم محقق نخواهند شد. یک برنامه حزبی باید مبتنی بر توانایی و عملکرد نامزد معرفی شده در عرصه های قبلی خدمت وی باشد.

یعنی کسانی که یک برنامه برای کشور ارائه می دهند حتما باید در مقطعی برنامه ای توسط خود آن ها یا تیم آن ها اجرا و به هدف رسیده باشد. کسی که می خواهد در حوزه ریاست جمهوری و اجرایی کشور منشاء اثر باشد باید علاوه بر داشتن برنامه جامع، یک برنامه یا حداقل بخش هایی از آن را خود یا تیم او قبلا اجرا کرده باشند به نحوی که مردم ببینند این برنامه و الگوی ارائه شده از سوی وی کار می کند و عملیاتی است و صرفا حرف های تئوریک و انتزاعی که اغلب اوقات هم در عمل جواب نمی دهد، نیست. باید نامزدها و یا گروه ها این توانایی را داشته باشند که در برنامه های خود و وضع موجود را به خوبی تببین و وضعیت مطلوب را نیز تدوین کرده و نحوه گذار را نیز شفاف تشریح کنند.

*در دوره های گذشته اینطور نبوده؟

دوره های گذشته فاقد ارائه برنامه توسط نامزدها بود، گروه و یا کسی که می خواهد وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود، قطعا باید مشخص کند که قبلا چه سابقه ای داشته و چه کارهای اجرایی انجام داده اند،از طرفی مردم نیز باید برنامه ها را بررسی و نتیجه بگیرند که کارها و فعالیت های وی مبتنی بر برنامه بوده یا بر مبنای مدیریت روزمره بوده است.

*به نظر شما برای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باید چه کار کرد؟

قاعدتا هر قدر مردم نامزدهای شایسته تر، سالم تر و با برنامه تر را در عرصه انتخابات ببینند به اینکه حضورشان می تواند به نتیجه ای منتج شود که برای آنها و کشور موثر است، دلگرم ترمی شوند. رویکرد عمومی که هر فرد یا گروهی می تواند درعرصه انتخابات داشته باشد این است که افراد توانمند، صادق و کاردان را شناسایی و تشویق کنند که در انتخابات حضور پیدا کرده و خود نیز در فرایند انتخابات، مشارکت فعال داشته باشند.

منبع مشرق نیوز

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن