دیدبان
سردار فدوی در برنامه جهان‌آرا:

جرئت تحریم نفتی ما را نداشتند

 جرئت تحریم نفتی ما را نداشتند

به گزارش دیدبان، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میهمان برنامه شب گذشته جهان‌آرا بود که در باره اقتدار دفاعی نیروی نظامی انقلاب اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

در ابتدای این برنامه سردار فدوی با تبریک اعیاد شعبانیه با بیان این مطلب که تمام روزهای ماه شعبان تعیین‌کننده است گفت: امروز روز بزرگ پرچمدار پاسدار اسلام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. خط سرخ حسین(ع) از روز عاشورا شروع و همه مصیبت‌های عالم در این روز برای اهل بیت(ع) جمع شد و ان‌شاءالله نتیجه آن ظهور حضرت ولی عصر(عج) است تا این خطی را که پیامبر اسلام شروع کرد به وعده‌ای که داد منجر شود و آن‌موقع است همه عالم تجلیات اسلام را می‌بینند.

فرمانده نیروی دریایی در پاسخ به این سئوال که «چگونه به خود متذکر شویم که چه تفاوتی با دیگر سایر کشورهای منطقه از نظر امنیت داریم» تصریح کرد: انقلاب اسلامی وقتی به پیروزی رسید روند جدیدی را شروع کرد که این روند ادامه همان روندی است که در زمان پیامبر اسلام شروع شده بود. به‌خاطر اینکه اسلام در قرن‌های متمادی مهجور واقع شده بود، حضرت امام(ه) با انقلاب اسلامی، ادامه راه پیامبر اسلام و ائمه اطهار را دنبال کردند.

وی ادامه داد: ابتدا باید به ماهیت جنگ و عاملی که می‌خواهد ناامنی را به‌وجود بیاورد توجه کرد. اگر به ماهیت آن توجه نکنیم امکان دارد به خطا برویم. ماهیت جنگ‌های دنیا با ماهیت جنگ‌های متفاوت است. ماهیت جنگ ما با دشمن بزرگ یعنی آمریکا تقابل حق و باطل است.

فدوی با بیان این مطلب که هیچ‌کدام از بیانات حضرت امام و رهبر معظم انقلاب خارج از اسلام نیست تأکید کرد: وقتی به ماهیت این جنگ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هیچ‌وقت از بین نرفته است. از روز اول پیروزی انقلاب شروع شد و ادامه دارد. دشمنان ما فکر می‌کردند انقلاب ما قدرت کمی دارد و به‌خاطر همین با موارد کوچک شروع کردند، ولی هرچه می‌گذشت می‌دیدند که قدرت انقلاب خیلی بیشتر از این حرف‌هاست و سراغ کودتا رفتند و وقتی موفق نشدند به این نتیجه رسیدند که باید جنگی تمام عیار علیه انقلاب اسلامی برپا کنند.

وی افزود: هشت سال ما را درگیر جنگ کردند و اگر می‌دانستند که در این جنگ به موفقیت نمی‌رسند دست به این جنگ نمی‌زدند.

فدوی در پاسخ به این سئوال که اگر بخواهید خود را با زمان جنگ هشت‌ساله که در فقر مطلق جنگ‌افزاری بودیم با اکنون مقایسه کنید به چه نکاتی اشاره می‌کنید تأکید کرد: قطعاً هیچ‌گونه قیاسی نمی‌شود انجام داد. نه‌تنها با 35 سال پیش قابل مقایسه نیستیم که با چندسال پیش قابل مقایسه نیستیم. یک روند با شتاب و با سرعت خیلی زیاد زمانی به‌وجود می‌آید که مبانی را درست انتخاب کرده باشیم.

وی در توضیح ماهیت نبرد حق و باطل گفت: دشمن اگر بداند امشب می‌تواند روال حق را برهم بزند آن را به فردا مؤکول نمی‌کند، اگر این کار را نمی‌کند چون مطمئن است نمی‌تواند. در این سی و اندی سالی که از انقلاب گذشته دشمنی دشمن به رهبری آمریکا نه‌تنها کم نشده، بلکه هر روز اضافه شده است، اما جرئت اقدام علیه ما را ندارند.

فدوی با تقسیم‌بندی انواع حیات در دنیا به حیات طیبه و حیاتی که غربی‌ها سردمدار آن هستند توضیح داد: در حیات طیبه، خدا، وحی و حساب و کتاب وجود دارد و خداوند هم هیچ‌گاه بندگان خود را رها نمی‌کند، اما در حیاتی که غربی‌ها سردمدار آن هستند قرار است ثابت شود که خدایی وجود ندارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در باره «چرایی عدم تقابل نظامی امریکا به ایران» اظهار داشت: ما باید به تکلیف خودمان که همان تقواست عمل کنیم، وقتی به تکلیف عمل کردیم، بقیه کار را خداوند انجام می‌دهد. اینکه امام گفت مکلف به انجام تکلیف هستیم یعنی «یتق‌الله»، مکلف به نتیجه نیستیم. نتیجه را خداوند رقم زده که الان دشمنان ما دنبال این هستند که مقابل انقلاب اسلامی توان بازدارندگی درست کنند.

وی در توضیح این مطلب با بیان خاطره‌ای از اشتون کارتر وزیر دفاع سابق امریکا گفت: کارتر در سفر آخر خود در دوران مسئولیتش در ظفره امارات در حالی‌که پشت سرش هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بودند این جمله را گفت که «ما و متحدین فرامنطقه‌ای و متحدین منطقه‌ای به‌دنبال این هستیم قدرتی ایجاد کنیم تا در برابر ایران قدرت بازدارندگی ایجاد کند»؛ این را خداوند انجام می‌دهد. آمریکایی‌ها در اعماق وجودشان به این اعتقاد دارند که قدرت انقلاب اسلامی رو به فزونی است که آنها باید تمهیداتی انجام دهند تا بتوانند بازدارندگی ایجاد کنند.

فدوی در باره اولین گرفتاری که امریکایی‌ها در اروند پیدا کردند با بیان خاطره‌ای گفت: امریکایی‌ها در زمان اشغال عراق می‌خواستند با قایق از اروند به سمت عراق بروند، دو قایق سپاه به سمت این قایق‌ها به هوای اینکه اینها قایق‌های ماهیگیران یا قاچاقچیان هستند حرکت کردند. به محض رسیدن به قایق‌ها امریکایی‌ها دستان خود را روی سر گذاشتند.

وی ادامه داد: پاسداران برای ما تعریف می‌کردند که برای ما جالب بود بدون شلیک حتی یک گلوله این حرکت را انجام دادند. مسلماً این ترس را خداوند در دل آنها می‌اندازد.

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه تابحال بعد از جنگ چهار بار با قایق‌های امریکایی و انگلیسی مواجه شدیم یادآور شد: در همه این مواجهه‌ها پیروزی برای ما بوده است. در زمان جنگ هم دو سال تمام با نیروی دریایی امریکا تقابل داشتیم.

وی در توضیح آیه «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا» گفت: در زمان جنگ زمانی‌که به ما گفتند باید برای عملیات در خلیج فارس آماده شوید هیچ مقدمه‌ای فراهم نشده بود. هر مأموریتی سه چیز می‌خواهد؛ سازمان مناسب، آموزش و تعالیم و تجهیزات و تسلیحات، هیچ‌یک از اینها برقرار نبود، ولی وقتی این مأموریت را دادند انگار که همه پاسداران نیروی دریایی از روز ازل آماده بودند به سمت محل عملیات حرکت کردند.

وی افزود: مجموع عملیات دریایی سپاه پاسداران به این منتج شد که تعریف جدیدی از نیروی دریایی شکل گرفت. اگر تا قبل از این نیروی دریایی امریکا را قدرت بلامنازع در دریا می‌دانستند، اما حالا از نیروی دریایی سپاه پاسداران به عنوان قدرت دوم در دریا نام می‌برند، حالا هم این اتفاق افتاده که امریکایی‌ها جرئت نمی‌کنند به سمت ایران یک گلوله شلیک کنند.

فدوی در پاسخ به این سئوال که آیا با پیشرفت جنگ‌افزارها روحیه پاسداران همانند روحیه زمان جنگ است با اشاره به آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» تصریح کرد: بالابردن استطاعت قابل فهم است و همه می‌فهمند. استطاعت امری ثابت نیست، بلکه جاری است و امروز استطاعت شما با استطاعت فردای شما باید دو تا باشد. یک جریان دائمی است که وجود داشته است و هیچ‌گاه از این غافل نبوده‌ایم.

وی در باره عوامل قدرت در سازمان‌ها گفت: عاملی وجود دارد که محیط بر همه عوامل و روح حاکم برآنهاست که اگر باشد عوامل دیگر معنا و مفهوم پیدا می‌کند و آن هم عامل «پاسدار» است. عامل پاسدار به قدرت خودش باقی است. پاسدار مشخصه‌هایی دارد که محیط بر عوامل دیگر است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با برشمردن مشخصه‌های پاسدار از قول رهبر معظم انقلاب گفت: ایمان، باور به وعده خدا و کارکردن با شور و نشاط از ویژگی‌های پاسداران است.

فدوی با اشاره به سندی که از طرف امریکایی‌ها منتشر شده و در آن الزامات آمریکایی‌ها برای ورود به جنگ مشخص شده است گفت: در این سند چهار الزام نظامی و 9 الزام غیرنظامی وجود دارد. تجسم دقیق نظامی از روند تحولات جنگ، اطمینان از توانایی کنترل دامنه و شدت جنگ در سطح مطلوب، اطمینان از پذیرش تلفات قابل قبول و اطمینان از پیروزی قطعی الزامات نظامی این سند هستند که تابه‌حال هیچ‌گاه به این چهار الزام نرسیده‌اند.

وی در توضیح الزامات سیاسی و غیرنظامی این سند گفت: «به‌وجود آمدن جو و شرایط موافق افکار عمومی در داخل امریکا»، «درک و تعریف روشن از منافع ملی امریکا»، «وجود یک یا چند متحد مهم و در شکل ایده‌آل آن تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی برای جنگ»، «فراهم شدن زمینه‌های مشروعیت و مقبولیت تهاجم در میان افکار عمومی منطقه»، «تأمین هزینه‌های جنگ»، «وجود تمایل ابتدایی برای جنگ»، «جلب افکار عمومی جهانی به‌ویژه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای جنگ با انقلاب اسلامی»، «وجود حوادث عملیاتی و استراتژیکی علیه منافع امریکا» و نهمین آن که مربوط به کشور ماست، «آشکار شدن تزلزل و تردید در اراده طرف مقابل» است. اینها الزاماتی هستند که در این سند آمده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان این مطلب که نهمین الزام غیرسیاسی سند مزبور دارای 9 ویژگی است که در سال‌های متمادی خیلی‌ها در داخل کشور دنبال آن بودند افزود: «عدم وجود وحدت وانسجام ملی»، «وجود گروه‌های فشار و احزاب مخالف و قدرتمند»، «وجود شکاف‌های اعتقادی میان مردم»، «وجود شکاف‌های طبقانی و اختلاف زیاد اقتصادی»، «عدم وجود رهبری قاطع و جامع‌نگر»، «عدم وجود نیروی نظامی قدرتمند که نقش بازدارندگی داشته باشد»، «عدم وجود منابع پشتیبانی»، «عدم وجود استراتژی مشخص و مدون» و «عملکرد انفعالی در برابر امریکا» از نشانه‌های آشکار شدن تزلزل و تردید در اراده‌ها است.

وی در باره عملکرد انفعالی در برابر امریکا توضیح داد: زمانی‌که محاسبه غلط در برابر امریکا انجام دهیم دچار عملکرد انفعالی می‌شویم. محاسبه غلط یعنی اینکه بفهمند الزامات اقدام علیه ما وجود دارد. به‌لحاظ  ساختاری که در انقلاب اسلامی وجود دارد، دور از ذهن است که دشمنان ما به این تلقی دست پیدا کنند. مجموعه‌های انقلاب با قوت کامل و بیشتر از گذشته در کشور برقرار است.

فدوی افزود: در سال 76 اوضاع طوری شد که می‌گفتند امریکا 19 نقطه ما را با موشک می‌زند. می‌گفتند چون 19 امریکایی در منطقه‌ای در عربستان کشته شدند و سعودی‌ها گفتند کار ایرانی‌ها بوده و امریکایی‌ها می‌خواستند تلافی کنند. نام مناطق را هم گفتند. رهبر انقلاب هم صحبتی کردند که خیلی جالب بود. فرمودند کسانی که در کاخ‌هایی شیشه‌ای نشستند که با یک سنگ کوچک شیشه‌ها فرو می‌ریزد چطور می‌گویند ما اقدام‌کننده علیه امریکایی‌ها بودیم؟ دو ساعت بعد وزیر دفاع عربستان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد مسئله «خُوَر» یک موضوع داخلی بوده و هیچ ربطی به عوامل خارجی نداشت.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به این مطلب که امریکایی‌ها جرئت نمی‌کردند وارد تحریم نفتی ایران شوند در وقایع پیش آمده در این موضوع ابراز تأسف کرد و گفت: مقام مسئول ما در تلویزیون گفت اگر امریکایی‌ها ما را تحریم نفتی کنند ما از توان‌مندی‌های خود در خلیج فارس استفاده نمی‌کنیم!

وی در باره این سئوال که آیا این حرف‌ها از سر بلاهت است یا خیانت تأکید کرد: امریکایی‌ها اگر از ما مطمئن نشده بودند جرئت نمی‌کردند وارد تحریم نفتی ما شوند. متأسفانه در خیلی موارد این‌گونه است. قدرت انقلاب اسلامی این‌قدر زیاد است که نمی‌گذارد این الزامات هیچ‌وقت برای امریکا به‌وجود بیاید، مگر اینکه امریکایی‌ها خلاف آن را از داخل متوجه شوند.

فرمانده دوران دفاع مقدس در پاسخ به این سئوال که «آیا سازوکار سیاسی کشور ما از اقتدار نظامی ما برای پیشبرد اهداف بین المللی خود درست استفاده می‌کند یا خیر» تصریح کرد: بعضی از دوستان می‌گویند چرا ما نمی‌توانیم قدرت خود را نقد کنیم و روی میز بیاوریم. من یک‌بار به یکی از دوستان گفتم درست است شما کار واجبی انجام می‌دهید که خیلی هم ثواب دارد، ولی واجب شما یک واجب مقدمه دارد که آن را انجام نمی‌دهید. مثل نماز که اگر وضو نگیرید نمازتان درست نیست. پای میز مذاکره می‌روند در حالی‌که از محتویات داخل جیب خودشان خبر ندارند و به آن واقف نیستند. در داخل جیب‌شان قدرت انقلاب اسلامی و قدرت نظامی است که امریکایی‌ها به آن معترف هستند، ولی دوستان ما به آن واقف نیستند.

وی تأکید کرد: قدرت انقلاب اسلامی طوری است که امریکایی‌ها می‌گویند ما باید دنبال قدرت باشیم که در برابر قدرت ایران بازدارنده باشد.

فدوی دومین قدرت در جیب مذاکره‌کنندگان را «آسیب‌پذیری دشمن» عنوان کرد و بیان داشت: مذاکره‌کنندگان باید از این قدرت‌ها مطلع باشند که نیستند. رهبر معظم انقلاب چندبار به من گفتند که اینها را ببرید و پیشرفت در عرصه نظامی را نشان‌شان دهید که بار آخر به‌صورت علنی فرمودند.

در ادامه یامین‌پور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نترساندن مردم از جنگ و تصریح ایشان بر اینکه این مردم هستند که نمی‌گذارند سایه جنگ بر ایران بیفتد نه مسئولین اظهار داشت: البته برعکس آن را هم می‌شود گفت که شاید مسئولین کاری کنند که سایه جنگ بر سر کشور بیاید، اگر مسئولی باشد که انفعال داشته باشد و نیروی نظامی و توان بازدارندگی داخلی را تحقیر کند و برای دشمن این اطمینان را حاصل کند که اگر حمله کند کشور توان مقابله را ندارد به جنگ کمک کرده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در توضیح آن گفت: مشخصاً وقتی محور و ملاک حکومت ولایت فقیه است، اگر روندی توسط افرادی پیگیری شود که رهبری قاطع وجود نداشته باشد، سایه جنگ را اضافه می‌کند. بیشتری هجمه‌ای که توسط دشمنان داخلی و خارجی به ایران وجود دارد به سپاه بر می‌گردد، چون امریکایی‌ها گفتند عدم وجود نیروی نظامی قدرتمند و عدم وجود منابع پشتیبانی می‌تواند آنها را به یک جنگی که برای آنها پیروزی به ارمغان می‌آورد سوق دهد.

فدوی در بخش پایانی این برنامه با تأکید بر این نکته که امریکایی‌ها دوست دارند همه کشورها از آنها تبعیت کنند گفت: انقلاب اسلامی خلاف این را ثابت کرده است. اگر به ماهیت اعتقاد داشته باشیم امریکایی‌ها نباید می‌گذاشتند ما باشیم، ولی قدرت انقلاب اسلامی طوری است که جرئت نمی‌کنند چپ به انقلاب نگاه کنند.

وی خاطرنشان کرد: الان در موضعی هستیم که ما مشخص می‌کنیم دشمن ما باید قدرت بازدارندگی داشته باشد. رزمندگان ما هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خودمان نقش آفرینی می‌کنند. درست است که وظیفه ذاتی انقلاب اسلامی کمک به مظلوم است، اما برای امنیت خودمان هم این کار را انجام می‌دهیم که متأسفانه یک‌سری آدم نمی‌فهمند.

منبع:فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن