دیدبان

حمایت از دولت ناکارآمد به چه قیمتی؟

حمایت از دولت ناکارآمد به چه قیمتی؟

به گزارش دیدبان،وضعیت اقتصادی کشور چندان مبهم نیست. دولت علیرغم آنکه بر رشد اقتصادی و مهار تورم به عنوان مهم ترین دستاوردهای خود تاکید می کند، مردم در کف کوچه و بازار، تغییر محسوسی را درک نمی کنند. علیرغم اعلام چندباره عبور از رکود توسط رئیس جمهور، رکود بر تمامی بخش های اقتصاد کشور سایه انداخته، هر روز کارخانه صاحب نام دیگری را از پای درمی آورد. در این شرایط، رهبر فرزانه انقلاب در صحن مطهر رضوی علاج واقعی مشکلات کشور را مدیری قوی معرفی کرده می فرمانید: «عزت ملی، امنیت ملی، اقتدار ملی، پیشرفت همه‌جانبه چه جور به دست می‌آید؟ من عرض می‌کنم بدون اینکه کشور یک اقتصاد قوی داشته باشد، اینها به دست نمی‌آید. نیاز ما اقتصاد قوی، تولید قوی، همراه با مدیریت قوی است؛ نیازمان این است: یک اقتصاد قوی و مطمئن و متکی به خود که دستمان به‌سمت دیگران دراز نباشد، بتوانیم انتخاب کنیم، بتوانیم حرکت کنیم، بتوانیم اقدام کنیم، بتوانیم روی قیمت نفت اثر بگذاریم، پول ملی را ارزشمند کنیم، قدرت خرید مردم را بالا ببریم؛ بدون یک اقتصاد قوی این‌جوری، نه به یک عزت مستمری خواهیم رسید، نه به یک امنیت مستمری خواهیم رسید.»

در همین شرایط، وزاری دولت اعلام می کنند برای حل مشکلات باید از خارج کشور، مدیر وارد کنیم! شخص رئیس جمهور نیز با انکار وعده های اقتصادی خود در برابر خبرنگاران، مدعی است:«  ۱۰۰ سال دیگر هم مشکلات حل نمی‌شود.» همه اینها در حالی است که وی در کوران تبلیغات انتخاباتی سال 92 گفته بود:« برای حل مشکلات برنامه کوتاه‌مدت یک‌ماهه و 100 روزه وجود دارد. می‌توانیم در زمان کوتاه تحول اقتصادی بوجود آوریم.» روحانی اما حالا نه تنها این وعده خود را انکار می کند که به خبرنگار تلویزیون سی سی تی وی چین هم می گوید:« بنده نگفته‌ام کلید همه مشکلات کشور حل موضوع هسته‌ای است، کلید حل مشکلات کشور عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است و همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم.» کنار هم گذاشتن تمام این واقعیات، معنای روشنی دارد و آن جز این نیست که با تداوم دولت فعلی، قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد.

همزمان ادعای مهار تورم و رشد اقتصادی نیز نه از سوی منتقدان که از سوی حامیان دولت، به چالش کشیده می شود. جدیدترین نظرسنجی های موسسات معتبر داخلی و خارجی نیز از رشد 10 درصدی رای منفی رئیس جمهور طی چند ماه اخیر حکایت دارد. رئیس جمهور اما در واکنش به این نتایج می گوید: «بهترین نظرسنجی برای من چهره های مردم است. مردم مرا که میبینند لبخند می زنند!» حسن روحانی پس از ثبت نام در وزارت کشور نیز گفته است:« از امروز به بعد حفظ برجام یکی از مهمترین مسایل سیاسی، داخلی و اقتصادی ایران خواهد بود. وی در ادامه تأکید کرد: هووهایی که بارها به قصد کشتن این فرزند یعنی برجام تصمیم گرفته بودند نمی‌توانند سرپرست خوبی برای آن باشند. بلکه همانهایی که تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای این توافق کردند باید مسیر را تا آخرین قدم ادامه دهند.» همزمان اما وزیر خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای از برنامه خود برای اعمال تحریم های فوق العاده بر علیه ایران خبر داده و رکس تیلرسون وزیر خارجه نیز از دستور ترامپ برای تجدیدنظر در برجام خبر می دهد.

در این شرایط سوال این است که روحانی می خواهد از کدام نوزاد مراقبت کند؟ مسئله اما به همین جا ختم نمی شود. موضوع جالب تر آن است که در حرکتی بی سابقه و عجیب، اسحاق جهانگیری نیز پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشته می خواهد به روحانی در مراقبت از نوزاد برجام کمک برساند. آنگونه که عزت الله ضرغامی در تحلیلی جالب در همین زمینه می نویسد:« کاندیدای پوششی برای رئیس جمهور مستقر کار شایسته ای نیست. باعث تنزل جایگاه او خواهد شد. در واقع با صدای بلند اعلام می‌کنیم که رئیس‌جمهور برای سرپا ماندن احتیاج به داربست دارد.» تلاش های اصلی دولت و حامیان او را اما باید در تخریب و ترور شخصیتی مدیران کارآمد و رقبای روحانی در رقابت های انتخاباتی جستجو کرد. مهم ترین سیبل این سیاست غیراخلاقی طی چند ماه گذشته، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بوده است. یعنی همان کسی که اتفاقاً رهبر انقلاب پیش از این فعالیت های وی در شهرداری تهران را مصداق مدیریت جهادی دانسته است.

قالیباف خیلی کم حرف می زند. در چهار سال گذشته نیز کمترین انتقاد را به سیاست های دولت در سطح رسانه ها بروز داده است. با این حال، کارنامه پر بار او، گویا تخریب سازمان یافته اش را برای حامیان رسانه ای دولت منطقی جلوه می دهد. قالیباف هر جا بوده، آنجا را متحول کرده است. گواه این مدعا، خدمات وی در سپاه، نیروی انتظامی و شهرداری تهران است. برگزیده شدن دکتر قالیباف به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان، از میان ۲۰۰ هزار شهردار جهان در سال ۲۰۰۸ و انتخاب شهر تهران به عنوان یکی از ۵ شهر برتر جهان در زمینه حمل و نقل و ترافیک شهری در سال ۲۰۱۱، احداث 100 کیلومتر مترو در تهران طی سال 95،  انتخاب پل طبیعت به عنوان یکی از پروژ‌ه‌های معماری برتر دنیا و همچنین انتخاب دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) به عنوان یکی از 10 پروژه برتر جهان در سال 2015، تنها بخشی از خدمات ماندگار قالیباف در تهران است.

قالیباف پیش از این به تصریح رهبر انقلاب و مرحوم هاشمی، نیروی انتظامی را نیز متحول کرده است. آنچنان که رهبر انقلاب سال 1383در دیدار با مسئولان عقیدتى سیاسى نیروى انتظامی درباره تاثیر حضور قالیباف در راس این نیرو می فرمایند:«امروز هم که الحمدلله فرمانده خوب، صالح، کارآمد و کاردان سردار قالیباف در رأس این نیروست و واقعا دارد کار می‌شود مردم هم راضی‌اند. بازخورد فعالیتهای شما و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله نیروی انتظامی اینجا می‌آید. امروز نیروی انتظامی در مقایسه با آن روز خیلی فرق کرده، اصلا یک چیز دیگر است، داستان دیگری است.» هاشمی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در آذر ماه 83 می گوید: «از موقعی که قالیباف به ناجا آمده است، حرکت اصولی‌‌ای را در پیش گرفته و پلیس امروز ما با پنج سال قبل تفاوت‌های زیادی دارد و امیدواریم این حرکت تصاعدی ادامه داشته باشد.»

قالیباف فردی است که هیچ وعده بر زمین مانده ای ندارد. فرصت کوتاه این گزارش اگرچه مجال پرداختن به این موضوع نیست، با این حال، یک مسئله واضح و روشن است و آن اینکه حامیان رسانه ای دولت به صورت آشکاری از حاکمیت تفکر مدیریتی قالیباف بر تمام کشور هراس دارند. جالب آنکه دولت نیز همزمان تنها برنامه خود برای دولت آینده را حفظ نوزاد برجام تلقی کرده، به واردات مدیر خارجی برای اداره بهتر کشور می اندیشد. در این شرایط سوال این است که منافع ملی تا چه حد برای نشریات زنجیره ای اصلاح طلب اولویت دارد؟ آیا فروپاشی اقتصادی کشور طی 4 سال آینده، به تداوم مدیریت خسته و پیر دولت روحانی بر مصادر اجرایی کشور، می ارزد؟ فروپاشی اقتصادی ایران البته حرف ما نیست. چندی پیش، اندیشکده آمریکایی «گیت استون» طی گزارشی با بررسی سناریوهای پیش روی اقتصاد ایران در دولت آینده، می نویسد:«درصورت پیروزی مجدد حسن روحانی اقتصاد ایران فلج باقی می ماند و شکاف بیشترمی شود.» سوال معقول این روزها این است که کجای اقتصاد ایران شکاف ندارد و تعمیق این وضعیت، ما را به کجا خواهد برد؟

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود