دیدبان
حاشیه ای بر تخریب غیراخلاقی قالیباف؛

تبدیل مداحان دیروز به گردان تخریب!

تبدیل مداحان دیروز به گردان تخریب!

به گزارش دیدبان،حادثه غمبار پلاسکو و موج سواری حامیان رسانه ای دولت بر روی آن را باید در شمار تلخ ترین اتفاقات سال 95 جای داد. حجم خبرهای دروغ و تخریبی پیرامون شهردار تهران در مقطع مذکور، در نوع خود رکوردی کم نظیر در تاریخ فعالیت های رسانه ای معاصر به شمار می رود. بازخورد آن موج هنوز هم در سطح رسانه های حامی دولت دیده می شود. اگر چه انتشار گزارش کمیته بررسی حادثه، لاجرم فتیله آن سیاسی کاری مذموم و تلخ را تا حدی پایین کشیده است. نظر اصلاح طلبان درباره کارایی مدیریت شهری تهران اما همیشه اینگونه نبوده است. مرور آرشیو نشریات اصلاح طلب نشان می دهد در تاریخ 28 شهریور ماه سال 94، گزارشی مفصل و 6400! کلمه ای در مدح مدیریت شهری تهران در غالب این رسانه ها منتشر شده است. مسئله ای که می تواند هر ناظر عاقل و منصفی را به فکر و تامل پیرامون اینچنین تناقض پررنگی وادار نماید.

در بخشی از گزارش منتشر شده در سایت عصر ایران در تاریخ مذکور می خوانیم: «شاید که نه؛ حتما شما هم یادتان می آید روزهایی را که چهره تهران خاکستری بود؛ نه از این همه فضای سبز در حاشیه بزرگراه ها خبری بود و نه هیچ کدام از ما تصوری برای داشتن یک بوستان در نزدیک ترین فاصله به منزل مان داشتیم. حتی توقع داشتنش را هم در خاطرمان نپرورانده بودیم. آن روزهایی که اتوبان های تهران به تعداد حالا نبود و معابر باریک شهری نفس مان را در لابلای طناب به هم تنیده ترافیک پایتخت محبوس می کرد، همان طور که تصوری هم از سراهای محلات و خانه های سلامت نداشتیم. تنها معدود فرهنگسراهایی را در تهران سراغ داشتیم که آن هم کارکردی آنچنانی برایش تعریف نشده بود. گاهی اوج خواسته مان این بود که یک بار طی شبانه روز زباله های مان سر موعد از درب منازل مان با همان ماشین های ملودی دار جمع آوری شود. همین ما را از مدیریت شهری راضی می کرد!»

باورش سخت است! اما واقعیت دارد و بدون شک یکی از معجزات خارق العاده انتخابات آتی ریاست جمهوری به شمار می رود. قالیباف در مقطع بروز حادثه تلخ پلاسکو، مهم ترین رقیب بالقوه حسن روحانی محسوب می شد و با اینکه طی 4 سال پیش از آن، کمترین انتقاد رسانه ای را از سیاست های دولت در بخش های مختلف ابراز کرده بود، دستور تخریب و ترور شخصیتی وی توسط اتاق فکر هماهنگ رسانه های مذکور صادر شده بود. واقعیت اما برای همیشه پنهان کردنی نیست. همچنان که ماه نیز هماره پشت ابر نخواهد ماند! اکنون ورود حجت الاسلام رئیسی به رقابت های انتخاباتی بخشی از نیروی گردان تخریب مذکور را از تمرکز بر روی قالیباف منحرف کرده است. با این وجود، تخریب مدیر جهادی شهرداری تهران توسط عقبه رسانه ای کسانی که قائل به واردات مدیر خارجی برای مدیریت کشور هستند، همچنان با قوت و قدرت ادامه دارد. حامیان رسانه ای دولت مایلند با انجام عملیات ایذایی بر روی حریفان، فرصت بررسی کارنامه اقتصادی دولت را از افکار عمومی بگیرند.

واقعیت های تلخ اقتصادی کشور اما آنقدر توی ذوق می زند که شخص رئیس جمهور در قامت بزرگترین فرد ناهماهنگ با جریان رسانه ای حامی خود ظاهر می شود! آنچنان که در جریان نشست خبری مثلاً هوشمندانه در 21 فروردین برای استفاده حداکثری از ظرفیت تبلیغاتی رسانه ملی، چشم در چشم ملت، خظاب به خبرنگار چینی می گوید:«بنده نگفته‌ام کلید همه مشکلات کشور حل موضوع هسته‌ای است، کلید حل مشکلات کشور عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است و همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم.» و در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره فرجام وعده معروف 100 روزه نیز تاکید می کند: «سؤال خوبی کردید. بنده از شما ممنونم چون دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود و شما این را اشاره کردید و خیلی مهم است، بنده چه زمانی گفتم صد روزه حل می‌کنم؟ آن جمله‌ای که بنده گفتم این است که بنده اگر موفق شوم در انتخابات، پایان صد روز اول کارهایی که در این صد روز انجام دادم اعلام می‌کنم و عین صحبت‌های بنده را بیاورید و ببینید، بعد از این عده‌ای مخرب آمدند و گفتند ایشان گفته صد روزه مشکلات را حل می‌کنم، آن کسی که یک شبه حل می‌کرد ما نیستیم کس دیگری است!»

در یک برآورد منصفانه، باید تخریب زودهنگام قالیباف را ایده کارآمدی تلقی کرد! مشکل اما آنجاست که واقعیت ها باز هم با سواره و پیاده نظام گردان تخریب در جنگ است. شهردار تهران بر خلاف روحانی هیچ وعده بر زمین مانده ای در کارنامه خدمتی خود در نهادهای مختلف ندارد. سوژه های تخریب وی مثلاً می تواند این باشد که رهبر انقلاب سال 92، رمز موفقیت‌های شهرداری تهران در انجام پروژه های بزرگ را مدیریت جهادی دانسته، تأکید کرده اند:« اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای خباثت‌آمیزِ قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد!» یا مثلاً اینکه سال ۹۵ وقتی قالیباف به مردم تهران وعده داد تا ۱۰۰ کیلومتر مترو را یکساله بسازد، کارشناسان در عملی بودن وعده او شک داشتند. پایان سال 95 اما حقیقی بودن سخنان وی را اثبات کرد.!

مورد قابل تامل دیگر برای پیشنهاد به گردان تخریب این است که قالیباف در حالی طی تنها 3 سال، 60 درصد برج میلاد را ساخته که پیش از او  تکمیل 40 درصد آن، ۱۵ سال طول کشیده است! در یک مورد دیگر، ساخت تونل یک کیلومتری رسالت 12 سال طول کشیده، اما در دوره مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران، ۱۲ کیلومتر تنها در دو سال ساخته شده است! به راستی، چنین مدیری را نباید تخریب کرد؟ نباید پرسید که او به چه حقی چنین خدمات دانه درشتی را بدون یک روز تاخیر در جدول زمان بندی تعیین شده، به انجام رسانده است؟ به راستی توقع دارید گردان تخریب با آن همه هزینه ای که صرف فعالیت آن در تلگرام، غیره و غیره می شود، روز و شب بیکار بنشیند و به چشمان ملت زل بزند؟ وه که چه توقع غیردموکراتیکی! فجایع رخ داده به وسیله قالیباف البته به همین جا محدود نمی شود.

 به نظر شما دلیل اینکه در دوره مدیریت وی، فجایعی چون  انتخاب پل طبیعت به عنوان یکی از پروژ‌ه‌های معماری برتر دنیا و همچنین انتخاب دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) به عنوان یکی از 10 پروژه برتر جهان در سال 2015 اتفاق افتاده، نباید برای افکار عمومی روشن شود؟! انصاف دهید اگر نظرتان اینگونه است، با عرض پوزش، باید بگویم پشیزی اعتقاد به جریان آزاد اطلاعات، دموکراسی، مدنیت و همه چیزهای احتمالاً خوبِ دیگر در مغز کوچک شما رسوخ نکرده است. در هر حال، تصور کنید چنین مدیریتی در شهرداری تهران، بخواهد در تمام کشور اجرایی شود؟ آیا در آن صورت، وقوع فاجعه ملی را نباید به نظاره نشست؟ اصلاً مسئله اقتصاد و معیشت مردم به کنار، معلوم هست بر سر نوزاد برجام با آن تنِ صد چاکش چه می آید؟ مگر نشنیده اید که جناب رئیس جمهور پس از ثبت نام فرموده اند:« از امروز به بعد حفظ برجام یکی از مهمترین مسایل سیاسی، داخلی و اقتصادی ایران خواهد بود.» حال بماند که قالیباف طی این چهار سال چندان مخالفتی با آفتاب برجام نداشته، تنها در سکوت به فعالیت در وسط میدان مشغول بوده است. سایر چیزها هم بماند برای بعد. مردم در انتخابات پاسخ همه آن را خواهند داد!

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن