دیدبان
مهدی تیماجی

ونزوئلا ؛اسم رمز اقتصادی دولت یازدهم برای انتخابات

ونزوئلا ؛اسم رمز اقتصادی دولت یازدهم برای انتخابات

به گزارش دیدبان بانزدیک شدن به برگزاری دوازدهمین  دوره انتخابات ریاست جمهوری تیم اقتصادی دولت به دنبال آن است تا هر طور شده افکار عمومی را توجیه کنند که لازم است تا دولت روحانی در دوره جدید نیز به کار خود ادامه دهد  و به همین خاطر به شیوه های مختلف به دنبال آن هستند تا افکار عمومی را قانع کنند که به نفع مردم و کشور است که روند دولت یازدهم استمرار یابد.

در همین راستا یکی از پروژه های که تیم اقتصادی دولت تدبیرو امید در دستور کار خود قرارداده ترساندن مردم از اینکه هرفردی غیر از روحانی رئیس دولت دوازدهم شود شرایط اقتصادی ایران بدتر ازوضعیت اقتصادی کشوری همچون ونزوئلا خواهد شد .

اما با نگاهی واقع بینانه به اوضاع اقتصادی کشور ، این سوال مطرح است که آیا درصورت عدم ادامه دولت آقای روحانی وضعیت اقتصادی کشور از ونزوئلا بدتر شود یا توهمی است که تیم اقتصادی دولت بر طبل آن می کوبد تا مردم دچار وحشت  شده وبه ادامه سیاست های اقتصادی آقای روحانی تن دهند .

در همین ارتباط موسی غنی نژاد، اقتصاد دان حامی دولت ، انتخابات پیش رو را اینگونه توصیف می کند " : مردم باید انتخاب کنند؛ یا ادامه ی سیاست های روحانی و اصلاحات اقتصادی تدریجی یا افتادن در تله ی پوپولیزم و تبدیل به ونزوئلا".

همچنین حسین عباسی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه مریلند در حمایت از تفکرات دولت یازدهم  می گوید : " اگرچه شدت مشکلات اقتصادی مردم ونزوئلا قابل مقایسه با چالش‌هایی که مردم ایران در پایان دولت دهم لمس کرده‌اند، نیست اما این مشکلات تقریباً از یک جنس است. انتشار اسکناس بدون پشتوانه، تورم بالا، توزیع یارانه‌هایی که قرار بود به عیار رفاه مردم بینجامد اما سفره آنان را کوچک‌تر کرد. مدیریت غیر‌اصولی درآمدهای نفتی، نظام چندگانه ارزی و البته سیاست‌های مشترک دیگر...این اقتصاددان خارجه نشین بر این عقیده است که اگر این سیاست‌ها همچنان در ایران تداوم داشت، وقوع بحران‌های ونزوئلا در ایران، حتمی بود. "

جالب است که کارشناسان اقتصادی حامی دولت به دنبال القای این نکته هستند که هر دولتی به جز دولت آقای روحانی پیروز انتخابات شود ، بواسطه رفتار پوپولیستی که در پیش خواهد گرفت وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم از ونزوئلا هم بدتر خواهد شد ؛ پس بهتر است به دولت روحانی اعتماد شود .

اما در کنار آسمان ریسمان  بافی هایی که برای نبود دولت روحانی به آن متوسل شده اند واقعیت هایی وجود دارد که نمی توان بی تفاوت از کنار آنها عبور کرد .

پرواضح است که اقتصاد بیمار ونزوئلا حاصل فروش نفت و تکیه بر درآمدهای آن و نیز واگذاری بازار داخلی به شرکت های خارجی بود و با کمی دقت متوجه می شویم که دولت تدبیرو امید نیز در این چهار سال همین سیاست را در پیش گرفته است که اینک در حال تبدیل شدن به "دولت رکود" در تاریخ است .

ناگفته پیداست در صورت روند فعلی رکود اقتصادی که بواسطه سیاست های نادرست اقتصادی دولت همه بخش های اقتصادی وتولیدی را در برگرفته است ، مردم با چالش های جدی معیشت مواجه خواهند شد.

ازهمین رو به نظرمی رسد اسم رمز دولت در رقابت های انتخاباتی پیش رو " تبدیل شدن به ونزوئلا " است که با فرض بر این نگاه که از قضا با عملکرد اقتصاد نفتی دولت آقای روحانی این اتفاق متصورتر است، بهتربود تیم اقتصادی و مشاوران وی بجای نگران کردن مردم وفرافکنی ، به دنبال راه حل های منطقی و کارآمد برای برون رفت از این وضعیت احتمالی بر می آمد .

بدون شک برای خروج از رکود 4 راه حل که  شامل بهبود شرایط کسب و کار، مقابله با کاغذبازی اداری و فساد مالی، افزایش بهره‌وری در شرکت‌های دولتی و همچنین فعال کردن ظرفیت  تولید داخل و شهرک‌های صنعتی خلاصه می شد .

البته برای تحقق هریک از این راه حل ها ، احتیاج به  انقلاب اقتصادی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و در این میان ، داشتن روحیه و اراده  انقلابی مسئولان و اعتماد به توان داخلی و پرهیز از واداگی به غرب در اقتصاد شرط لازم و اساسی است .

 

منبع:فارس

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود