دیدبان
یادداشت/ محمود فرشیدی

ملاحظاتی پیرامون انتخابات

ملاحظاتی پیرامون انتخابات

به گزارش سراج24، «محمود فرشیدی» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «رسالت» نوشت:

•جریان انقلابی باید برخورد منطقی داشته باشد و انتقاد هایش در انتخابات غیرتخریبی و مانع از مظلوم نمایی رقیب شود. •جریان انقلابی باید ادبیات معیشتی و اجتماعی در انتخابات داشته باشد و صرفا ادبیات اعتقادی و آرمانی را در پیش نگیرد. • تقسیم بندی سیاسی کشور به دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست، بلکه باید تقسیم بندی سیاسی در قالب دو جریان انقلابی و غیرانقلابی باشد. با توجه به آن که در جریان انقلابی اکثریت قریب به اتفاق جامعه حضور دارند.•از دیدگاه نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب، اولویت های انتخابات عبارتست از اولاً مشارکت گسترده مردم در مرحله بعد حفظ آرامش و امنیت ضمن وجود شور و نشاط و در مرحله سوم انتخاب فرد اصلح است.

دو دیدگاه در زمینه مشارکت در انتخابات وجود دارد، دیدگاه نخست مربوط به داشتن نگاه مصلحتی به جمهوریت و حضور حداقلی مردم در انتخابات است اما دیدگاه دوم که از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استنباط می‌شود بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید دارد.

•تاکید رهبر معظم انقلاب در نوروز 96 مبنی بر صیانت از آرای مردم در انتخابات و ایستادگی در برابر کسانی که بخواهند رای مردم را زیر پا بگذارند ناظر بر وقایعی است که در انتخابات‌های دوره گذشته پدیدار شده و امکان تکرار آن در آینده وجود دارد از جمله آن که در انتخابات سال 1392 رئیس جمهوری با اختلاف اندک به پیروزی رسید و برخی گفتند که باید آرا بازشماری شود اما رهبر معظم انقلاب از رای مردم حمایت کردند.

در انتخابات سال 88 نیز در مورد نتیجه آرا بحث تقلب مطرح شد و غائله فتنه در نتیجه آن بوجود آمد و در انتخابات سال 76 هم افرادی به دلیل اینکه نامزد مورد نظرشان رای کافی به دست نیاورده بود، شبهاتی وارد ساختند.

در انتخابات سال 84 نیز قبل از اعلام نتایج آرا عده ای گفتند که ‘آقای (فلانی) شما برنده هستید و هشت میلیون رای تقلبی در صندوق ها ریخته شده است و باید اعلام پیروزی کنید’ از این رو روزنامه هایی زیر چاپ رفت و بیانیه ای مطرح شد که در نهایت  با نامه قاطع رهبر معظم انقلاب و ورود دادستانی از ادامه این اقدام و پایمال ساختن رای مردم جلوگیری شد.

با این تفاسیر احتمال اینکه در انتخابات سال 96 هم اقدامی مشابه توسط فرصت طلبان برای ایجاد شبهه در نتیجه انتخابات و آرای مردم بوجود آید، وجود دارد لذا پیشگیری و آگاهی دادن به مردم در این زمینه مهم است زیرا در دوران برگزاری انتخابات و پس از اتمام آن بعید نیست فرد یا افرادی که به پیروزی نرسیده اند، دست به اعتراض زده و تشنج راه بیاندازند لذا آگاهی و هوشیاری مردم نسبت به برهم زنندگان آرامش و مصادیق آن در انتخابات ضروری است.

•اینکه عده ای اکنون در فضای مجازی و رسانه ها اتهاماتی به نامزدهای انتخاباتی وارد می کنند، مسئله‌ای ساده‌تر است و حتی باید احتمال تشدید جنگ روانی در آستانه انتخابات را از سوی افراد خاص

پیش بینی کرد.

کما اینکه در سال 76 که ترور تئوریسین جریان رقیب انجام شد، احتمال خودزنی برای یک مظلوم نمایی وجود داشت، در سال 88 به دروغ گفتند در هواپیمای سردمدار جریان رقیب قرار بود بمب گذاشته شود.. در هر حال توطئه هایی که دشمن برای اعمال دیدگاه خود بر نتیجه انتخابات طراحی می کند، بسیار، پیچیده و حتی ممکن است در آخرین لحظه توطئه ای انجام گیرد تا یک جریان سیاسی مظلوم نشان داده شود و یک جریان سیاسی بدون اینکه نقشی داشته باشد، مقصر جلوه نماید.

•البته مسئله اصلی کشور اشتغال، معیشت و رکود اقتصادی است اما ممکن است در این میان دوقطبی هایی ایجاد شود که ذهن مردم را از مسئله اصلی در انتخابات دور کند.

اولین دوقطبی جنگ و صلح است، آمریکا به عنوان سردمدار استکبار می‌خواهد ذهنیت احتمال به راه افتادن یک جنگ علیه ایران را برای مردم بوجود آورد. در حالی که رهبر معظم انقلاب اخیراً قریب به این مضمون فرمودند که شگرد ابرقدرت ها تشر زدن است و هر کسی از این تشر بترسد، باخته است.

عده‌ای خود باخته هم در داخل در راستای سیاست دشمن چنین مطرح می‌کنند که ترامپ فرد معقولی نیست و باید فرد معقولی، یعنی سازشکاری، رئیس جمهور کشور شود این در حالی است که به گفته کارشناسان، آمریکا به هیچ وجه شرایط حمله نظامی را ندارد و از رهنمودهای مقام معظم رهبری چنین استنباط می‌شود که جنگی که وجود دارد جنگ اقتصادی است نه نظامی.

دوقطبی دیگر ایجاد اختلاف و درگیری داخلی بین طرفداران نامزدهای انقلابی است زیرا نامزدهایی که باقی مانده‌انددر نهایت فعالیت خود را شروع خواهند کرد و اگر طرفداران آن نامزدها با هم درگیر شوند، شرایط امیدوار کننده را به رقیب واگذار خواهیم کرد.

دوقطبی دیگر این است که به جای فقر و رفاه که دو قطبی اصلی کشور است به مسائل فرعی و سیاسی در انتخابات پرداخته شود مانند پرداختن به برجام ،

یا مسائل فرهنگی مانند حجاب و کنسرت که برخی مومنین از روی انگیزه های

معنوی به این مسائل ورود پیدا کنند و در نتیجه قشر خاکستری علیه نیروهای انقلابی تحریک شود.

لذا باید نیروهای انقلابی درباره معیشت مردم و مسائل زندگی آنان، صحبت کنند و دغدغه های معیشتی و اقتصادی آنان را به عنوان شعار انتخاباتی برگزینند.

خلاصه آن که بر جمع کثیری از جامعه روشن شده است که دولت فعلی با سیاست هایی که دارد ناکارآمد است و نمی تواند مشکلات مردم را حل کند و باید دولتی روی کار بیاید که این مشکلات را برطرف نماید، اما عده‌ای برای ایجاد انحراف می‌خواهند دوقطبی ملت و حاکمیت به وجود بیاورند و القاء کنند که نامزد رقیب‌شان نامزد تحمیلی حاکمیت است.

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود