صفحه اصلی > سیاست کد خبر: 37601
ف
رسول شکری‌نیا

آنچه در جوی می‌رود آب است

آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور مسئولان و چهره‌های مختلف تشکیل و مانند همیشه مباحث حول محورهایی پیش رفت که درنوع خود در تشکیل جلسه برای جلسه تقریبا کم نظیر است.

به گزارش دیدبان، رسول شکری نیا طی داداشتی در روزنامه افکار نوشت: آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور مسئولان و چهره های مختلف تشکیل و مانند همیشه مباحث حول محورهایی پیش رفت که درنوع خود در تشکیل جلسه برای جلسه تقریبا کم نظیر است. مهمترین مصوبه این جلسه هم براساس اخبار ناقصی که در رسانه ها منتشر  شد این بود که مکاتبات اداری و سازمانی از طریق پیام رسان ها ممنوع اعلام گردید.

این مصوبه که اهل رسانه در عالم خبر از آن با تعبیر" آنچه در جوی می رود، آب است" یاد می کنند، این سخن را به ذهن متبادر می سازد که حقیقتا سقف مطالبات نظام و مردم از این شورا که بالاترین مرجع تصمصم گیری درباره فضای مجازی است تاچه حد تنزل یافته و چه مصوباتی درآن مطرح می شود. آگاهان می دانند که این گونه دستورها با یک مکاتبه اداری و امنیت در حد وزرا یا نهایتا معاون اول رئیس جمهور قابل انجام است.

نکته دیگر اینکه در آستانه انتخابات مهم و حساس ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه ها، حجم گسترده تبلیغات، تخریب ها، فرافکنی ها، هتاکی ها و توهین ها از فضای عمومی و رسانه ای و غیر رسانه ای به شبکه های پیام رسان منتقل شده و امروز گسترده ترین شبکه پیام رسان خارجی که دست کم ارتباط آن با سرویس های ضد ملت ایران برای همه مسئولان اثبات شده، درحال تخریب اعتقادات، باورها، عملکرد و زحمات نظام در همه بخش هاست و برخی کانال های هدایت شده توسط عوامل داخلی و خارجی که دست کم ده ها مورد از آنان اخیرا توسط قوه قضائیه و نهادهای امنیتی شناسایی و دستگیر شدند، به سازماندهی و هدایت خود توسط مراکز گوناگون که برخی حتی شان نظارتی و برخوردی دارند، اعتراف کرده اند.

شورای عالی فضای مجازی در این بازه زمانی نه تنها از تلاش ها برای تولید پیام رسان های داخلی حمایت نکرده بلکه حرکت هایی هم که در این راستا به صورت مردمی یا نهادی انجام شده، با عدم حمایت و پشتیبانی وزارت خانه صددرصد سیاسی ارتباطات و فناوری اطلاعات، معطل مانده و جوانان توانا و دارای ظرفیت در این راستا، دلسرد و دلمرده شده اند.

یکی از اختاپوسی ترین این شبکه های پیام رسان استقلال و حاکمیت ملی کشور را نقض و با نفوذ به لایه های اجتماعی مردم، علاوه بر اشغال بخش اعظمی از پهنای باند کشور، شبکه عظیمی از بی خدایی، فساد اخلاقی، فساد اجتماعی، تخریب اذهان عمومی و... را مدیریت و پایش می کند. کمترین کارکرد این شبکه پایش هوشمند افکار عمومی و فعل و انفعالات بصری جامعه است که در بزنگاه های گوناگون در اختیار سرویس ها قرار می دهد.

این شورا در مصوبه دیگری در جلسات پیشین که سبب انتقاد برخی و البته خرسندی برخی دیگر شد، اعلام کرد که کانال های بالای 5 هزار نفر ثبت شوند و بخش مهمی از کسانی که کار قانونی می کردند، اقدام به ثبت نام قانونی در سامانه تعریف شده ارشاد کردند. اما عملا" کانال های هتاک، مخرب، مستهجن و سیاسی بی تعهد در این سامانه ثبت نشدند. آیا برخوردی با آنان صورت گرفت. درماجرای اخیر دستگیری برخی سرحلقه های کانال های مسئله دار! چگونه پس از پاک کردن مطالب، bakup کانال ها برگشت! آیا مرتبطین با این شبکه آنقدر قدرت دارند که آنرا برگردانند یا خود مالکان این پیام رسان احساس تکلیف! کردند و برگرداندند. اینها سئوالاتی است که شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات باید پاسخگوی آن برای افکار عمومی باشند.

واقعیت این است که اراده ای برای حمایت از پیام رسان های داخلی و بومی که به اذعان اهل فن توانایی پاسخگویی به مخاطب داخلی را دارند و اگر همتی برای ارائه خدمات، سرویس ها، ارزش افزوده و اینترنت ارزان تر از طریق آنها به مردم وجود داشت، بیش از 85 درصد مردم آنرا برمی گزیدند، وجود ندارد.

مذاکرات علنی و غیرعلنی با پیام رسان های خارجی به بهانه پیام رسان جایگزین، تخصیص اعتبار میلیاردی برای حمایت از آنها و عدم اطلاع رسانی مصوبات و جلسات شورای عالی فضای مجازی که منحصر به تنها یکی دوپاراگراف در خروجی سایت مرکز ملی فضای مجازی است، نیازمند تغییر جدی است و اکنون که در اظهارات و عمل مسئولان دولتی در این راستا، این حجم سخن از فضای شفافیت دیده می شود، خوب است شفافیت در این حوزه به مردم نشان داده شود.

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: سنخ‌بندی گرایش به ازدواج در بین دختران
  • :: تحلیل اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت پایانه های نفتی ایران
  • :: تبیین تحولات اجتماعی از دیدگاه امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه
  • :: چگونگی آموزش خلاقیت محور ریاضی در مراکز پیش دبستانی
  • :: پیامدهای ناخواستۀ برنامه‌های پلیسی کنترل بازارهای خرید و فروش مواد مخدر
  • :: نحوه دلالت مدیریت منابع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه
  • :: طراحی الگوی برنامه‌ریزی راهبردی فرهنگی ‏
  • :: قانون جرم سیاسی در سنجۀ اصل 168 قانون اساسی
  • :: سرگذشت خطبه از جاهلیت تا عصر رسالت نبوی
  • :: تأثیر آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی بر مؤلفه های خلاقیت
  • :: فلسفه و غایت تمدن ناب در اسلام بر اساس آراء و اندیشه‌های علامه جعفری
  • :: نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها
  • :: تبیین نقش آموزه های دینی در امنیت اجتماعی
  • :: تبیین نقش آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی در پیشگیری از آسیب های فردی-روانی فضای سایبری
  • :: نگاه عارفانه شیخ علاءالدوله سمنانی به جامعه
  • :: نشانه شناختی جایگزینی واج و تأثیر آن در ایفای معنا در متون تفسیری
  • :: اصلاح طلبان،طالبان عدول از آرمان فلسطین
  • :: بررسی جامعه‌شناختی نقش رسانه‌های جمعی در جامعه‌پذیری زیست‌محیطی نوجوانان
  • :: منابع مالی حکومت اسلامی
  • :: سه رویکرد در باب خودکفایی
  • :: رهیافت‌های تحقق منافع امنیت ملّی جمهوری اسلامی در محیط رقابت خارجی با حضور جریان تکفیری با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری
  • :: نقش فطرت در معناداری زندگی
  • :: تحلیل جامعه‌شناختی جرائم سایبری
  • :: ابرقدرتی به نام شاه؟
  • :: تهدیدات امنیتی بیوتروریسم و راه‌های مقابله با آن با رویکرد پدافند غیرعامل
  • :: پیامدهای حرکت جوهری در تحول وجودی انسان
  • :: نتانیاهو در هند دست به دامان بالیوود می‌شود
  • :: لایحه بودجه برای هزینه های دولت یا هدایت اقتصاد
  • :: مبانی الگوی اجتماعی سنجش دین‌داری در ایران
  • :: شاه‌کلید شکل‌گیری اقتصاد پاک
  • :: بازکاوی جایگاه منطقه الفراغ در نظام سازی فقهی با تأکید بر آراء شهید صدر
  • :: راهبرد متعالی در مدیریت حل اختلاف
  • :: ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی در فضای مجازی
  • :: موسیقی قرآن در فرآیند ترکیب و آرایش معطوف به معنای واژگان
  • :: تأثیر زیارت بر ابعاد مثبت و منفی احساس تنهایی دانشجویان
  • :: معنای لغوی واژه نقد/ امر اهل بیت نقدپذیر نیست
  • :: رسانه هایی که کارگزار هجمه علیه ارزش های جامعه خویش اند