دیدبان

انتخابات اخلاقی در پناه اخلاق انتخاباتی

انتخابات اخلاقی در پناه اخلاق انتخاباتی

به گزارش دیدبان، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «سید‌عبدالله متولیان» نوشت:

برخلاف نظام‌های غیر الهی و اومانیستی که مسئولیت‌ها وسیله‌ای برای تکاثر ثروت و تأمین تمنیات فردی و گروهی است، در راهبرد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران (بر مبنای رسالت قانون اساسی منبعث از تفکر دینی و اسلام انقلابی)، مسئولیت‌ها امانتی الهی و وسیله‌ای برای ادای دین و کسب رضایت خداوند از طریق تشنگی در خدمت خالصانه به بندگان خدا بوده و تحقق این هدف متعالی وجود شرایط، صفات و معیارهایی اخلاقی و پسندیده است که فقدان آنها بی‌تردید مسیر خدمت و کسب رضایت خداوند را تحت‌الشعاع قرار داده و ‌ای بسا منافع ملی را قربانی منافع فردی و حزبی کرده و موجب افزایش طمع ورزی دشمنان شده و امنیت ملی را به خطر بیندازد.

 

 مسئولیت‌ها در نظام اسلامی از طریق رأی مردم به نامزدهای انتخاباتی و با تکیه بر جمهوریت به عنوان یکی از عناصر اصلی و مهم تشکیل دهنده جمهوری اسلامی اعمال می‌گردد.

کسی که در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت می‌پذیرد باید معیارهایی را در خود جست‌وجو کند و در صورت وجود صفات و معیارهای اخلاق عملی، به پذیرش مسئولیت مبادرت ورزد. برخی از مهم‌ترین صفات و معیارهای اخلاقی (در دو حوزه سلبی و ایجابی) از این قرار است:

 

1 -قبول مسئولیت به عنوان راه و روشی عملی جهت عبادت و بندگی خدا که آموزه‌های دینی خدمت به بندگان خدا را سرآمد عبادات معرفی می‌کند.

2- داشتن تخصص، نوآوری و تجربه در امور مدیریتی مورد نظر. مولای متقیان حضرت علی علیه السلام در نامه 53 و 73 می‌فرمایند: «آنان (مسئولان) را از میان افراد با تجربه و با حیا برگزین.»

3 -پایداری در برابر مشکلات همراه با جدیت در کارها و پشتکار و برخورداری از«سعه صدر» به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریتی است تا جایی که حضرت علی علیه السلام سعه صدر را ابزار ریاست می‌دانند.

4 -هماهنگ با سایر قوا؛ لازمه پیشرفت امور در کشور پرهیز رئیس‌جمهور از منازعات بیهوده بین قوا که عمدتاّ ناشی از سوء تدبیر و کم ظرفیتی در امور مدیریتی است.

5 -ساده زیست و دارای مشی و مرام غیر اشرافی

6- اندیشیدن به آسایش مردم. کسی که در نظام اسلامی بر مسند قدرت تکیه می‌زند نباید فریفته جاه و مقام و و ثروت دنیا شود همانطور که امیر سخن حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند «نفس او از دستش در زحمت ولی مردم در آسایشند.»

7- برخوردار از بینش اصیل اسلام ناب و انقلابی. از نظر اسلام مدیریت باید به کسی واگذار شود که صرف نظر از ایمان و اعتقاد به ارزش‌های مکتبی، دانش و آگاهی و بینش لازم برای مدیریت کلان را داشته باشد. در همین راستا رسول اعظم(ص) می‌فرمایند «کسی که بدون بینش و آگاهی کاری را انجام دهد فسادش بیشتر از اصلاحش خواهد بود.»

 

8 -پاسداری از استقلال و منافع کشور. یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور حفظ استقلال کشور و منافع مردم است تا کشور را از وابستگی به بیگانگان نجات دهد. نه اینکه کشور را جولانگاه و بستر چپاول ثروت ملی توسط اجناس و شرکت‌های خارجی و امیال شیطانی بیگانگان کند.

9- به دور از فرهنگ غلط ریاست‌طلبی. کسانی که در طلب برتری‌جویی بر بندگان خداوند هستند، جز برای نابودی خویش و دیگران گام بر‌نمی‌دارند. امام صادق علیه السلام هلاکت را ثمره و میوه تلخ ریاست طلبی دانسته و امام باقر علیه السلام نیز در این باره می‌فرمایند: «مال‌دوستی و جاه‌طلبی به دین مؤمن زودتر خسارت می‌زند تا حمله دو گرگ درنده به یک رمه بی‌شبان که یکی جلوی رمه حمله آورد و دیگری از عقب آن.» در همین راستا معمار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در مذمت خوی شیطانی کاخ نشینی و اشرافی‌گری سخن گفته و آن را یکی از این تهدیدات جدی برای تخریب باورها و اعتقادات مردم می‌دانند. سخنان حضرت امام پر است از هشدار نسبت به آن. برای جلوگیری از گسترش خوی اشرافی‌گری در میان مسئولان، ‌ضروری است که همواره آن سخنان بازخوانی شود تا یادمان نرود بلای اشرافیت و کاخ‌نشینی چه تهدیداتی را متوجه این ملت و کشور می‌کند. در خاتمه این بحث برخی از فرمایش‌های آن عزیز سفرکرده را مرور می‌کنیم: «آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس‌جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ‌‏نشینی بیرون برود و به کاخ‏نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌‏شود.»

 

«دولت‌ها بفهمند که قدرت به این نیست که ظرف طلا باشد و ظرف نقره باشد، قدرت به این نیست که پرده‌های کذا باشد، بزرگی و عظمت به این نیست که پرده‌های کذا و مبل‌های کذا باشد از مال این ملت ضعیف!، خود ملت توی این غار‌ها زندگی بکنند و شما در کاخ‌های دادگستری و در کاخ‌های نخست‏وزیری؟! تعدیل کنید خودتان را؛ اگر از خودتان شروع نکنید نمی‌‏توانید اصلاح کنید. » انتخابات روشی است که ملت از مسیر آن می‌توانند با انتخاب افراد صالح، شجاع، کارآمد، ساده زیست، متعهد، با برنامه و دارای خو و خصلت جهادی و انقلابی به تحقق اهداف عالی انقلاب و اقتصاد مقاومتی و بازگشت آب رفته به جوی انقلاب و تقویت باورها و اعتقادات و ایمان و تثبیت امنیت ملی کمک کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن