دیدبان

ثبت‌نام‌های وهن‌آلود

ثبت‌نام‌های وهن‌آلود

حسن رشوند//: به گزارش دیدبان، حرمت‌شکنی برخی نامزدهای انتخاباتی و طرفداران‌شان نسبت به یکدیگر و خارج شدن از چارچوب‌های اخلاق دینی، قطعاً یکی از زشت‌ترین صحنه‌هایی است که مردم در آستانه برگزاری انتخابات با آن مواجه می‌شوند. هرچند به ظاهر نمی‌توانند تغییردهنده چنین صحنه‌های آزاردهنده‌ای باشند، ولی آنهایی که می‌فهمند در پای صندوق رأی، سره را از ناسره تشخیص داده و به گزینه‌ای روی می‌آورند که حداقل این چارچوب‌های اخلاقی را رعایت کرده باشد، ولی همیشه اینچنین نبوده است و در برخی مواقع شاهد بوده‌ایم که طرف مقابل با ابزار جنگ روانی و فضاسازی کاذب و با اغواگری مردم، رقیب را از صحنه خارج و به ناحق در جایگاه او می‌نشیند.

این تصویر از انتخابات مربوط به کاندیداهای شاخص است که تصور می‌کنند باید به هر نحوی بگنجند تا پیروز انتخابات شوند، ولی وجه دیگر انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری به مرحله ثبت‌نام‌ها بازمی‌گردد. چیزی که با سوءبرداشت از شرایط کاندیداتوری، عده‌ای به خود اجازه می‌دهند با دو قطعه عکس، کپی شناسنامه و کارت ملی در ستاد انتخابات کشور حاضر شوند و برای اداره بالاترین پست اجرایی کشور ثبت‌نام کنند. این عارضه بزرگ کم و بیش در انتخابات گذشته با شکل و شمایل‌های نامأنوس مثل لباس پوشیدن‌های لمپنی و استفاده از علائمی همچون کلاه شاپو و ... وجود داشت، ولی در این دوره از انتخابات، این جماعت مضحک، پا را فراتر نهاده و با همراه کردن دختربچه شش ساله و بیان اهداف ساختارشکنانه و متضاد با منافع ملی مثلاً آزادسازی  کشت خشخاش و تولید تریاک در کشور، حیثیت ملی یک کشور و ملتی را به تاراج گذاشته‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کند که متأسفانه در طول این سال‌ها با اشکال جدیدتری ادامه داشته است، دیگر باید شاهد صحنه‌های مشمئزکننده دیگر هم باشیم.
 
سؤال اینجاست که در این فرآیند غلط چه کسی یا دستگاهی مقصر است؟ آیا ضعف در قوانین انتخاباتی موجود کشور است یا بی‌مبالاتی دستگاه یا دستگاه‌هایی است که در آستانه انتخابات تلاش دارند با عدم برخورد با این پدیده زشت و وهن‌آلود به نوعی از کاهش سبد رأی کاندیدای حاکم در قدرت جلوگیری کنند؟ قانون انتخابات کشور تاکنون چند بار اصلاح شده و بندهایی به آن اضافه یا کم شده است که آخرین آن در بهمن 1391 صورت گرفت که 17 بند از این قانون اصلاح شد، اما آنچه مسلم است اینکه تاکنون قانونگذاران انتخابات ریاست جمهوری به سهولت از کنار شرایط خاص برای نامزدی این انتخابات گذشته‌اند و به همان شرایط لازم برای صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری مندرج در اصل 115 قانون اساسی اکتفا کرده‌اند که اگر همین شرایط را هم مجریان قانون در نظر داشتند، نمی‌بایست شاهد چنین صحنه‌های زشت حضور افراد بی‌ربط و لمپن برای ثبت‌نام هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری می‌بودیم. در اصل 115 قانون اساسی شرط لازم برای صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری موارد زیر قید شده است:
 
1- رجال سیاسی و مذهبی، 2- ایرانی‌الاصل باشد، 3-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، 4- مدیر و مدبر باشد، 5- دارای حسن سابقه و امانت و تقوی باشد، 6- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور (شیعه) باشد.
سؤال اینجاست از این تعداد 870 نفری که تا بعدازظهر روز چهارم ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرده‌اند، چه تعداد همین شرایط حداقلی را دارا هستند که ستاد انتخابات کشور از آنها ثبت‌نام به عمل آورده است! یعنی تشخیص اینکه دختربچه شش ساله نمی‌تواند ثبت‌نام کند و با هیچ یک از شرایط اصل 115 قانون اساسی سازگاری ندارد برای کارمندان مستقر در این ستاد دشوار است؟ یقیناً بیش از آنکه قانونگذار یا مراجع دیگر را در این ثبت‌نام‌های فله‌ای و بی‌ربط مقصر بدانیم باید وزارت کشور را مقصر دانست که می‌توانست با اعلام این شرایط نه به کارمند ثبت‌نام‌کننده نامزدهای مراجعه‌کننده، بلکه به نگهبان در ورودی وزارت کشور، مانع از ورود این افراد حتی به محوطه ساختمان وزارت کشور شوند و موجبات وهن و مضحکه رسانه‌های خارجی و داخلی را فراهم نیاورند.
 
عزیزان وزارت کشور یقین بدانند هیچ مرجعی در داخل این عمل آنها را تقبیح نخواهد کرد و اگر هم رسانه‌های بیگانه به بهانه نقض حقوق شهروندی در ایران به جهت ممانعت از ثبت‌نام این جماعت پشت آنها قرار گرفتند، آنقدر استدلال متقن وجود دارد که نگران هجمه ضدحقوق بشری آنها نبود. دردناک است از میزان بیش از هزار نفری که تا پایان مهلت قانونی در مقام نامزدی برای ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کنند، نهاد اجرایی شورای نگهبان بیش از 98 درصد را ردصلاحیت کند و دشمنان قسم‌خورده این ملت که امروز با تصویربرداری از برخی چهره‌های مضحک، در بوق و کرنا کرده که جمهوری اسلامی 98 درصد نامزدهای ریاست‌ جمهوری را ردصلاحیت کرده است. به عنوان یک شهروند ایرانی که آبرو و حیثیت کشور و ملتش بالاترین ارزش را برای او دارد، از دستگاه‌های مسئول برگزاری انتخابات می‌خواهم به این خیمه‌شب‌بازی ثبت‌نام‌های کیلویی آدم‌های بی‌ربط و لمپن پایان دهند و بستر را فقط برای کسانی که صلاحیت مسئولیت در این نظام را دارند، فراهم کنند. کسانی که حضورشان مایه آرامش جامعه و غنیمت برای نظام و انقلاب اسلامی به حساب می‌آید.

 

 

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن