دیدبان
یادداشت افکار/

تفاوت بنیادین «ناطق 76» با «رئیسی 96»

تفاوت بنیادین «ناطق 76» با «رئیسی 96»

به گزارش دیدبان ، علی قلهکی طی یادداشتی در روزنامه افکار نوشت: نوع نگاه به ورود آیت‌الله رئیسی در این روزها چنان دچار تغییرات جدی می‌شود، که نوع پرداختن رسانه‌ها به آن احتمالاً طی روزهای آتی دچار سرعت تغییرات جدی تری خواهد شد. به عنوان مثال در ابتدای ورود ایشان به صورت جدی در حوزه انتخابات بحث اینکه نیروی خوبی در آستان قدس هستند و باید خدمتشان ادامه یابد با ورود ایشان به انتخابات مخالفت کردند، ولی طی روزهای اخیر با دلسوزی برای آبروی انقلاب و احتمال شکست فرضی آقای رئیسی در انتخابات، بحث مقایسه شرایط وی با انتخابات سال‌های دور طرح می‌شود. در آخرین نسخه در مواجه با حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، شرایط ایشان را با حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری در انتخابات سال 76 مقایسه می‌کنند و می‌گویند همچون آن سال​ها و شکست جناب ناطق در انتخابات و نوشته شدن هزینه این شکست به پای نیروهای انقلابی و در کلان به پای نظام، شکست فرضی آیت‌الله رئیسی هم به پای نظام جمهوری اسلامی نوشته می‌شود. در مورد مقایسه شرایط سال 96 با سال 76 و همچنین مقایسه آیت‌الله رئیسی با حجت‌الاسلام ناطق نوری ذکر چند نکته ضروری است:
1-انتخابات ریاست جمهوری منتهی به سال 1376 بعد از دو دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی و در فضای سیاسی - رسانه‌ای خاصی برگزار گردید، به طوری که مردم با توجه به آن شرایط به دنبال فرار از دولت سازندگی بودند که به قول صادق زیبا کلام - تحلیلگر اصلاح طلب - هر کسی هم به جای آقای خاتمی بود قطعا رای می‌آورد. برخورد با نشریات آن هم به دلیل نقد به دولت و شخص مرحوم هاشمی، فضای نسبتا بسته سیاسی، له شدن برخی از مردم زیر چرخ توسعه یافتگی مد نظر دولت کارگزارانی مرحوم هاشمی و. . . تنها بخشی از ده‌ها دلیلی بود که مردم از شرایط آن روزها به دنبال منجی‌ای برای خلاصی از دولتی شبیه به سازندگی بوده‌اند.
2-حجت‌الاسلام ناطق نوری در سال 76 مدافع وضع موجود بود، و در صورت ریاست جمهوری قصد ادامه دادن راه دولت مرحوم هاشمی را داشت و این در صورتی است که آیت‌الله رئیسی منتقد جدی وضع و دولت مستقر است. منتقد بودن شرایط حاکم بر کشور یا مدافع بودن آن در رای مردم تأثیر بسزای دارد.
3- در صورت نگاه به عملکرد و سال‌های سیاست پیشگی حجت‌الاسلام ناطق نوری، مردم ایشان را نیروی نزدیک به مرحوم هاشمی می‌دانند، این شخص با عملکرد سیاسی‌اش در مقابل حجت السلام رئیسی با منش انتقادی نسبت به سیاست‌های مرحوم هاشمی قرار دارد. نوع سیاست ورزی حجت‌الاسلام ناطق نوری با حجت‌الاسلام رئیسی تفاوت بنیادین یا به تعبیری در مقابل هم قرار دارد. 4-شرایط 96 استثنائی است، دولتی بر سر کار آمده که بر خلاف دیگر روسای جمهور در مرحله اول کمترین میزان رای را نسبت به دیگر رقبای خود داشته و در این مدت نه تنها نتوانسته این بدنه رای را حفظ کند بلکه با خروجی ضعیف دولتش بخش زیادی از آن را نیز از دست داده است. میزان رای منفی وی، زمزمه عبور از او در میان اصلاح طلبان و شنیده شدن نامزد شدن برخی از اعضای دولت در انتخابات ریاست جمهوری تنها بخشی از کارنامه ضعیف این دولت بوده است که متفاوت بودن اوضاع را نسبت به سال 76 روایت می‌کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن