دیدبان
مقدم‌‌فر درباره شعار سال ۹۶:

کم کاری مسئولین علت ورود مصداقی رهبری

کم کاری مسئولین علت ورود مصداقی رهبری

به گزارش دیدبان، حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل راهبردی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم و در پاسخ به سوالی راجع به نامگذاری سال 96 به عنوان "اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال"، با اشاره به اینکه در مدیریت و راهبری یکی از عناصر اصلی و مهم، "تعیین اولویت‌ها" است، خاطرنشان کرد: تعیین صحیح اولویت‌ها باعث می‌شود که ظرفیت‌های یک کشور بر روی موضوعاتی که از اهمیت بالاتری در آن مقطع برخوردارند، متمرکز شود.

وی با بیان اینکه یکی از ثمرات مهم‌ ابتکار مقام معظم رهبری در نامگذاری سالها همین متمرکز شدن کشور بر روی مهمترین اولویتها است، افزود: ایشان به عنوان شخصیتی که نقش راهبری در جمهوری اسلامی دارد هر سال اصلی ترین نیازها و اولویتهای کشور را مشخص و در قالب نام و شعار سال ظرفیتها را روی آن متمرکز می‌کنند.

این کارشناس مسائل راهبردی یکی دیگر از محاسن نامگذاری سالها و تعیین اولویتهای اصلی هر سال را فراهم آمدن امکان «ارزیابی واقعی عملکرد مسئولان» عنوان کرد و گفت: وقتی اولویتها برای همه مشخص شد، در پایان هر سال مردم می توانند یک ارزیابی واقعی و ملموس نسبت به عملکرد دستگاه های اجرایی در کشور داشته باشند و بدانند که در این موضوع بسیار مهم، دستگاه های اجرایی و متولیان و مسئولان چه کارنامه‌ای داشته‌اند؟

مقدم‌فر با بیان اینکه هرچند مخاطب نامگذاری سالها، تمام ارگان‌ها و نهادها و مردم هستند اما اصلی‌ترین متولی برای عملیاتی کردن آن، دستگاه‌های اجرایی کشور محسوب می‌شوند، اظهار کرد: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که شعار و پیام سال -که ضروری‌ترین مولفه‌های لازم برای پیشرفت کشور در آن برهه را مدنظر قرار می‌دهد- آن طور که باید و شاید توسط مسئولان اجرایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به آن پرداخته نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا مقام معظم رهبری چند سال پیاپی را به عنوان اقتصاد مقاومتی و مشتقات آن نامگذاری کرده‌اند و مهمتر آنکه به چه دلیل امسال در این موضوع به صورت جزئی‌تر و عملیاتی‌تر وارد شده‌اند؟ اظهار داشت: نقش رهبر معظم انقلاب راهبردی است و ایشان اولویت‌ها را به صورت کلان تعیین می‌کنند اما به اعتقاد بنده وقتی ایشان این نوع ورود جزئی‌تر و عملیاتی‌تر به موضوع دارند و موضوعات را تخصیص می‌زنند، به دلیل کاستی‌های دستگاه‌های اجرایی است.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی در حرف و شعار فعال‌اند اما آنگاه که پای اقدام و عمل به میان می‌آید آن وقعی که باید، برای اقتصاد مقاومتی نگذاشته‌، عزم و اهتمام لازم را نداشتند.

مقدم‌فر در پاسخ به این سوال که دلیل کم‌کاری‌ دستگاه‌های اجرایی در موضوع اقتصاد مقاومتی چیست؟ گفت: این کاستی‌ می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد؛ از ضعف در مدیریت تا باور نداشتن به اقتصاد مقاومتی و خدای‌نکرده تفکرات معوج و انحرافی و یا کج فهمی در موضوع توسعه. هر کدام از اینها می‌تواند باشد؛ اما به هرحال مسئله این است که امروز معیار و مکیال روشنی در دست مردم وجود دارد و پایان هر ساله می‌توانند عملکرد مسئولان خود را محک بزنند.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت را با ارائه آمار نمی‌توان تحت‌الشعاع  قرار داد،‌اظهار کرد: آمارها اگر به صورت واقعی و غیرمتناقض به مردم ارائه شوند،‌ به جای خود اهمیت دارند، اما امسال قضاوت برای مردم بسیار سهل‌تر خواهد بود. آنها مشاهده خواهند کرد که در موضوع اشتغال که معضل بسیار مهم مردم است آیا تغییری حاصل شده یا خیر؟ مردم خواهند دید که آیا تولید ملی رونق گرفته و با قاچاق و ... مقابله شده است یا خیر؟ اینها مسائلی است که در کوچه و بازار کاملاً قابل مشاهده است.

مقدم‌فر در پایان تاکید کرد:‌ مردم در سال 96 چه این دولت مجدداً سر کار بماند و چه دولت دیگر و رئیس‌جمهور دیگر، صحنه ارزیابی برای مردم کاملاً ملموس و شفاف خواهد بود و مسئولان باید در پایان امسال نسبت به موضوعات مورد اشاره در پیام سال 96 به طور جد پاسخگو باشند.

منبع: تسنیم

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود