دیدبان

حمایت از تولید و اشغال، شعاری فراتر از اقتصاد

حمایت از تولید و اشغال، شعاری فراتر از اقتصاد

به گزارش سرویس اقتصادی دیدبان، نگاهی به تاریخچه نامگذاری های هر سال نشان می دهد که رهبر انقلاب معمولا هر سال بر اجزایی از عناصر محتوایی یک گفتمان ثابت در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی تصریح می کنند. مسائلی همچون جهاد اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف، همت و کار مضاعف همگی از جمله عناصر گفتمانی است که در دو دهه گذشته بارها از سوی معظم له مورد اشاره قرار گرفته و همچون قطعات یک پازل، کلان گفتمانی را شکل داده است.

با این همه به نظر می رسد که در برخی موارد، کم کاری مسئولان و به ویژه مقامات دولتی در دولت های مختلف باعث شده تا رهبر انقلاب در سال های بعد بر شعارهای پیشین تاکید کرده و به نوعی با تکرار شعار سال، اهمیت آن را به مسئولان گوشزد کنند.

چرا تولید و اشغال؟

درباره اهمیت تولید و اشتغال رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نخستین روز سال در جوار حرم مطهر رضوی توضیحات مبسوطی ارائه دادند. ایشان با ارائه آمارهای کارشناسانه و دقیق علمی، از ضرورت توجه به مقوله تولید ملی و نیز اشتغال نیروی انسانی سخن گفتند.

این البته برای اولین بار نیست که ایشان از اهمیت پرداختن دولتمردان به تولید و اشتغال سخن گفته و آن را به عنوان محور اصلی شعار سال برمی گزینند. ایشان در سال 1380 نیز شعار سال را «اقتدار ملی و اشغال آفرینی» نامیدند. نکته ای که در همان سال نیز به دولت اصلاحات یادآوری می کرد برای رسیدن به جایگاه واقعی اقتدار ایران، باید به جای درگیر شدن به حواشی سیاسی و درگیری های داخلی، به مساله اشتغال به عنوان اولویت اصلی کشور پرداخت. شاید اگر آن سال، مساله اشتغال آفرینی جدی گرفته می شد، لازم نبود، یک دهه بعد در سال 1391 رهبر انقلاب در شعار سال، بار دیگر موضوع کارآفرینی را در کانون توجه قرار داده و آن سال را «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» بنامند.

بنابراین متاسفانه نه در دولت اصلاحات و نه دولت محمود احمدی نژاد – شاید به دلیل اشتغال به بحث های فرعی جناحی - گام هایی جدی در مسیر حمایت از تولید و اشتغال آفرینی برداشته نشد و همین امر در کنار مشکلات اقتصادی که در دولت اعتدال به وجود آمد، باعث شد تا در سال 96، بار دیگر رهبر انقلاب بر حمایت از تولید و اشتغال آفرینی تاکید کنند.

دو سلاح مقابله با اهرم تحریم

از یاد نباید برد که حمایت از تولید و اشتغال دو سلاح اصلی برای رویارویی با ابزار تحریم علیه کشورمان است.

با پایان جنگ تحمیلی، کشورهای غربی به رهبری آمریکا کوشش کردند تا با وضع انواع تحریم ها به بهانه هایی وایی از جمله حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و یا برنامه هسته ای، انقلاب اسلامی را به شکست بکشانند. همان الگویی که با هدف شکل دهی به انقلاب های رنگی در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی به نتیجه رسیده بود.

سال 1380 که رهبر انقلاب بر ضرورت اشتغال آفرینی تاکید کردند، درست همان سالی بود که غربی ها فاز تازه ای از فشار تبلیغاتی علیه کشورمان را آغاز کرده و به دنبال بهانه جویی های هسته ای بودند. در سال 91 نیز که ایشان بار دیگر بر تولید و اشغال تاکید فرمودند، تحریم های هسته ای اوج گرفته بود. این شرایط درحالیست که اگر دولتمردان در همان سال 80 موضوع اشتغال را جدی گرفته و با حمایت از تولید داخلی، زمینه کاهش آمار بیکاری را فراهم کرده بودند، تحریم چنان بی اثر می شد که کشورهای غربی نمی توانستند با توسل جستن به آن، زمینه فشار بر ایران را فراهم کنند.

واقعیت این است که تولید و اشتغال، دو سلاح کارآمد برای مقابله با تحریم است. بنابراین تاکید بر این دو مقوله، نه فقط عامل رشد اقتصادی کشور است، بلکه می تواند کمک کننده دیپلماسی کشور در رویارویی با فشارهای خارجی باشد.

پیش بینی حرکت رقیب در صفحه شطرنج معادلات بین الملل

دو تجربه پیشین نامگذاری شعار سال براساس حمایت از تولید و اشتغال آفرینی، نشان می دهد که رهبر انقلاب معمولا پیش از آنکه رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای ایران گام های تازه ای علیه کشورمان بردارند، با هشدار به مسئولان، آنها را به سوی رویارویی با تحقق نقشه های طرف مقابل راهنمایی می کنند.

این بار نیز در اولین نوروزی که دونالد ترامپ رئیس جمهور افراطی ایالات متحده در کاخ سفید حضور دارد، رهبر انقلاب با فراخواندن دولت و مردم به حمایت از تولید و کار ایرانی، توطئه کاخ سفید برای فشار بر اقتصاد ایران را خنثی کردند. دونالد ترامپ حتی پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری، تاکید کرده بود که می خواهد با فشار وارد کردن بر اقتصاد کشور، امتیازهای بیشتری از تهران بگیرد. او در چند ماهه نخست آغاز به کار، احتمالا به توصیه لابی های عبری و عربی، بر تحریم های ایران افزود و کوشش کرد تا با تداوم نقض عملی برجام، اقتصاد کشورمان را در منگنه قرار دهد.

در چنین شرایطی که ترامپ خود را آماده می کند تا موج تازه ای از حملات اقتصادی و رسانه ای علیه کشورمان را آغاز کند. رهبر انقلاب به دولتمردان توصیه می کنند تا با هدفگذاری دو موضوع مهم حمایت از تولید و اشتغال، نگذارند تا دولت جدید ایالات متحده و متحدانش موفق شوند با تهدید اقتصاد، استقلال ایران و سیاست های دیپلماتیک کشورمان در منطقه و جهان را کمرنگ کنند.

بنابراین آنها که گمان می کنند می توانند با برخورد سطحی، شعاری و تبلیغاتی با مقوله شعار سال، از آن به عنوان راهی برای تبلیغ آماری خود و نقد رقیب استفاده کنند، باید بدانند که شعار امسال، فراتر از یک شعار اقتصادی، ابعاد گسترده سیاسی و دیپلماتیک دارد و اگر گام های عملی جدی برای اجرایی شدن آن برداشته نشود، شاید تکرار همین مقوله در نامگذاری سال های بعد اثربخشی بسیار کمتری از شرایط فعلی کشور داشته باشد.

 

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود