دیدبان

سایه زنگ خطر بیکاری بر سر اقتصاد کشور

سایه زنگ خطر بیکاری بر سر اقتصاد کشور
علیرضا شیرزادی // به گزارش دیدبان، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای سال 96 را "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" نامیدند. یکی از نکاتی رهبری در سال جدید بر آن تاکید کردند لزوم توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم بود. نکته قابل توجه عنوان سال جدید استفاده مجدد از "اقتصاد مقامتی" بود.
 
این که رهبر فرزانه انقلاب مجددا از اقتصاد مقاومتی برای نام گذاری سال جدید استفاده کردند، می تواند چند دلیل داشته باشد. اولین دلیلی که این موضوع می تواند داشته باشد، بحث اهمیت موضوغ اقتصاد مقاومتی است.
 
یکی دیگر از دلایل این موضوع، عدم اهتمام مسئولین بر روی اقتصاد مقاومتی بود که  رهبر انقلاب مجددا سال جدید را سال اقتصاد مقاومتی نام گذاری کردند. با نگاهی به بازار و وضعیت معیشت مردم می توان دریافت که مسئولین عملی ملموسی برای رفع هم و غم اقتصادی مقاومتی انجام نداده اند. 
 
اما حسن روحانی با جملاتی شعاری و خیال پردازانه آمارهایی اعلام کرد که برای مردم و افکار عمومی بیشتر شبیه  رزو و  رویا بود تا واقعیت! زیرا آنچه امروز مردم میبینند بی سابقه ترین رکود اقتصادی بعد انقلاب؛ افزایش بیکاری و سخت تر شدن زندگی است؛ نشانه هایی که با ادعاهای اقتصادی روحانی کمترین تطابقی ندارد.
 
آنچه قطعی است؛ "بدتر شدن وضع بد فعلی" با امتداد دولت شعارزده ی روحانی است و حالا مردم ایران 59 روز دیگر فرصت دارند تا دوباره انتخاب کنند که برای خارج شدن از وضعیت فعلی کدام مسیر را میخواهند انتخاب کنند؟ ماندن روحانی یا انتخاب یک رییس جمهور جدید؟
 
افزایش نرخ بیکاری در سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی را بر آن داشت که در پیام نوروزی شان، تاکید ویژه ای روی مسئله اشتغال داشته باشند. مسئله ای که به تبع آن عدم رونق اقتصادی در کشور را نشان می دهد.
 
همانطور که از آمار های سال 95 مشخص است، بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله حاکی از آن است که 24.9 درصد از فعالان این گروه سنی در بهار 1395 بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( بهار 1395) 2.5 درصد و نسبت به زمستان 1394، 0.1 درصد فزایش یافته است.
 

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار 1395 ، 9.7 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم­تر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 39.5 درصد از شاغلین 15 ساله و بیش‌تر، 49 ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

حال با توجه به وجودی آمار نامطلوب بیکاری در سال 95 و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، دولت باید تمام هم و غم خود را در بر سر مسئله اشتغال زایی گذاشته و این مهم را برطرف نماید.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن