دیدبان

قانونی شدن اسلام ستیزی در اروپا

قانونی شدن اسلام ستیزی در اروپا

مقدمه:

به گزارش  دیدبان، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در حکمی منع حجاب زنان را در تاریخ 14 مارس 2017 تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، کارفرمایان می توانند زنان مسلمانی که محجبه می باشند را از کار اخراج کنند. البته بر اساس این حکم، مقررات داخلی شرکت ها مبنای تصمیم گیری می باشند و اخراج و عدم اخراج را به اختیار کارفرمایان گذاشته است.  این حکم بر اساس طرح دعوای دو زن مسلمان از بلژیک و فرانسه می باشد که به جهت داشتن پوشش اسلامی، توسط کارفرمایان اخراج شده بودند.این اقدامات و احکام صادره در راستای تحقق و اجرایی نمودن سناریوی اسلام هراسی در اروپا می باشد. در حال حاضر حدود 45 میلیون مسلمان در اروپا زندگی می کنند. لذا لحاظ چنین محدودیت های حقوق بشری در اروپا می تواند در دراز مدت تبدیل به چالشی جدید در قاره سبز گردد و پیامدهای بین المللی برای اروپا داشته باشد.

قانونی شدن اسلام ستیزی در اروپا:

اسلام ستیزی در اروپا سابقه ای طولانی دارد.پیشینه این اقدام را می توان در جنگ های 200 ساله صلیبی بین مسیحیان و مسلمانان جستجو کرد. اما اوج دشمنی و تقابل بین اسلام و مسیحیت را می توان در عصر کلیسایی اروپا مشاهده کرد. فاز بعدی آن را می توان در سال 1915 و تقابل اروپا با امپراطوری عثمانی به نظاره نشست.

اما آنچه در همه این دوران ها از عصر قدیم اروپا، قرون وسطی و عصر جدید می توان برداشت نمود، اینست که اروپایی ها همواره به دنبال سلطه گری بر کشورهای مسلمان بوده اند و ید طولانی در استعمار این کشورها و ملت ها داشته اند. لذا از همان ابتدا از تقابل و ستیزه جویی با  اسلام و جوامع اسلامی را در افکار عمومی خود ریشه دار نموده اند. بعبارتی دیگر افکار عمومی داخلی اروپا به دلیل سیاهنمایی حکومت ها از اسلام و مسلمانان، برداشتی غلط و انحرافی از دین اسلام و عقاید مسلمانان داشته اند.

در دهه های اخیر با شکل گیری گروههای تروریستی – تکفیری افراطی به نام اسلام و مسلمانان، پروژه اسلام هراسی و اسلام ستیزی خود را با شدت بیشتری دنبال نمودند. لذا چهره غلطی از اسلام و مسلمانان را در کشورهای اروپایی نمایان ساخته اند.   

 اما این موضوع از سال 2010 وجهه قانونی به خود گرفت. کشور فرانسه در سال 2010 قانع منع پوشش و نقاب زنان مسلمان را تصویب نمود. این قانون که در 11 اکتبر 2010 در فرانسه تصویب شده بود، در سال 2014 توسط دادگاه حقوق بشر اروپا تایید شد. فرانسه تنها کشور اروپایی است که در سال 2004 نیز، داشتن حجاب در مدارس را ممنوع نمود.

بر اساس قانون 2010 فرانسه، هر زنی که با پوشش در اماکن عمومی فرانسه تردد کند به 150 یورو جریمه نقدی محکوم خواهد شد. (www.namehnews.ir)

قانون منع حجاب در آلمان(2010)، بلژیک (سال 2011) ، هلند(سال 2015) و بلغارستان(2016) نیز تصویب شده است.

این اقدامات از سوی دیده بان حقوق بشر مورد اعتراض قرار گرفته است. دیده بان حقوق بشر این اقدامات را نقض حقوق زنان مسلمان دانسته است. (www.humanrights-iran.ir)

روزنامه ایندیپندنت پس از حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در سرمقاله خود به قانونی شدن اسلام هراسی در اروپا اذعان نمود. همین روزنامه تحلیل نموده است که این اقدامات پایان خوشی برای اروپا نخواهد داشت. (www.farsnews.ir)

دیوان دادگستری اروپا عالی ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. مرکز دیوان در لوکزامبورگ قرار دارد و احکام آن در سراسر کشورهای اروپایی اجرا می شود.

نقض حقوق بشر توسط مدعیان!

اروپای مدعی آزادی و حقوق بشر با رای دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، نقاب از چهره قرون وسطایی خود برداشت و آشکارا به نقض اصول و موازین حقوق بشری، پرداخت.

 این اقدام اروپایی ها ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول و ارزش هایی است که در مقدمه، ماده 1، ماده 2، بند 1 ماده 13، ماده 18 و ماده 19 می باشد. در این مواد به آزادیهای بشری بدون محدودیت های نژادی و مذهبی اشاره شده است که در حال حاضر برای مسلمانان در جوامع اروپایی محدود شده است.  

همچنین این اقدام آنها، نقض فاحش میثاقین حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می باشد که در سال 1966 تصویب شدند و در سال 1976، لازم الاجرا گردیدند.

این اقدام اروپایی ها، نظام اروپایی حقوق بشر را نیز زیر سوال برده است. نظام اروپایی حقوق بشر شامل کنوانسیون اروپایی حقوق بشر(حقوق مدنی و سیاسی که در سال 1950 تصویب و در سال 1953 اجرایی شد) و منشور حقوق بشر اروپایی( حقوق اقتصادی و اجتماعی که در سال 1961 تصویب و در سال 1965 اجرایی گردید) می باشد. مواد 5، 9، 10 و 11 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، حق آزادی و امنیت شخصی، آزادی فکر، عقیده و مذهب را مورد اشاره قرار داده است و کشورهای اروپایی را ملزم به رعایت بدون محدویت نژادی، مذهبی و ... آنها نموده است. اقدام دادگاه اروپایی، ناقض این مواد می باشد.

منشور اروپایی حقوق بشر نیز به حقوق اقتصادی و اجتماعی چون آزادی کار، آزادی حقوق شهروندی و ... بدون محدودیت نژادی و مذهبی، اشاره نموده است که با این اقدام دادگاه اروپایی و دادن مجوز به کارفرمایان جهت اخراج زنان باحجاب و پوشش اسلامی، نقض فاحش این منشور می باشد.

پیامدهای بین المللی اسلام ستیزی در اروپا:

به اعتقاد خود غربی ها، دانشمندان و فلاسفه آنان، آنچه غرب را از زندان قرون وسطایی خارج نمود و مسیر تجدد و پیشرفت را برای آنان ترسیم نمود، ارتباط با شرق و شناخت اسلام و علوم اسلامی بود. اما خوی سلطه جویی و استعمار گری آنان، تناسبی با اسلام و ارزش های اسلامی نداشت و آن را مانعی در مسیر برتری طلبی خود می دانستند. لذا به مقابله جدی با اسلام پرداختند.

اگر تاریخ را تورق کنیم، غرب و خوی برتری جویی و سلطه گری آنها، منشاء بروز جنگ های خونین 200 ساله صلیبی، جنگ های 30 ساله اروپا(1816-1848)، جنگ های جهانی اول و دوم، بحران های موجود در دوران جنگ سرد(1945-1991)، جنگ های اول،دوم خلیج فارس، جنگ عراق، افغانستان و مولود نامیمون این لشکرکشی ها که مورد حمایت ابتدایی غربی ها قرار داشت، گروه تروریستی- تکفیری داعش، می باشد.

امروز غرب در گردابی گرفتار شده است که زاییده تفکر شوم آنان می باشد. غرب نمی تواند این تاریخ شوم را به فراموشی بسپارد. اما می تواند از آن دور شود.

غرب نمی تواند با ایجاد حصار اتحادیه اروپا، خود را مصون از آسیب ها و تهدیدات بین المللی بداند. امروزه ناامنی در فرانسه، بلژیک و ... و انجام عملیات های تروریستی در این کشورها، ناشی از اسلام ستیزی و اسلام هراسی آنان می باشد. اگر فرانسه مورد آماج شدید حملات تروریستی داعش قرار می گیرد، علت اصلی آن حصاری از تهدید است که دولتمردان فرانسوی از اسلام و مسلمانان برای ملت و مردم فرانسه، ایجاد نموده اند.

اگر آمار حضور اتباع اروپایی(فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، بلژیکی و ...) در گروههای تروریستی – تکفیری حداکثری است، ناشی از همان تفکرات و قوانین اسلام ستیزی در اروپا می باشد. مطمئنا با پایان یافتن تحولات سوریه و عراق، تروریست های داعشی که اتباع اروپایی می باشند به کشورهای خود بازمی گردند و اروپا را درگیر عملیات های تروریستی خواهند کرد. اروپا بستر شکل گیری گروههای تروریستی- تکفیری در آینده خواهد بود.

از سویی دیگر تقابل با جهان اسلام در حوزه های اقتصادی و تجاری در سطوح داخلی و بین المللی به نفع اروپایی ها نخواهد بود. حجم و ارزش مبادلات تجاری و اقتصادی اروپایی ها با کشورهای اسلامی گویای این موضوع خواهد بود.

اسلام ستیزی در اروپا، تفکر ملی یا رویکرد حکومتی!

اسلام ستیزی و اسلام هراسی، خاستگاه ملت اروپا نمی باشد. گواه واقعی این موضوع را می توان در اقبال عمومی ملت و جوانان اروپایی از نامه رهبر معظم انقلاب به اروپایی ها، مشاهده کرد. آنجا که معظم له بصورت کاملا مستند و شفاف مرز بین اسلام و تفکر تروریستی- تکفیری داعشی را مشخص می کند و آنان را نماینده اسلام و مسلمین نمی دانند. آنجا که حکومت ها و دولت های غربی را عاملان و حامیان اصلی شکل گیری و قدرت یافتن آنان می دانند.

اسلام ستیزی یک رویکرد سیاسی در بعضی حکومت ها و دولت های اروپایی می باشد که با هدف تسلط بر جغرافیای اسلامی و بهره گیری از منابع موجود، اتخاذ گردیده است. اگر تاریخ کشورهای اسلامی را مطالعه کنیم، ردپای استعمار اروپایی را در همه آنان مشاهده می کنیم.

این موضوع با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و شکل گیری حکومت مستقل اسلامی، از سوی غربی ها با شدت و عداوت بیشاری دنبال گردید. امروز دعوای مختلف آمریکا و غرب با ایران در موضوعات مختلف هسته ای، نظامی، حقوق بشری و ... ، دعوای ماهوی تفکر لیبرال با تفکر اسلامی است. این تقابل و دعوا هیچگاه خط پایانی نخواهد داشت!

نتیجه:

غربی ها به دنبال اتخاذ سیاست های غلط در تحولات بین المللی، تهدیدات خود ساخته ای را ایجاد نموده اند که در حال حاضر از دفع آنان، عاجز می باشند. لذا این عجز و ناتوانی را می توان در شتابزدگی سیاسی و امنیتی آنان مشاهده کرد. بحران های تروریستی در اروپا و هجوم آوارگان سوری، عراقی، افغانی و... به سمت اروپا، غربی ها را بسیار نگران کرده است. از سویی دیگر با تلقی نمودن گروه تروریستی – تکفیری داعش بعنوان دولت اسلامی، اسلام هراسی را در اروپا فراگیر نموده اند. لذا هر گونه نشان و پوشش اسلامی را تهدید کننده امنیت و آزادی می دانند. دولتمردان اروپایی برای گذار از بحران فعلی، نیازمند بازنگری در تفکرات و سیاست های خود در تقابل با اسلام می باشند. باید بین اسلام و خشونت و افراط گرایی، مرز بندی کنند و اسلام را بعنوان یک مکتب سازنده و انسان ساز، بپذیرند و از حمایت گروه های تروریستی- تکفیری دست بردارند. اسلام و مسیحیت در محتوا و مبانی، مکمل می باشند و می توانند بصورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند.

منابع:

1. دکتر مهرپور، حسین، نظام بین المللی حقوق بشر

2. www.farsnews.ir

3. www.isna.ir

4. www. Tabnak.ir

5. www.fa.euronews.ir

نویسنده: سعید دهدشتی اردکانی- کارشناس ارشد حقوق بین الملل

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن